Πρωτοσέλιδο

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

 

Αναμφίβολα, ήδη από τα τέλη του 20ου αιώνα η πραγματικότητα που βιώνουμε- σε όλες τις εκφάνσεις της- χαρακτηρίζεται  από τη φρενήρη ανάπτυξη της γνώσης, της τεχνολογικής εξέλιξης και της ακώλυτης χρήσης της ψηφιακής τεχνογνωσίας• η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται γλαφυρά και στα λεγόμενα του St. Hawking, του σύγχρονουAI.Einstein,στο βιβλίο του «Το χρονικό του χρόνου», όπου αποτυπώνοντας ήδη από το 1988 τις ανησυχίες του τονίζει πως … σήμερα ακόμη και οι ειδικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν παρά ένα μικρό μόνο μέρος των επιστημονικών θεωριών. Ο ρυθμός προόδου είναι τόσο γρήγορος, ώστε μαθαίνει κανείς στο Σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο είναι σχεδόν πάντα ξεπερασμένα.

  Σε αυτήν την αδήριτη πραγματικότητα το ελληνικό δημόσιο Σχολείο αναγκάστηκε να προσαρμοστεί ήδη εδώ και 30 περίπου χρόνια με την εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής αρχικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη συνέχεια με την ψηφιακή υποδομή των Σχολικών Μονάδων και με τη δειλή εισαγωγή της ρομποτικής στις ημέρες μας.  Βέβαια τα προβλήματα είναι αμείλικτα και απλώς η απαρίθμηση και επισήμανσή τους θα το επιβεβαιώσει: απηρχαιωμένη υποδομή, ψηφιακός αναλφαβητισμός-μερικός ή πλήρης-ορισμένων εκπαιδευτικών και μαθητών, αδυναμία των αναλυτικών προγραμμάτων να εντάξουν ολιστικά την ψηφιακή διάσταση στο μάθημα.

Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο ζήτημα που υφέρπει και έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις• θεωρείται από πολλούς ότι η αθρόα είσοδος και χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη είναι η πανάκεια για την αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Σαφώς και η ολιστική ένταξη της ψηφιακής τεχνολογίας θα προσδώσει ένα πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία για την αποτελεσματικότερη, πιο παραστατική και προσιτή προσέγγιση σε πολλαπλούς κρουνούς γνώσης. Είναι όμως και η πανάκεια για την πραγματική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης; Απάντηση σε αυτό τον προβληματισμό μπορούν να παράσχουν τα νέα επιστημονικά ευρήματα από το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη «Μέκκα» της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας -όπου τονίζεται η αξία της ανθρωπιστικής διάστασης στη διδασκαλία και η σημασία της  χρήσης παραδοσιακών μεθόδων γραφής για την αποτύπωση των σκέψεων - και η άποψη του ίδιου τουAI.Einstein που υπερθεμάτιζε την ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης και κριτικού πνεύματος ως βασικών στόχων του σχολείου.

 Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων είναι αναγκαία για την εκπαίδευση, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων και για την αναβάθμισή της. Όπως παραστατικά έχει πει ο NuccioOrdine στο βιβλίο του «Οι κλασικοί στην εποχή μας», οι εκθέσεις πεπραγμένων παρουσιάζουν ποσοτικά δεδομένα για τον εξοπλισμό με διδακτικά εργαλεία, για την παρουσία της τεχνολογίας στα σχολικά προγράμματα, δεν εξηγούν όμως τα αποτελέσματα που παράγει πραγματικά το ψηφιακό σχολείο στο μυαλό των μαθητών και πως επιδρούν αυτά στην ικανότητα της μάθησης. Συνεπώς και σε αυτό το ζήτημα χρειάζεται να ανακαλέσουμε από τη μνήμη μας το αρχαίο απόφθεγμα«μέτρον ἄριστον»και την αριστοτέλεια «φρόνηση», για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως είναι αναγκαία η χρήση, η ολιστική και δημιουργική ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στο Σχολείο του 21ου αιώνα, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για τη ριζική αναβάθμισή του. Ο Άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί , σαν ένα άλλος Οιδίποδας, να λύσει και αυτό το αίνιγμα/πρόβλημα -παραφράζοντας τον Γ. Σεφέρη- και να πορευθεί στο διάβα της Ιστορίας με περισσότερη ανθρωπιά, αισιοδοξία και ελπίδα.

Δημήτριος Κ. Χατζηπαναγιώτου,

Φιλόλογος, M.Sc., M.A., Δ/ντής Παλλατιδείου ΓΕΛ Σιδηροκάστρου


Newsletter

Σαν σήμερα...

1907 | 

Από απόσπασμα έκθεσης του Έλληνα Προξένου Σακτούρη: «Ενδιαφέρουσαν είδησιν σπεύδω να φέρω είς γνώσιν του Β. Υπουργείου. Προ ημερών διεδόθη ότι παρά την Νιγρίταν ανεφάνη συμμορία τις ελληνική μεν θεωρουμένη, αλλά της οποίας η αληθής εθνικότης δεν είχεν εισέτι εξακριβωθή. Νυν δύναμαι να μεταδώσω Υμίν τας ακολούθους ακριβείς πληροφορίας. Την συμμορίαν ταύτην αποτελούσιν επτά Τουρκοκρήτες, ενδεδυμένοι τινές με την ελληνικήν φουστανέλλαν, τινές δε ως Έλληνες αντάρται και ωπλισμένοι δι' όπλων και περιστρόφων γκρά. Οι Τουρκοκρήτες ούτοι μετέβησαν και εις άλλα μέν χωρία, ονομαστί δε είς το Κρούσοβον (Σερρών) όπου δια της βίας έλαβον τροφάς…».

1935 | 

Παραδόθηκε στις αρχές ο βενιζελικός δήμαρχος των Σερρών Επαμεινώνδας Τικόπουλος ο οποίος καταζητούνταν από τις αρχές. Την ίδια ημέρα απολύθηκαν 130 κοινοτικοί σύμβουλοι γιατί είχαν ταχθεί με το μέρος των κινηματιών.

1936 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Μαρίτα» με τον τενόρο Ζαν Κεπούρα και τη Μάρθα Έγκερθ.

1937 | 

Στον κινηματογράφο «Κρόνιον» προβάλλονταν η ταινία «Άννε Μαρί» με τους Άννα Μπέλλα - Ζαν Μυρά και στο «Πάνθεον» η ταινία «Θείο τραγούδι» με την Μάρθα Έγκερθ.

1941 | 

Έφθασε στην πόλη των Σερρών ο υπουργός Δημητράτος και συνεργάστηκε με τις αρχές της πόλης, δέχτηκε διάφορες επιτροπές, άκουσε τα αιτήματά τους και τέλος επισκέφθηκε το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο, όπου τον υποδέχθηκε ο διορισμένος πρόεδρος Καμίνης. Άκουσε τις απόψεις των εργατών, όσους βέβαια δεν είχε εξορίσει το καθεστώς της 4ης Αυγούστου για τα αντίθετα φρονήματά τους και υποσχέθηκε να δώσει το επίδομα εργασίας, στις γυναίκες των επιστρατευθέντων της κλάσεως του 1921, που διαμαρτύρονταν έντονα για την καθυστέρησή του.

1946 | 

Δημοσιεύθηκε στις τοπικές εφημερίδες η προκήρυξη του κόμματος των «Αριστερών Φιλελευθέρων» που έκανε την εμφάνισή του στην πόλη και στο νομό Σερρών για πρώτη φορά και την υπέγραφαν: οι Κ. Σοφιανίδης (δικηγόρος), Αντ. Παπαβασιλείου (δικηγόρος), Αν. Σπυρίδης (φαρμακοποιός), Αλκ. Στάγκος (έμπορος) και Χαρ. Μανούσης (δημοσιογράφος).

1962 | 

Ο ποταμός Στρυμόνας ξεχείλισε στη θέση Όρλιανα και τα νερά του κατέκλυσαν έκταση χιλιάδων στρεμμάτων. Από τα πλημμυρισμένα νερά υπέστη καθίζηση το δεξί υπόβαθρο της γέφυρας του Στρυμόνα.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες