Πρωτοσέλιδο

Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας: "Καμπανάκι" για τη διασύνδεση του αγωγού στο Σιδηρόκαστρο

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Ζήτημα ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, αλλά και επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας, θέτει πλέον ευθέως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία θα ζητήσει από τους Διαχειριστές των δύο συστημάτων, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ, να εκπονήσουν μελέτες και να προτείνουν τόσο βραχυπρόθεσμα και όσο μεσοπρόθεσμα μέτρα.

Ο κίνδυνος του black out που επικρέμεται πάνω από τη χώρα, ήδη από τα μέσα Δεκεμβρίου του 2016 και λόγω των καιρικών συνθηκών -που επικράτησαν τον προηγούμενο μήνα- αναμένεται να διατηρηθεί τουλάχιστον έως τα μέσα Φεβρουαρίου.
Τα έκτακτα μέτρα όπως οι εισαγωγές επιπλέον φορτίων LNG, η ενεργοποίηση της διακοψιμότητας ηλεκτρικής ενέργειας στη βιομηχανία, η χρήση των υδροηλεκτρικών και το «γύρισμα» μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε καύση πετρελαίου, έχουν πλέον εξαντλήσει τη δυναμική τους, εντείνοντας τις ανησυχίες των αρμοδίων.


Ανάγκη για τη δημιουργία
 νέων υποδομών


Έχει καταστεί πλέον σαφές ότι η δυναμικότητα των δεξαμενών LNG της Ρεβυθούσας, αλλά και της διασύνδεσης του αγωγού φυσικού αερίου στο Σιδηρόκαστρο, δεν επαρκούν για την κάλυψη των αιχμών της ζήτησης η οποία κάποιες ημέρες είναι αυξημένη ακόμη και κατά 50% έως 60% σε σχέση με πέρυσι. Οι ημερήσιες παραλαβές φυσικού αερίου από την αρχή του χρόνου είναι της τάξης των περίπου 13 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων από τους αγωγούς (περ. 10 εκατ. από Σιδηρόκαστρο και 3,2 εκατ. από Κήπους Έβρου), ενώ από τη Ρεβυθούσα τον Ιανουάριο οι ημερήσιες παραλαβές κυμαίνονταν ανάλογα με τη διαθεσιμότητα από 3,4 εκατομμύρια έως και 13 εκατομμύρια κυβικά μέτρα (9 Ιανουαρίου), ποσότητα που εξάντλησε (αν δεν ξεπέρασε) τη δυναμικότητα της μονάδας επαναεριοποίησης LNG του τερματικού.
Ήδη έχει αναδειχθεί η ανάγκη πραγματοποίησης επενδύσεων για τη δημιουργία νέων υποδομών, ενώ την ίδια στιγμή η κατασκευή της τρίτης δεξαμενής στη Ρεβυθούσα καθυστερεί.
Έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των άμεσων λύσεων που εξετάζονται είναι και ο μόνιμος ελλιμενισμός καραβιού μεταφοράς LNG στη Ρεβυθούσα προκειμένου να λειτουργήσει ως επιπλέον αποθηκευτικός χώρος.  

Η ΔΕΗ

Η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι η οικονομική επιβάρυνση της από την καύση πετρελαίου έχει ξεπεράσει μέχρι στιγμής τα 20 εκατ. ευρώ.
Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου που έχουν την τεχνική δυνατότητα καύσης και πετρελαίου, αποζημιώνονται μέσω του τέλους ασφάλειας εφοδιασμού, για το επιπλέον κόστος εγκατάστασης των αποθηκών και για τις δοκιμαστικές καύσης πετρελαίου προκειμένου να βρίσκονται σε ετοιμότητα.
Θεωρητικά το επιπλέον κόστος του καυσίμου (30-40% σε σχέση με το φυσικό αέριο) καλύπτεται από την Οριακή Τιμή του Συστήματος, το επωμίζονται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας που αγοράζουν ακριβότερα στη χονδρική αγορά και έχουν τη δυνατότητα να το μετακυλήσουν στην τελική κατανάλωση αυξάνοντας τα τιμολόγια.
Όμως η ΔΕΗ με τη διπλή της ιδιότητα ως παραγωγός και ως προμηθευτής, αλλά και την αδυναμία της να μετακυλήσει το κόστος στους τελικούς καταναλωτές (η αύξηση των τιμολογίων απαιτεί έγκριση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) διαμαρτύρεται ζητώντας να αποζημιωθεί από τον ΑΔΜΗΕ για τις αποκλίσεις μεταξύ πραγματικού κόστους πετρελαίου και Οριακής Τιμής.

Λύση «τελευταίας καταφυγής»
η απαγόρευση εξαγωγών ενέργειας


Σε ότι αφορά την απαγόρευση των εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να αποφευχθεί το black out, η ΡΑΕ είναι εξαιρετικά επιφυλακτική. Κρατάει το μέτρο ως λύση τελευταίας καταφυγής, αφού ήδη έχουν εκφραστεί ενστάσεις από την ENTSO E, για την 48ωρη απαγόρευση  την περίοδο της Πρωτοχρονιάς, ενώ έχει καταστεί πλέον σαφές ότι θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση και να δοθεί σχετική άδεια από τα ευρωπαϊκά όργανα.

Newsletter

Σαν σήμερα...

1806 | 

Ο αρματολός Νικοτσάρας από το Βλαχολείβαδο του Ολύμπου επιστρατεύοντας 500 επίλεκτα παλικάρια, αποβιβάστηκε στην Κατερίνη και δια μέσου της οροσειράς Μπέλες έφτασε στο Νέο Πετρίτσι (Βέτερνα), απ' όπου πέρασε το Στρυμόνα και κατέληξε στο Σιδηρόκαστρο. Από εκεί έφτασε στις Σέρρες, όπου και πολιορκήθηκε σε ένα από τα κεντρικά χάνια της πόλης από 4.000 Τούρκους και Αλβανούς, οι οποίοι διατελούσαν κάτω από την καθοδήγηση του Ισμαήλ Μπέη των Σερρών. Ο Νικοτσάρας και τα παλικάρια του κάψανε το χάνι και διέφυγαν προς το Μενοίκιον όρος και από εκεί στη Ζίχνη, την οποία και κατέλαβαν. Εναντίον τους εκστράτευσαν δεκαπέντε χιλιάδες τούρκοι αλλά ο Νικοτσάρας επιχείρησε αντιπερισπασμό εξορμώντας προς τις εκβολές του Στρυμόνα και ελπίζοντας ότι θα τον περιμένουν ο Ρωσικός στόλος και ο ναύαρχος Σινιάβιν. Οι προσδοκίες του διαψεύσθηκαν και με τα εναπομείναντα 250 παλικάρια του επιχείρησε με μια ηρωική προσπάθεια να περάσει τη γέφυρα του ποταμού Αγγίτη που τη φρουρούσαν χιλιάδες Οθωμανοί. Ο Νικοτσάρας έσπασε με το σπαθί του τις αλυσίδες της γέφυρας καταφέρνοντας να περάσει και με τους εναπομείναντες 150 άνδρες του έφθασε στο Πράβι (Ελευθερούπολη) κατέβηκε στον κόλπο του Ορφανού και από εκεί κατέληξε στη Χαλκιδική.

1938 | 

Στον θερινό κινηματογράφο «Τιτάνια» προβλήθηκε η ταινία «Ο Πρίγκιψ και ο πτωχός» με τον Έρολ Φλιν και στον «Έσπερο» η Ελληνική ταινία με τον Παρασκευά Οικονόμου και την κεφάτη Ρένα Ντόρ «Αρραβών μετ' εμποδίων».

1994 | 

(Σάββατο) Πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα του θεατρικού έργου «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη από το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Σερρών.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες