Πρωτοσέλιδο

Η ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

 

Αναμφίβολα, ήδη από τα τέλη του 20ου αιώνα η πραγματικότητα που βιώνουμε- σε όλες τις εκφάνσεις της- χαρακτηρίζεται  από τη φρενήρη ανάπτυξη της γνώσης, της τεχνολογικής εξέλιξης και της ακώλυτης χρήσης της ψηφιακής τεχνογνωσίας• η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται γλαφυρά και στα λεγόμενα του St. Hawking, του σύγχρονουAI.Einstein,στο βιβλίο του «Το χρονικό του χρόνου», όπου αποτυπώνοντας ήδη από το 1988 τις ανησυχίες του τονίζει πως … σήμερα ακόμη και οι ειδικοί δεν μπορούν να κατανοήσουν παρά ένα μικρό μόνο μέρος των επιστημονικών θεωριών. Ο ρυθμός προόδου είναι τόσο γρήγορος, ώστε μαθαίνει κανείς στο Σχολείο ή στο Πανεπιστήμιο είναι σχεδόν πάντα ξεπερασμένα.

  Σε αυτήν την αδήριτη πραγματικότητα το ελληνικό δημόσιο Σχολείο αναγκάστηκε να προσαρμοστεί ήδη εδώ και 30 περίπου χρόνια με την εισαγωγή του μαθήματος της Πληροφορικής αρχικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη συνέχεια με την ψηφιακή υποδομή των Σχολικών Μονάδων και με τη δειλή εισαγωγή της ρομποτικής στις ημέρες μας.  Βέβαια τα προβλήματα είναι αμείλικτα και απλώς η απαρίθμηση και επισήμανσή τους θα το επιβεβαιώσει: απηρχαιωμένη υποδομή, ψηφιακός αναλφαβητισμός-μερικός ή πλήρης-ορισμένων εκπαιδευτικών και μαθητών, αδυναμία των αναλυτικών προγραμμάτων να εντάξουν ολιστικά την ψηφιακή διάσταση στο μάθημα.

Υπάρχει, όμως, και ένα άλλο ζήτημα που υφέρπει και έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις• θεωρείται από πολλούς ότι η αθρόα είσοδος και χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική πράξη είναι η πανάκεια για την αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης. Σαφώς και η ολιστική ένταξη της ψηφιακής τεχνολογίας θα προσδώσει ένα πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία για την αποτελεσματικότερη, πιο παραστατική και προσιτή προσέγγιση σε πολλαπλούς κρουνούς γνώσης. Είναι όμως και η πανάκεια για την πραγματική αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης; Απάντηση σε αυτό τον προβληματισμό μπορούν να παράσχουν τα νέα επιστημονικά ευρήματα από το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη «Μέκκα» της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας -όπου τονίζεται η αξία της ανθρωπιστικής διάστασης στη διδασκαλία και η σημασία της  χρήσης παραδοσιακών μεθόδων γραφής για την αποτύπωση των σκέψεων - και η άποψη του ίδιου τουAI.Einstein που υπερθεμάτιζε την ανάπτυξη ανεξάρτητης σκέψης και κριτικού πνεύματος ως βασικών στόχων του σχολείου.

 Με άλλα λόγια, η αξιοποίηση των ψηφιακών δυνατοτήτων είναι αναγκαία για την εκπαίδευση, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων και για την αναβάθμισή της. Όπως παραστατικά έχει πει ο NuccioOrdine στο βιβλίο του «Οι κλασικοί στην εποχή μας», οι εκθέσεις πεπραγμένων παρουσιάζουν ποσοτικά δεδομένα για τον εξοπλισμό με διδακτικά εργαλεία, για την παρουσία της τεχνολογίας στα σχολικά προγράμματα, δεν εξηγούν όμως τα αποτελέσματα που παράγει πραγματικά το ψηφιακό σχολείο στο μυαλό των μαθητών και πως επιδρούν αυτά στην ικανότητα της μάθησης. Συνεπώς και σε αυτό το ζήτημα χρειάζεται να ανακαλέσουμε από τη μνήμη μας το αρχαίο απόφθεγμα«μέτρον ἄριστον»και την αριστοτέλεια «φρόνηση», για να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως είναι αναγκαία η χρήση, η ολιστική και δημιουργική ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στο Σχολείο του 21ου αιώνα, αλλά από μόνη της δεν αρκεί για τη ριζική αναβάθμισή του. Ο Άνθρωπος είναι αυτός που μπορεί , σαν ένα άλλος Οιδίποδας, να λύσει και αυτό το αίνιγμα/πρόβλημα -παραφράζοντας τον Γ. Σεφέρη- και να πορευθεί στο διάβα της Ιστορίας με περισσότερη ανθρωπιά, αισιοδοξία και ελπίδα.

Δημήτριος Κ. Χατζηπαναγιώτου,

Φιλόλογος, M.Sc., M.A., Δ/ντής Παλλατιδείου ΓΕΛ Σιδηροκάστρου


Newsletter

Σαν σήμερα...

1908 | 

Σε έκθεσή του ο Μητροπολίτης Μελενίκου Αιμηλιανός Δάγγουλας αναφορικά με τις βιαιότητες του Βουλγαρικού κομιτάτου τον μήνα Ιανουάριο 1908 ανέφερε: «Εν τω χωρίω Μποντόβω της περιφερείας Μελενίκου, εξηφανίσθη ο μελενίκιος Ανδρέας Χασάπης, 28 ετών, έγγαμος μετά τριών τέκνων». (…) «Εν τω χωρίω Καλημάνταζα της υποδιοικήσεως Μελενίκου, ο αυτοκρατορικός στρατός συνέλαβε χωρικόν μεταφέροντα χοίρινον κρέας, εντός δε του κρέατος εύρε διάφορα επιλήψιμα έγγραφα».

1935 | 

Έδωσε συναυλία στο κινηματοθέατρο «Κρόνιον» «…η διεθνούς φήμης δραματική υψίφωνος και τέως πρωταγωνίστρια της όπερας της Μόσχα» Μαρίκα Παλαίστη.

1935 | 

(Κυριακή) Κυκλοφόρησε η νέα εφημερίδα «Νέος Δρόμος των Σερρών» που ήταν σύμφωνα με τον υπότιτλό της «Εβδομαδιαία πολιτική επιθεώρησις φιλελευθέρων αρχών». Τετρασέλιδη, σε σχήμα 35 Χ 50, είχε εκδότες και διευθυντές τους Κ. Χ. Παπαδόπουλο και Γ. Ν. Κόκκινο. Η εφημερίδα διέκοψε την κυκλοφορία της με την έκρηξη του κινήματος του '35 (αριθ. Φ. 5) και ξανακυκλοφόρησε στις 2 Ιουνίου της ίδιας χρονιάς, για να διακόψει οριστικά τον Αύγουστο. Από την ημερομηνία επανέκδοσής διευθυντής και υπεύθυνος ήταν μόνο ο Κ. Χ. Παπαδόπουλος. Τα γραφεία βρίσκονταν κάτω από το Δημοτικό Μέγαρο και τεχνικός της διευθυντής από τα πρώτα φύλλα κυκλοφορίας της ήταν ο Χαράλ. Β. Κατριβάνος. Με την επανέκδοσή της, προϊστάμενος τυπογραφείου ανέλαβε ο Χαρίλαος Θ. Βαζάκας. Τον Αύγουστο του 1935 τεχνικός διευθυντής ήταν ο Γιάννης Κ. Σαμαράς.

1960 | 

Ξεκίνησε τις εργασίες του στις Σέρρες, το τέταρτο συνέδριο κοινοτικής ανάπτυξης δημάρχων, προέδρων και συμβούλων κοινοτήτων ως και γραμματέων.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες