Πρωτοσέλιδο

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

 

Αναμφίβολα, ήδη από τα τέλη του 20ου αιώνα η πραγματικότητα που βιώνουμε- σε όλες τις εκφάνσεις της- χαρακτηρίζεται  από τη φρενήρη ανάπτυξη της γνώσης, της τεχνολογικής εξέλιξης και της ακώλυτης χρήσης της ψηφιακής τεχνογνωσίας• η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται γλαφυρά και στα λεγόμενα του St. Hawking, του σύγχρονουAI.Einstein,στο βιβλίο του «Το χρονικό του χρόνου», όπου αποτυπώνοντας ήδη από το 1988 τις ανησυχίες του τονίζει πως … σήμερα ακόμη και οι ειδικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν παρά ένα μικρό μόνο μέρος των επιστημονικών θεωριών. Ο ρυθμός προόδου είναι τόσο γρήγορος, ώστε μαθαίνει κανείς στο Σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο είναι σχεδόν πάντα ξεπερασμένα.

  Σε αυτήν την αδήριτη πραγματικότητα το ελληνικό δημόσιο Σχολείο αναγκάστηκε να προσαρμοστεί ήδη εδώ και 30 περίπου χρόνια με την εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής αρχικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη συνέχεια με την ψηφιακή υποδομή των Σχολικών Μονάδων και με τη δειλή εισαγωγή της ρομποτικής στις ημέρες μας.  Βέβαια τα προβλήματα είναι αμείλικτα και απλώς η απαρίθμηση και επισήμανσή τους θα το επιβεβαιώσει: απηρχαιωμένη υποδομή, ψηφιακός αναλφαβητισμός-μερικός ή πλήρης-ορισμένων εκπαιδευτικών και μαθητών, αδυναμία των αναλυτικών προγραμμάτων να εντάξουν ολιστικά την ψηφιακή διάσταση στο μάθημα.

Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο ζήτημα που υφέρπει και έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις• θεωρείται από πολλούς ότι η αθρόα είσοδος και χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη είναι η πανάκεια για την αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Σαφώς και η ολιστική ένταξη της ψηφιακής τεχνολογίας θα προσδώσει ένα πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία για την αποτελεσματικότερη, πιο παραστατική και προσιτή προσέγγιση σε πολλαπλούς κρουνούς γνώσης. Είναι όμως και η πανάκεια για την πραγματική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης; Απάντηση σε αυτό τον προβληματισμό μπορούν να παράσχουν τα νέα επιστημονικά ευρήματα από το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη «Μέκκα» της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας -όπου τονίζεται η αξία της ανθρωπιστικής διάστασης στη διδασκαλία και η σημασία της  χρήσης παραδοσιακών μεθόδων γραφής για την αποτύπωση των σκέψεων - και η άποψη του ίδιου τουAI.Einstein που υπερθεμάτιζε την ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης και κριτικού πνεύματος ως βασικών στόχων του σχολείου.

 Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων είναι αναγκαία για την εκπαίδευση, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων και για την αναβάθμισή της. Όπως παραστατικά έχει πει ο NuccioOrdine στο βιβλίο του «Οι κλασικοί στην εποχή μας», οι εκθέσεις πεπραγμένων παρουσιάζουν ποσοτικά δεδομένα για τον εξοπλισμό με διδακτικά εργαλεία, για την παρουσία της τεχνολογίας στα σχολικά προγράμματα, δεν εξηγούν όμως τα αποτελέσματα που παράγει πραγματικά το ψηφιακό σχολείο στο μυαλό των μαθητών και πως επιδρούν αυτά στην ικανότητα της μάθησης. Συνεπώς και σε αυτό το ζήτημα χρειάζεται να ανακαλέσουμε από τη μνήμη μας το αρχαίο απόφθεγμα«μέτρον ἄριστον»και την αριστοτέλεια «φρόνηση», για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως είναι αναγκαία η χρήση, η ολιστική και δημιουργική ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στο Σχολείο του 21ου αιώνα, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για τη ριζική αναβάθμισή του. Ο Άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί , σαν ένα άλλος Οιδίποδας, να λύσει και αυτό το αίνιγμα/πρόβλημα -παραφράζοντας τον Γ. Σεφέρη- και να πορευθεί στο διάβα της Ιστορίας με περισσότερη ανθρωπιά, αισιοδοξία και ελπίδα.

Δημήτριος Κ. Χατζηπαναγιώτου,

Φιλόλογος, M.Sc., M.A., Δ/ντής Παλλατιδείου ΓΕΛ Σιδηροκάστρου


Newsletter

Σαν σήμερα...

1906 | 

Ο μακεδονομάχος Θανάσης Χατζηπανταζής με το πρωτοπαλίκαρό του Τάκη Κηπουρό μετά από οδηγίες του Προξενείου, εκτέλεσαν τον Βούλγαρο βιβλιοπώλη Νίκωφ, τον γενικό πράκτορα του κομιτάτου της περιοχής. Η εκτέλεση έγινε στις 9 το πρωί ημέρα Τρίτη με μαχαίρια, κοντά στην πέτρινη γέφυρα του Αγίου Παντελεήμονα. Μετά όμως από την εκτέλεση από λάθος κατά την διαφυγή, ο Τάκης Κηπουρός, νομίζοντάς τον για Τούρκο χωροφύλακα, τραυμάτισε βαριά τον καπετάν Θανάση. Το βράδυ μεταφέρθηκε στο Προξενείο, όπου νοσηλεύτηκε από τους γιατρούς Καρατζά, Πάνου και Χρυσάφη. Παρ' όλες όμως τις προσπάθειες πέθανε μετά από 15 μέρες στις 2 Σεπτεμβρίου 1906 από οξεία περιτονίτιδα.

1923 | 

(Κυριακή) Κυκλοφόρησε η «Εβδομαδιαία τοπική και των ειδήσεων εφημερίς» «Η φωνή των Σερρών» που είχε τα γραφεία της-τυπογραφεία απέναντι από το Διοικητήριο. Υπεύθυνος έκδοσης ήταν ο Σ.Ν. Γρυπαίο, είχε σχήμα 44Χ30 και τιμή φύλλου 50 λεπτά. Κυκλοφορούσε με δύο σελίδες και από το δεύτερο κιόλας φύλλο της, που δεν εκδόθηκε κανονικά στις 26 Αυγούστου, όπως έπρεπε, η εφημερίδα αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα, τα οποία την οδήγησαν στην οριστική της διακοπή.

1928 | 

Στις Εθνικές εκλογές που πραγματοποιήθηκαν επικράτησε το κόμμα των Φιλελευθέρων συγκεντρώνοντας το 61,02% των ψηφισάντων. Στο Νομό Σερρών εκλέχτηκαν όλοι οι υποψήφιοι που συμπεριλαμβάνονταν στο ψηφοδέλτιο των «Φιλελευθέρων»: Σωκράτης Ανθρακόπουλος, Νικόλαος Κωνσταντόπουλος, Αναστάσιος Λαζαρίδης, Δημοσθένης Μέλφος, Αβραάμ Πολυχρονιάδης, Δημοσθένης Φλωριάς και Αντώνιος Χριστομάνος.

1934 | 

Στο κινηματογράφο «Κρόνιον» προβλήθηκε η ταινία «Πάπρικα» με την Φραντζέσκα Γκαλ.

1965 | 

Η εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς» έγραψε: «Τη νύχτα εντός της πόλεως ερρίφθησαν υπό των Λαμπράκιδων προκηρύξεις της ΕΔΑ Σερρών με περιεχόμενο ταυτόσημον των διακηρύξεών της. Δια των προκηρύξεων της η ΕΔΑ υπεραμύνεται τον τέως πρωθυπουργόν κ. Παπανδρέου και επιτίθεται δριμύτατα εναντίον των κ.κ. Στεφανόπουλου και Τσιριμώκου. Εξ άλλου, εις τοίχους οικιών επί της οδού Φιλίππου οι Λαμπράκηδες ανέγραψαν διάφορα συνθήματα ως «Κάτω ο Τσιριμώκος», «Καθάρματα» κ.λ.π.»
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες