ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Περνάνε καθημερινά τον Προμαχώνα για εργασία στην Βουλγαρία

Επιμέλεια Καγιογλίδης Παναγιώτης   Ως η «πύλη» με την μεγαλύτερη προσέλευση οχημάτων στα Βαλκάνια αναδεικνύεται ο προμαχώνας σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε για το έτος 2013 το Παρατηρητήριο της Εγνατίας. Χιλιάδες επισκέπτες από την Βουλγαρία, την ΠΓΔΜ και την Ρουμανία διέρχονται από τον Προμαχώνα προκειμένου να επισκεφθούν την Θεσσαλονίκη για αγορές ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες κατευθύνονται προς τις παραλίες της Χαλκιδικής και του Στρυμονικού κόλπου. 

Επιμέλεια Καγιογλίδης Παναγιώτης   Ως η «πύλη» με την μεγαλύτερη προσέλευση οχημάτων στα Βαλκάνια αναδεικνύεται ο προμαχώνας σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε για το έτος 2013 το Παρατηρητήριο της Εγνατίας. Χιλιάδες επισκέπτες από την Βουλγαρία, την ΠΓΔΜ και την Ρουμανία διέρχονται από τον Προμαχώνα προκειμένου να επισκεφθούν την Θεσσαλονίκη για αγορές ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες κατευθύνονται προς τις παραλίες της Χαλκιδικής και του Στρυμονικού κόλπου. 

 Επιμέλεια Καγιογλίδης Παναγιώτης

Ως η «πύλη» με την μεγαλύτερη προσέλευση οχημάτων στα Βαλκάνια αναδεικνύεται ο προμαχώνας σύμφωνα με μελέτη που δημοσιοποίησε για το έτος 2013 το Παρατηρητήριο της Εγνατίας. Χιλιάδες επισκέπτες από την Βουλγαρία, την ΠΓΔΜ και την Ρουμανία διέρχονται από τον Προμαχώνα προκειμένου να επισκεφθούν την Θεσσαλονίκη για αγορές ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες κατευθύνονται προς τις παραλίες της Χαλκιδικής και του Στρυμονικού κόλπου. Αντιστρόφως χιλιάδες Έλληνες διαβαίνουν τον Προμαχώνα για να επισκεφθούν τις γειτονικές πόλεις Σαντάνσκι, Μπλαγκόεβραντ αλλά και την Σόφια. Η διέλευση στον Προμαχώνα αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες ημέρες εξαιτίας των Γιορτών, ενώ αρκετοί θα επισκεφθούν το Μπάνσκο για ολιγοήμερες διακοπές.

Στην Βουλγαρία για εργασία  

Επιπλέον εξαιτίας της κρίσης αρκετοί συμπολίτες περνάνε τα σύνορα προκειμένου να αναζητήσουν θέσεις εργασίας στην Βουλγαρία. Ζήτηση υπάρχει στον χώρο της οικοδομής όπου απασχολούνται εξειδικευμένοι εργάτες και τεχνικοί ενώ ζήτηση υπάρχει και στο τομέα των επαγγελματιών οδηγών.    

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι φαίνεται να υπάρχει μια χωρική αλληλεπίδραση μεταξύ πολλών πόλεων και περιφερειών, η οποία είναι ιδιαίτερα έκδηλη σε μια διασυνοριακή και πολυγωνική ζώνη Κιλκίς – Σέρρες – Πετρίτσι (Βουλγαρία) – Σαντάνσκι (Βουλγαρία) – Στρούμιτσα (FYROM). Επιπλέον, πέρα από ζεύγη που ήταν αναμενόμενο να παρουσιάζουν υψηλότερες ροές (όπως Θεσσαλονίκη – Σκόπια και Θεσσαλονίκη – Σόφια), ιδιαίτερο ενδιαφέρον από πλευράς χωρικής αλληλεπίδρασης καταγράφει το ζεύγος Ιωάννινα – Αργυρόκαστρο στο δυτικό άκρο, και το τρίγωνο Έβρος - Slivengrad (Βουλγαρία) – Αδριανούπολη (Τουρκία) στο ανατολικό άκρο της διασυνοριακής ζώνης.

“Πρωτιά” του Προμαχώνα

Τo 2013 (έτος με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία στο συγκεκριμένο επίπεδο), τα περισσότερα διερχόμενα οχήματα στους μεθοριακούς σταθμούς της Εγνατίας παρατηρήθηκαν σε εκείνον του Προμαχώνα (σύνορα Βουλγαρίας). Στη δεύτερη θέση ήταν ο σταθμός των Ευζώνων (σύνορα ΠΓΔΜ) και στην τρίτη του Ορμενίου (σύνορα Βουλγαρίας). Ακολουθούσαν, κατά σειρά, ο νέος σταθμός της Νυμφαίας, στο Νομό Κομοτηνής, που συνδέει την Εγνατία Οδό με τη Βουλγαρία, αυτός της Κρυσταλλοπηγής (σύνορα με Αλβανία) και εκείνος των Κήπων (σύνορα με Τουρκία). Ο τελευταίος, παρότι μετά το 2011 υποχώρησε σε κίνηση οχημάτων έναντι του σταθμού Κρυσταλλοπηγής, τη διετία 2012-2013 παρουσίασε αύξηση της κίνησης οχημάτων κατά 10%.

Ο ρόλος του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα

Ο κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας (Ελληνοβουλγαρικά σύνορα) είναι μήκους 96 χλμ και τα 74 χλμ είναι σε κυκλοφορία. Θεωρείται κρίσιμος τόσο για τη Θεσσαλονίκη, από την οποία η η απόσταση μέχρι τα σύνορα θα διανύεται σε λιγότερο από 50 λεπτά, όσο και για την πόλη των Σερρών, η οποία θα συνδεθεί με αυτοκινητόδρομο με τα σύνορα, την Θεσσαλονίκη (ως μητρόπολη της Βόρειας Ελλάδας) και το υπόλοιπο δίκτυο της Εγνατίας Οδού.

Στο μεταξύ, η οικονομική κρίση στην Ελλάδα -σε συνδυασμό και με άλλους παράγοντες όπως η επιβολή διοδίων στην Οδό- "χτύπησε" και τους κυκλοφοριακούς φόρτους κατά μήκος της Εγνατίας, όπως συνέβη άλλωστε και στο οδικό δίκτυο της υπόλοιπης χώρας. Ωστόσο, από το 2014 υπάρχουν θετικές ενδείξεις, που φαίνεται ότι λαμβάνουν πιο συμπαγή χαρακτηριστικά φέτος.