ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αβεβαιότητα για ένα εκατομμύριο επαγγελματίες.

Σε συνθήκες απόλυτης αβεβαιότητας και χωρίς να γνωρίζουν τι θα βρουν μπροστά τους όσον αφορά στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο θα ξεκινήσει η νέα χρονιά για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες.

Σε συνθήκες απόλυτης αβεβαιότητας και χωρίς να γνωρίζουν τι θα βρουν μπροστά τους όσον αφορά στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο θα ξεκινήσει η νέα χρονιά για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες.

Σε συνθήκες απόλυτης αβεβαιότητας και χωρίς να γνωρίζουν τι θα βρουν μπροστά τους όσον αφορά στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο Ελληνικό Δημόσιο θα ξεκινήσει η νέα χρονιά για εκατοντάδες χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες.

Έχουν απομείνει έξι εβδομάδες μέχρι το τέλος του χρόνου και ακόμη το υπουργείο Εργασίας δεν έχει ξεκαθαρίσει τον τρόπο με τον οποίο θα υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές από το νέο έτος. Η αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί προκειμένου να μελετήσει το ζήτημα και να συντάξει το σχέδιο της υπουργικής απόφασης, βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της αναζήτησης λύσεων καθώς συνεχώς προκύπτουν προβλήματα. Στα ήδη πολλά σενάρια, έρχεται τώρα να προστεθεί και άλλο ένα: ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες να συνεχίσουν να πληρώνουν –στη λογική του… έναντι- ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες θα υπολογίζονται με βάση το υφιστάμενο καθεστώς (τις γνωστές διμηνίες του ΟΑΕΕ) για τουλάχιστον 2-3 δίμηνα μέσα στο 2017 και μετά να γίνει η εκκαθάριση με βάση τα εισοδήματα του 2016 που εν τω μεταξύ θα έχουν περιέλθει στην κατοχή του υπουργείου Οικονομικών μέσα από τις φορολογικές δηλώσεις της επόμενης χρονιάς.

Τι θα σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι όλοι ανεξαιρέτως οι επαγγελματίες, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο στο σύνολο, θα ανοίξουν… παρτίδες με το δημόσιο. Άλλοι θα βρεθούν να έχουν πληρώσει περισσότερα από όσα οφείλουν και άλλοι θα εμφανιστούν ξαφνικά να χρωστούν και να αντιμετωπίζουν την απαίτηση του δημοσίου για αναδρομική καταβολή εισφορών. Τα προβλήματα δεν σταματούν εδώ: η κυβέρνηση επιχειρεί να συνδέσει τον υπολογισμό των εισφορών με ένα μέγεθος το οποίο δεν είναι σταθερό: τα καθαρά κέρδη. Θα κληθεί λοιπόν να απαντήσει στο εξής ερώτημα: αν σε μια επιχείρηση ή σε έναν επαγγελματία γίνει φορολογικός έλεγχος και προκύψουν παραβάσεις ή λογιστικές διαφορές ο συγκεκριμένος επαγγελματίας θα βρεθεί εκτεθειμένος και απέναντι στο ασφαλιστικό ταμείο; Θα πληρώνει πρόστιμα στην εφορία, θα πληρώνει πρόστιμα και για την μη καταβολή εισφορών; Είναι προφανές ότι χτίζεται ένα πλαίσιο «ομηρίας» του επιχειρείν με εξαιρετικά αμφίβολα αποτελέσματα τόσο για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για τις εισπράξεις των ασφαλιστικών ταμείων.

ΛΥΣΕΙΣ

Ενώ ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά, το υπουργείο Εργασίας υπό την νέα υπουργό θα κληθεί να δώσει απαντήσεις σε πολλά και δύσκολα ερωτήματα τα οποία ήδη απασχολούν έντονα τα μέλη της επιτροπής:

1. Τι θα γίνει με τους ασφαλισμένους μετά το 1993. Χιλιάδες μισθωτοί, ασφαλισμένοι μετά την 1/1/1993 οπότε και ενεργοποιήθηκε ο «νόμος Σιούφα» έκαναν έναρξη ως ελεύθεροι επαγγελματίες για να ενισχύουν το εισόδημά τους. Μέχρι τώρα, αυτοί οι ασφαλισμένοι είχαν το δικαίωμα να πάρουν απαλλαγή από τον ΟΑΕΕ αρκεί να συμπλήρωναν 25 ένσημα τον μήνα στον εργοδότη στον οποίο απασχολούνταν ως μισθωτοί. Με τον νέο νόμο, αυτοί οι ασφαλισμένοι, θα κληθούν να πληρώσουν ασφαλιστικές εισφορές και για τα εισοδήματα από «μπλοκάκι». Προφανώς, όλοι θα εντοπιστούν μέσω των φορολογικών δηλώσεων. Μέχρι τότε όμως, χιλιάδες δεν θα έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ για ασφαλιστικές εισφορές οπότε θα βρεθούν αντιμέτωποι με υπέρογκες αναδρομικές αξιώσεις.

2. Τι θα γίνει με τους έχοντες «μπλοκάκι». Ο νόμος προβλέπει ότι όσοι προσφέρουν τις υπηρεσίες τους με «μπλοκάκι» μπορούν να αντιμετωπιστούν ως «μισθωτοί» όπως ακριβώς συμβαίνει και με την εφορία. Στα φορολογικά, αντιμετώπιση του «μπλοκάκια» ως μισθωτού, σημαίνει ότι θα φορολογηθούν με βάση την κλίμακα των μισθωτών και θα κάνουν χρήση του αφορολογήτου. Στα ασφαλιστικά, ο νόμος ορίζει ότι όποιος έχει μέχρι και δύο εργοδότες, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως μισθωτός. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι αντί για 27% ασφαλιστικές εισφορές, ο εργαζόμενος θα πληρώνει μόνο το ένα τρίτο, δηλαδή περίπου 9% ενώ τις υπόλοιπες εισφορές θα πρέπει να τις καταβάλλει ο εργοδότης. Τι θα γίνει αν κατά τη διάρκεια της χρονιάς ο «μπλοκάκιας» βρει και τρίτο εργοδότη; Θα επιστρέφονται χρήματα στην ή στις επιχειρήσεις που μέχρι τότε του πλήρωνε εισφορές; Τι θα γίνει, αντιθέτως αν ο «μπλοκάκιας» με τους τρεις εργοδότες χάσει τον έναν; Θα ζητηθούν αναδρομικά χρήματα από τις άλλες επιχειρήσεις; Θα λύνεται το θέμα κάθε χρόνο ανάλογα με το τι προκύπτει από τις φορολογικές δηλώσεις;

3. Τι θα γίνει με όσους μπαίνουν σε διαδικασία φορολογικού ελέγχου; Άλλο ένα μείζον θέμα. Οι εισφορές θα πρέπει να υπολογίζονται με βάση τα φορολογητέα κέρδη. Στις επιχειρήσεις όμως, τα φορολογητέα κέρδη μπορούν να ανατραπούν ύστερα από έλεγχο της εφορίας. Το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να αποφανθεί τι θα γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις με τις ασφαλιστικές εισφορές; Θα έχει και το Ταμείο δικαίωμα να ζητήσει αναδρομικά λεφτά από «μπλοκάκηδες» και μικρομεσαίους;

4. Τι θα γίνει με τα μέλη ΔΣ που είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι εταιρειών; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στην επιχειρηματικότητα καθώς αν εκληφθεί το μέρισμα ως εισόδημα, τότε οι σημερινοί μέτοχοι θα επιλέξουν να γεμίσουν τα ΔΣ με μέλη που δεν θα είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι.

5. Τι θα γίνει με τους διαχειριστές των Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών που είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι;

Πηγή: Παραπολιτικά