Πρωτοσέλιδο

Γερουλάνος: Η Απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων της χώρας αποτελεί προϋπόθεση για να δημιουργηθεί μια ισχυρή μεσαία τάξη.

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Η Απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων της χώρας αποτελεί προϋπόθεση για να δημιουργηθεί

 μια ισχυρή μεσαία τάξη

 Αυτή την καθαρή σχέση εκφράζει το ιστορικό όραμα του ΠΑΣΟΚ, και με αυτόν τον τρόπο το όραμά μας ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας!

Με κριτική ματιά και αγωνία για την προοπτική και το μέλλον του ΠΑΣΟΚ, μιλά ο πρώην υπουργός και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Παύλος Γερουλάνος.

 

Ο κ. Γερουλάνος δεν φείδεται των απόψεών του και μιλά ανοικτά για όλα τα «κακώς κείμενα», που κατά τη γνώμη του συμβαίνουν. Αναφέρει ότι «δεν θα περίμενα από τη ΝΔ ή τον ΣΥΡΙΖΑ να αποκεντρώσουν και να αποσυγκεντρώσουν το κεντρικό κράτος σε δομές που υπηρετούν τον πολίτη διότι είναι αντίθετο στην φιλοσοφία τους, και επίσης δεν είναι αισιόδοξος ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ μπορούν να φέρουν το διαφορετικό: Βλέπετε εσείς τον κ. Μητσοτάκη ή τον κ. Τσίπρα να θέλει να απωλέσει  εξουσία; Εγώ όχι».

Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη

Ασκείτε κριτική στις κινήσεις και το περιεχόμενο της ΔΗΣΥ. Επειδή είστε ένας από αυτούς που κινήστε καθημερινά στην κοινωνία, κατά τη γνώμη σας τι χρειάζεται στη ΔΗΣΥ για να γίνει, αν δεν είναι, πιο ελκυστική στη κοινωνία; Νέες ιδέες, νέα μυαλά, νέα πρόσωπα, νέες πολιτικές, νέες πρωτοβουλίες ή συνδυασμός όλων αυτών μαζί;  

«Τα κόμματα, για να γίνουν ελκυστικά στην κοινωνία, πρέπει να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της. Σήμερα, καμία ανάγκη δεν είναι πιο έκδηλη στην ελληνική κοινωνία από την ανάγκη να δημιουργούμε, να προσφέρουμε στα παιδιά μας, να ονειρευόμαστε και να σχεδιάζουμε ένα καλύτερο αύριο και έτσι να ορίζουμε και πάλι τη μοίρα μας. Στερούμαστε όμως αυτή τη δυνατότητα διότι νιώθουμε να μας περιορίζουν δυνάμεις που δεν ελέγχουμε. Νιώθουμε ανήμποροι διότι από παντού ακούμε «αυτό δεν γίνεται». Νιώθουμε φυλακισμένοι.

Τι μας κρατάει εγκλωβισμένους; Πρωτίστως, ένα βαρύ, κακοσχεδιασμένο και δυσλειτουργικό κράτος που διατηρεί όλη την εξουσία στα χέρια του. Που αντί να διασφαλίζει τα δικαιώματά μας, τα ποδοπατάει και βάζει εμπόδια σε ότι θέλουμε να κάνουμε. Ένα κράτος που υπηρετεί μόνο την κεντρική πολιτική ηγεσία και εξαρτάται απόλυτα από αυτήν και μια πολιτική ηγεσία που δεν θέλει να αλλάξει τίποτα στο κράτος διότι από αυτό απορρέει η εξουσία της και η εξάρτησή μας από εκείνην.

Δεν θα περίμενα από τη ΝΔ ή τον ΣΥΡΙΖΑ να αποκεντρώσουν και να αποσυγκεντρώσουν το κεντρικό κράτος σε δομές που υπηρετούν τον πολίτη διότι είναι αντίθετο στην φιλοσοφία τους. Ούτε θέλουν ούτε μπορούν να επιλέξουν πολιτικούς και πολιτικές που θα κάνουν τις τομές που χρειάζονται οι δομές του κράτους για να απελευθερωθούν οι δημιουργικές δυνάμεις του τόπου με τρόπο συντεταγμένο.

Το ΠΑΣΟΚ όμως για αυτό ιδρύθηκε. Για να απελευθερώσει τον Έλληνα από τους βραχνάδες της εποχής του. Και τα λάθη που κάναμε στην πορεία μας τα κάναμε όταν απομακρυνθήκαμε από το όραμά μας. Αντί όμως να δουλεύουμε συστηματικά για να μεταφράσουμε αυτό το πολιτικό πρόταγμα σε πολιτικό περιεχόμενο που μπορεί να ανταπεξέλθει στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας, ασχολούμαστε με επικοινωνιακά μορφώματα, όπως η ΔΗΣΥ, με την αγωνία να πάρουμε και πάλι λίγη εξουσία στα γρήγορα, έστω σαν πατερίτσα ενός άλλου κόμματος.

Αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα είναι ένα ΠΑΣΟΚ που πιστεύει και πάλι στον Έλληνα και τις δυνατότητες της χώρας, ταγμένο στην απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων του τόπου όπου και αν αυτές αγκομαχούν. Νέα και άξια πρόσωπα υπάρχουν. Νέες ιδέες και προτάσεις υπάρχουν. Χρειαζόμαστε όμως ένα φορέα που θα αξιοποιήσει το πολιτικό δυναμικό και τις προτάσεις για να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας».

Η αναφορά της ΔΗΣΥ στη βάση, την κοινωνία και στους συμπολίτες μας με την εκλογή ηγεσίας με κάλπη, θα έχει τα χαρακτηριστικά ενός νέου ξεκινήματος μιας νέας αφετηρίας;

«Η συμμετοχή του πολίτη στις πολιτικές διαδικασίες είναι απαραίτητη. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δημοκρατίας μας διότι διασφαλίζει ότι η εξουσία ακούει και ανταποκρίνεται στις ανάγκες μας. Εξουσία που δεν ακούει, δεν καταλαβαίνει ούτε τις φιλοδοξίες μας ούτε τις αντοχές μας.

Η συμμετοχή μας λοιπόν, η συμμετοχή του πολίτη σε μια πολιτική διαδικασία της προσδίδει αξία. Το ίδιο συμβαίνει και στην εκλογή αρχηγού με ανοιχτές διαδικασίες όπως έχει προαναγγείλει η ΔΗΣΥ. Τι αξία όμως έχει αυτή η διαδικασία σε ένα κόμμα που τα όργανά είναι διορισμένα; Που συναποφασίζουν άνθρωποι με ελάχιστα ερείσματα στην κοινωνία;  Τι αξία έχει αυτή μια λεγόμενη «ανοιχτή» διαδικασία σε ένα κόμμα κλειστό που κάνει συνέδριο χωρίς ουσιαστικό προσυνεδριακό διάλογο; Και τι αξία έχει αυτή η διαδικασία σε ένα κόμμα που κάθε φορά που διαφωνούν με την Πρόεδρο καταργούνται τα όργανα;

Η δημοκρατία είναι πολλά περισσότερα από την συμμετοχή μας σε μια ψηφοφορία, πόσο μάλλον σε μια που οδηγεί σε ανεξέλεγκτη εξουσία. Και η αντιμετώπισή μας ως πολίτες που πρέπει να σιωπούμε διότι είχαμε το δικαίωμα να ψηφίσουμε δεν είναι μόνο επιφανειακή αλλά βαθύτατα αυταρχική. Αναδεικνύει πόσο απαξιωτικά αντιλαμβάνεται το κόμμα τον ρόλο του πολίτη και πως θα διαχειριστεί εξουσία αν την πάρει.

Για να κάνει νέο ξεκίνημα ένα κόμμα πρέπει να αναφέρεται στο νέο ξεκίνημα που έχει ανάγκη η κοινωνία. Να το αντιλαμβάνεται, να το περιγράφει, να εργάζεται για αυτό και να λειτουργεί το ίδιο με τρόπο που το εκφράζει. Η ΔΗΣΥ δυστυχώς λειτουργεί με γνώμονα τις ανάγκες των στελεχών της. Και αυτό της προσδίδει μια απαρχαιωμένη και βαθιά παρωχημένη νοοτροπία. Αυτό πρέπει να αλλάξει, τώρα».

Ποια θα πρέπει να είναι τα χαρακτηριστικά του νέου αρχηγού της ΔΗΣΥ;

«Αυτά που πρέπει να είναι σε κάθε κόμμα. Να πιστεύει με πάθος στην Ελληνίδα και στον Έλληνα, να ακούει με προσοχή τι συμβαίνει στην κοινωνία ώστε να παίρνει δυνάμεις από τις δυνάμεις μας και να έχει το θάρρος να αλλάξει το κράτος, τους θεσμούς, τις δομές, την λειτουργία του. Το πρώτο είναι το πιο κρίσιμο διότι από αυτό απορρέουν τα άλλα.  Αλλά το τρίτο είναι αυτό που χωρίζει τους πολιτικούς σε εκείνους που ήρθαν για να πάρουν και εκείνους που ήρθαν για να δώσουν».

Το ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να συνενωθεί πολιτικά με τα κόμματα που μετέχουν στη ΔΗΣΥ ή θα πρέπει να έχουν αυτόνομο ρόλο το κάθε ένα ξεχωριστά .

«Το ΠΑΣΟΚ πρέπει πρωτίστως να συνδεθεί με τις ρίζες του, να ξαναβρεί από που προέρχεται το όραμά του και ο λόγος ύπαρξής του.  Αντί να κοιτούμε με νοσταλγία τα χρόνια εξουσίας πρέπει να κοιτάξουμε με προσοχή τα χρόνια πριν από αυτήν.  Τότε που εκφράσαμε ένα όραμα για την χώρα που πήγαζε από βαθιά πίστη στον Έλληνα. Ένα όραμα που έβαζε τον πολίτη στο επίκεντρο της πολιτικής και εξηγούσε πως θα δημιουργηθεί μια ισχυρή μεσαία τάξη μέσα από την απελευθέρωση των δυνάμεων της χώρας.

Όπως τότε έτσι και σήμερα, η απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων της χώρας αποτελεί προϋπόθεση για να δημιουργηθεί μια ισχυρή μεσαία τάξη και μια ισχυρή μεσαία τάξη είναι προϋπόθεση για να προοδεύσουμε κοινωνικά, πολιτισμικά και οικονομικά. Αυτή την καθαρή σχέση εκφράζει το ιστορικό όραμα του ΠΑΣΟΚ, και με αυτόν τον τρόπο το όραμά μας ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της κοινωνίας. Δική μας δουλειά είναι να μεταφράσουμε το όραμα σε θέσεις και προτάσεις που την αφορούν.  Χωρίς αυτό το όραμα κάθε μόρφωμα της Κεντροαριστεράς θα είναι κενή περιεχομένου.

Σε ό,τι αφορά τώρα στα άλλα κόμματα, πείτε μου, προέκυψε κάποιο νέο όραμα; Προέκυψε κάποια νέα προσέγγιση για το πως θα φτάσουμε σε αυτό; Είναι προφανές ότι όλοι παίρνουν από το ΠΑΣΟΚ και την ιστορία του χωρίς να προσφέρει κανείς κάτι νέο ή διαφορετικό. Άλλωστε όλοι ΠΑΣΟΚ είμαστε. ».

Οι μετεκλογικές συνεργασίες της ΔΗΣΥ αν προκύψουν προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει να είναι προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή τη ΝΔ;

«Ισχύει το ίδιο και εδώ. Συνεργασίες κομμάτων που βασίζονται στην νομή της εξουσίας μας απωθούν διότι μας θυμίζουν ότι οι πολιτικοί μας είναι εκεί μόνο για την θέση.  Μας θυμίζουν ότι μόνη ενασχόληση των πολιτικών μας είναι πως θα πάρουν ένα κομμάτι της εξουσίας που μας καταδυναστεύει.

Αν θέλουμε πολιτικές συνεργασίες με περιεχόμενο, αν θέλουμε το ΠΑΣΟΚ άμεσα ή έμμεσα σε πολιτικές συνεργασίες, θα πρέπει πρώτα να πεισθούμε ότι οι επίδοξοι εταίροι είναι έτοιμοι να δουλέψουν για να μετατρέψουν το κράτος από κράτος που δυναστεύει σε κράτος που υπηρετεί τον πολίτη. Δηλαδή θα πρέπει να μας πείσουν ότι είναι έτοιμοι να απωλέσουν εξουσία και να την μεταφέρουν σε δομές που ανταποκρίνονται στον πολίτη και κρίνονται από αυτόν. Βλέπετε εσείς τον κ. Μητσοτάκη ή τον κ. Τσίπρα να θέλει να απωλέσει  εξουσία; Εγώ όχι».



Πηγή: reporter.gr



Newsletter

Σαν σήμερα...

1333 | 

Απεβίωσε ο δεύτερος και κύριος κτήτορας της Ιεράς Μονής Τιμίου Προδρόμου, Ιωάννης (Ιωακείμ) σε ηλικία 75 ετών. Για την ενάρετη ζωή του, την πλούσια μόρφωσή του, το μεγάλο χριστιανικό του έργο, ανακηρύχθηκε άγιος επί Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Παχωμίου, του από Ζιχνών αρχές του 16ου αιώνα. Τάφηκε στο Μεσονυκτικό του ιερού ναού της Μονής, μαζί με τον θείο του Ιωαννίκιο.

1904 | 

Εισήλθαν στο χωριό Στάρτσιοβον (του οποίου οι κάτοικοι αργότερα μετώκησαν στο Ν. Πετρίτσι), 94 κομιτατζήδες με επικεφαλής τον Ντόντσιο και αξίωσαν τον εκβουλγαρισμό των κατοίκων του χωριού, την εκδίωξη του δασκάλου και των ιερέων ορίζοντας ως τελική προθεσμία γι’ αυτό την ημέρα των Χριστουγέννων. Την ημέρα εκείνη όμως κατά σύμπτωση έφθασε στο χωριό μια ομάδα Τουρκικού στρατού με αποτέλεσμα να τραπούν σε φυγή οι Βούλγαροι κομιτατζήδες.

1906 | 

Βούλγαροι κομιτατζήδες επιχείρησαν επίθεση στα σπίτια των Ελλήνων προκρίτων και του ιερέα της Κλεπούσνας (Αγριανής). Η σύγκρουση υπήρξε ιδιαίτερα σφοδρή και ο ιερέας μόλις κατόρθωσε να γλιτώσει αλλά το σπίτι του κάηκε βρίσκοντας μαρτυρικό θάνατο η πρεσβυτέρα Φωτεινή Παπαφιλίππου. Δραματική σκηνή ξετυλίχθηκε στο σπίτι του Έλληνα προκρίτου Καριοφύλλη, όπου κατοικούσαν τρεις οικογένειες. Ενώ τα γυναικόπαιδα διέφυγαν, οι γονείς του Καριοφύλλη βρήκαν μαρτυρικό θάνατο, γιατί αρνήθηκαν να γίνουν εξαρχικοί. Παρόμοια σκηνή διαδραματίστηκε και στο σπίτι του Άγγελου Αντωνίου, ο οποίος έχασε τη ζωή του μαζί με τη γυναίκα του, τη νύφη του και το εγγόνι του. Η άφιξη των Τουρκικών αρχών και η επίσκεψη των Γάλλων αξιωματικών της διεθνούς Χωροφυλακής δεν στάθηκαν δυνατό να αποσβήσουν την τραγική κατάσταση.

1926 | 

Έκανε πρεμιέρα στο «Πάνθεον» η «Οπερέττα Δράμαλη – Πατρικίου» με τη μεγάλη επιτυχία του Θ. Σακελλαρίδη, «Μακρής Κοντός & Σία, εις πράξεις τρεις». Η πρώτη παράστασή δόθηκε στις 5:30 μ.μ. Το ίδιο βράδυ ο θίασος ανέβασε την οπερέτα των Α. Μαρτίνου - Ι. Πρινέα «Η Απάχισσα των Αθηνών».

1933 | 

Στο Θέατρο «Κρόνιον» έκανε έναρξη των παραστάσεών του ο θίασος Αλίκης - Μουσούρη με το έργο του Αλέκου Λιδωρίκη «Η Μεγάλη Στιγμή».

1937 | 

Σε πανηγυρική τελετή στις 11.30 π.μ. πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του νέου Δημοτικού Μεγάρου.

1952 | 

Κυκλοφόρησε τη εφημερίδα «Μαθητικός Παλμός» που ήταν «Όργανον των μαθητών του Γυμνασίου Αρρένων Σερρών», με διευθυντή τον καθηγητή Τάσο Δ. Καψιδέλη. Η εφημερίδα ήταν τετρασέλιδη, σε σχήμα 31Χ43 (ένα τεύχος) και τιμή 1000 δρχ. Τυπώθηκε στο τυπογραφείο του Ι. Σαμαρά στη Δημοτική Στοά και έγραφαν οι μαθητές: Νίκος Μανούσκας, Ρούλης Κύρου, Νίκος Μπαλάνος, Κύρος Σπυρόπουλος, Π. Παπαδόπουλος, Σ. Παπαντωνίου, Γ. Παπαηλιού και η Γιαννούλη Μπαλάνου. Στη δεύτερη σελίδα είχε αρχίσει ένα διήγημα σε συνέχειες ο αργότερα αδικοχαμένος ποιητής Τάσος Μανθόπουλος με τίτλο «Η εξιλέωση ενός ιερόσυλου».

1965 | 

Στον ποδοσφαιρικό αγώνα που διεξήχθη αυτή τη μέρα στη Θεσσαλονίκη μεταξύ του Π.Α.Ο.Κ. και του Πανσερραϊκού η ομάδα των Σερρών έπειτα από μια θαυμάσια εμφάνιση απέσπασε ισοπαλία 1-1.

1989 | 

Απεβίωσε ο δικηγόρος και πολιτικός Αθανάσιος Μαυρίδης. Γεννήθηκε στις Σέρρες όπου και τελείωσε το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Σε νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με τον προσκοπισμό και τον αθλητισμό. Σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Διορίσθηκε στο Πρωτοδικείο Σερρών όπου και άσκησε τη δικηγορία. Στα φοιτητικά του χρόνια το 1935 ίδρυσε στις Σέρρες από κοινού με συμπολίτες φίλους του την «Φιλελεύθερην Νεολαίαν» και διετέλεσε πρόεδρός της. Το 1934 ίδρυσε με ένθερμους φίλους του τον «Εθνικόν Όμιλον Εγγραμμάτων Ν. Σερρών» και εκλέχτηκε παμψηφεί πρόεδρός του. Σαν έφεδρος αξιωματικός συμμετείχε στα γεγονότα του κινήματος του '35. Με την καταστολή του κινήματος στις 24 Μαΐου 1936 εξέδωσε με τον τυπογράφο Γιάννη Σαμαρά και τον συνταξιούχο τραπεζικό Κωνσταντίνο Ξενίδη την εβδομαδιαία εφημερίδα με τον τίτλο «Στρυμών». Η έκδοση της εφημερίδας διακόπηκε με την επιβολή της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου. Με την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου επιστρατεύθηκε και με την κατάρρευση του μετώπου εγκαταστάθηκε αρχικά στη Νιγρίτα και στη συνέχεια στη Θεσσαλονίκη. Την εποχή των Δεκεμβριανών ανέλαβε προσωρινά την διεύθυνση του πολιτικού γραφείου του υπουργού της Κοινωνικής Πρόνοιας στην Αθήνα. Τον Μάρτιο του 1945 διορίσθηκε Νομάρχης στη Φλώρινα. Το 1950 πολιτεύθηκε με την ΕΠΕΚ του στρατηγού Πλαστήρα και εξελέγη πρώτος βουλευτής Σερρών. Το 1951 επανεξελέγη με την ΕΠΕΚ και πάλι πρώτος βουλευτής Ν. Σερρών και το 1963 και 1964 εκλέχτηκε με την Ένωση Κέντρου. Για τρεις συνεχείς συνόδους της κοινοβουλευτικής περιόδου του 1964 κατείχε τη θέση του Γ΄ και Β΄ Αντιπροέδρου της Βουλής. Το 1966 ορκίσθηκε υφυπουργός Δημοσίων Έργων στην κυβέρνηση Στέφανου Στεφανόπουλου. Με την μεταπολίτευση του '74 διαχώρισε την πολιτική του τοποθέτηση από το κόμμα της «Ένωσης Κέντρου» και έκτοτε απείχε από την πολιτική δράση. Στις 5 Σεπτεμβρίου του 1943 είχε νυμφευθεί την Ελευθερία Σταυρίδου με την οποία και απέκτησε 4 κόρες. Η κηδεία του έγινε στον Ι. Ναό του Αγίου Ελευθερίου στο Ντεπώ της Θεσσαλονίκης.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)