Πρωτοσέλιδο

Μπαράζ τελωνειακών ελέγχων σε Ελλάδα και Βουλγαρία για τα τζιπ που μετανάστευσαν

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
 Ελλάδα και Βουλγαρία αναπτύσσουν τελωνειακή συνεργασία για τον εντοπισμό των ελληνικών ΙΧ μεγάλου κυβισμού που «βαφτίστηκαν» βουλγαρικά, προκειμένου οι ιδιοκτήτες τους να αποφύγουν τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας, το φόρο πολυτελείας και τα ακριβά ασφάλιστρα στη χώρα μας. Η Θεσσαλονίκη και οι συνοριακοί νομοί με τη Βουλγαρία έχουν βρεθεί στο επίκεντρο των ελέγχων, που αναμένεται να ενταθούν από τον επόμενο μήνα.

«Δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσοι είναι αυτοί που έχουν ελληνικά αυτοκίνητα, όμως απέσυραν στην Ελλάδα τις πινακίδες και έβαλαν βουλγαρικές. Είναι αδύνατο να υπολογιστεί ο αριθμός και γι’ αυτό εμείς προχωρούμε σε εντατικούς ελέγχους», σημείωσε στέλεχος τελωνειακής υπηρεσίας στη Βόρεια Ελλάδα, που χειρίζεται αποκλειστικά το θέμα των ελέγχων. Μόλις το περασμένο Σαββατοκύριακο, σε έφοδο κλιμακίου τελωνειακών σε κέντρο διασκέδασης της Θεσσαλονίκης, βρέθηκαν 17 αυτοκίνητα με βουλγαρικές πινακίδες και έλληνες ιδιοκτήτες και αμέσως βεβαιώθηκαν έξι παραβάσεις. Τα περισσότερα ήταν πολυτελέστατα τζιπ. Για τα υπόλοιπα, ο έλεγχος δεν έχει σταματήσει και συνεχίζεται.

Η εξονυχιστική έρευνα των αυτοκινήτων αυτών δεν περιορίζεται σε όσα εντοπίζονται αμέσως ότι δεν έχουν τις προϋποθέσεις να κυκλοφορούν στην Ελλάδα, γι’ αυτό και δεσμεύονται. Και για τα υπόλοιπα, που φαινομενικά πληρούν τους όρους, αναπτύσσεται συνεργασία με τις τελωνειακές αρχές της Βουλγαρίας, για να επισημανθεί εάν ανήκουν σε βουλγαρικές επιχειρήσεις ή σε πρόσωπα που πράγματι μένουν στη Βουλγαρία. «Οι τελωνειακές αρχές της γειτονικής χώρας γρήγορα απαντούν εάν οι επιχειρήσεις στις οποίες ανήκει το αυτοκίνητο στη χώρα τους είναι ενεργές ή όχι. Οι απαντήσεις έρχονται σχετικά γρήγορα, μέσα σε δύο μήνες, και έτσι εμείς μπορούμε να προχωρήσουμε σε επιβολή προστίμων και δεσμεύσεων», τόνισαν στη «ΜτΚ» τελωνειακοί που ασχολούνται με το αντικείμενο.
Η μετανάστευση των ΙΧ, ειδικά αυτών μεγάλου κυβισμού, στη γειτονική Βουλγαρία αποτελεί μεγάλη πληγή για τα ελληνικά δημόσια έσοδα. Οι ιδιοκτήτες τους εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι η γειτονική χώρα είναι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και προχωρούν μέσα σε λίγες ημέρες σε διαδικασίες για να τα καταχωρήσουν ως βουλγαρικά. «Αυτό σε πρώτη φάση δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό από τις ελληνικές αρχές, επειδή δεν γίνεται εξαγωγή του οχήματος. Κάνουν ένα ταξίδι στη Βουλγαρία, παίρνουν άδειες και πινακίδες, και έρχονται στην υπηρεσία συγκοινωνιών και το αποσύρουν», σημείωσε πηγή του τελωνείου.

Από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων υπολογίζεται ότι ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα η παραβατικότητα των αυτοκινήτων με βουλγαρικές πινακίδες φτάνει και το 50%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε νομούς όπως των Σερρών και της Δράμας, αλλά και στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο συγκεκριμένοι αριθμοί δεν μπορούν να υπολογιστούν, καθώς όλα όσα έχουν αποσυρθεί δεν θεωρείται βέβαιο ότι μετανάστευσαν και «φόρεσαν» βουλγαρικές πινακίδες. «Βλέπεις επιφανείς ιδιοκτήτες μεγάλων εταιρειών, ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων της χώρας μας να κυκλοφορούν με τέτοια πολυτελή αυτοκίνητα. Ελάχιστοι έχουν ενεργές επιχειρήσεις στη Βουλγαρία», σημειώνουν οι τελωνειακοί.

Αυστηρές προϋποθέσεις
Η διαδικασία για τους έλληνες ιδιοκτήτες κοστίζει μόνο λίγα ευρώ στη Βουλγαρία, όμως είναι το ίδιο εύκολο να εντοπιστούν από τους ελέγχους που εντείνονται. Οι περισσότεροι ανοίγουν με έναν απλό αριθμό φορολογικού μητρώου εταιρεία στη γειτονική χώρα και γι’ αυτό δεν απαιτείται ποσό μεγαλύτερο των 200 ευρώ. Στη συνέχεια χρεώνουν το ΙΧ στην εταιρεία και εκδίδουν παραστατικά ότι χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της. Με τον τρόπο αυτό γλιτώνουν τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας της χώρας μας, που για αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού μπορούν να φτάσουν τις 5.000 ευρώ εάν προστεθεί και ο φόρος πολυτελείας, αλλά και τα ασφάλιστρα που στη γειτονική χώρα είναι χαμηλά.

Ο δεύτερος τρόπος είναι να δηλώσει ο κάτοχος-ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου μόνιμη κατοικία στη Βουλγαρία. Αυτό προϋποθέτει να ενταχθεί στο φορολογικό σύστημα της γειτονικής χώρας και να αποδεικνύει ότι πληρώνει φόρους.

Οι προϋποθέσεις για να κυκλοφορεί ένα αυτοκίνητο με πινακίδες βουλγαρικές ή άλλης χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ελλάδα είναι πλέον αυστηρές. Σύμφωνα με το νόμο, τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες μπορούν να κυκλοφορούν στην Ελλάδα αλλά μόνο για επισκέψεις, γι’ αυτό ορίζεται ένα διάστημα 185 ημερών συνολικά το χρόνο. Όμως λόγω του γεγονότος ότι δεν καταγράφονται οι είσοδοι - έξοδοι στα ευρωπαϊκά σύνορα, είναι δύσκολο να ελεγχθεί πόσες ημέρες κυκλοφορεί ένα αυτοκίνητο με πινακίδες Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στους ελέγχους που γίνονται στην Ελλάδα οι τελωνειακές αρχές ζητούν από τους ιδιοκτήτες των ΙΧ να επιδεικνύουν αντίγραφα βεβαιώσεων χορήγησης του αυτοκινήτου από την εταιρεία στη Βουλγαρία, όπως και φορολογική δήλωση της εταιρείας, για να αποδειχτεί ότι είναι ενεργή. Ακόμη ζητούνται ασφαλιστήρια συμβόλαια της βουλγαρικής εταιρείας. Παρόμοια είναι τα έγγραφα που ζητούνται για όσους εμφανίζονται κάτοικοι Βουλγαρίας, όπως αποδείξεις θέρμανσης και ρεύματος, έγγραφα από το βουλγαρικό δήμο και άλλα.

«Ακόμη κι έτσι όμως το πλαίσιο είναι δύσκολο. Υπάρχουν παράμετροι που δεν μπορούν να αποσαφηνιστούν για να ελεγχθεί σωστά ένα αυτοκίνητο με ευρωπαϊκές πινακίδες, το οποίο ουσιαστικά χρησιμοποιείται στη χώρα μας αλλά είναι καταχωρημένο στη Βουλγαρία», επισημαίνουν οι τελωνειακές αρχές.

 

Τα τσουχτερά πρόστιμα και οι κατασχέσεις

Σε όλη τη χώρα από τις αρχές του χρόνου μέχρι τέλος Αυγούστου έγιναν 5.102 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 477 παραβάσεις. Μόνο στη Θεσσαλονίκη οι τελωνειακές αρχές χειρίζονται περισσότερες από 100 υποθέσεις για οχήματα με βουλγαρικές πινακίδες που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις κυκλοφορίας στην Ελλάδα.

Όπως διαπιστώνεται, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες που εντοπίζονται να κυκλοφορούν παράνομα προτιμούν να αφήσουν δεσμευμένο το αυτοκίνητο και να μην πληρώσουν. Άλλοι καταβάλλουν το πρόστιμο, το οποίο όμως είναι τσουχτερό. Συγκεκριμένα, για αυτοκίνητα από 1.400 μέχρι 1.600 κυβικά το πρόστιμο είναι 3.000 ευρώ. Από 1.600 μέχρι 2.000 κυβικά αυξάνεται στις 5.000 ευρώ και από 2.000 κυβικά και πάνω εκτινάσσεται σε 8.000 ευρώ. «Αρκετοί έρχονται και πληρώνουν, όμως πολλοί τα αφήνουν εδώ και τελικά κατάσχονται και βγαίνουν στη δημοπρασία», ανέφεραν τελωνειακοί.

Οι αρχές το διάστημα του καλοκαιριού περιόρισαν τους ελέγχους για τέτοια αυτοκίνητα, δεδομένου ότι ήταν η τουριστική περίοδος και στη χώρα μας κυκλοφορούσαν πολλά βουλγαρικά, αφού χιλιάδες ήταν οι τουρίστες από τη γειτονική χώρα. Ο σχεδιασμός όμως αναφέρει πως από τις αρχές Οκτωβρίου οι έλεγχοι θα αρχίσουν στοχευμένα και θα επεκταθούν, ειδικά σε περιοχές κοντά στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, όπου το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις.

 Του Κώστα Καντούρη

kantouris@hotmail.com

Εφημεριδα Μακεδονια

Newsletter

Σαν σήμερα...

1925 | 

Στην εφημερίδα «Μακεδονικά Νέα» της Θεσσαλονίκης δημοσιεύθηκε ανταπόκριση από τα Κ. Πορόϊα Σερρών με τίτλο «Ας προσέξουμε τα Κ. Πορόϊα». Στο δημοσίευμα αναφέρει ότι όλοι οι δρόμοι είναι χάλια και για να μετακινηθούν το χειμώνα χρειάζονται καμήλες λόγω της λάσπης και των λιμναζόντων νερών προς Μπούτκοβο και Θεοδώριο.

1929 | 

Αναγγέλθηκε για την ημερομηνία αυτή ο χορός της «Δημοκρατικής Νεολαίας» του κόμματος των Φιλελευθέρων, που χαρακτηρίζονταν προκαταβολικά ως «η μεγαλυτέρα κοσμική συγκέντρωσις της εφετινής περιόδου».

1935 | 

Στις Σέρρες έπεσε πυκνό χιόνι, που κατά το μεσημέρι ολοένα και περισσότερο δυσκόλευε την κίνηση των πεζών και των λιγοστών τροχοφόρων.

1938 | 

Με Βασιλικό Διάταγμα το «Μπεζεστένι» Σερρών ανακηρύχθηκε διατηρητέο. «Πολλοί επαινούν το κτίριο αυτό ως το καλύτερο από τα Οθωμανικά Μπεζεστένια. Ο Τούρκος περιηγητής Ελβιγιά Τζελεπής τον 17ο αιώνα το χαρακτηρίζει στο «οδοιπορικό» του «ως θαυμάσιον λιθόκτιστον μολυβδοσκέπαστον». Είναι το μοναδικό Μπεζεστένι στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια στον τύπο αυτό. Θέλησαν πολλές φορές να το γκρεμίσουν, αλλά χάρις στην αρχιτεκτονική του αξία διασώθηκε με τις προσπάθειες του Ακαδημαϊκού Αναστασίου Ορλάνδου».

1946 | 

Δόθηκε η Α΄ Συναυλία του πρώτου μεταπολεμικού συγκροτήματος «Χορωδία Σερρών» με διευθυντή τον Γιάννη Ουζούνη. Η χορωδία διαλύθηκε το 1955 και τα περισσότερα μέλη της εντάχθηκαν στον «Ορφέα».

1964 | 

(Κυριακή): Ενόψει των εκλογών της 16ης Φεβρουαρίου 1964, την πόλη των Σερρών επισκέφθηκε για πρώτη φορά ο νέος αρχηγός της Ε.Ρ.Ε. Παναγιώτης Κανελόπουλος όπου και μίλησε από τον εξώστη του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου.

1964 | 

Στο πρωτάθλημα Σερρών η ομάδα του Ορφέα νίκησε τον Μ. Αλέξανδρο Αγίου Πνεύματος με σκορ 1 -0 και ο Εθνικός απέσπασε ισοπαλία με τις Ελπίδες με σκορ 1 - 0.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες