Πρωτοσέλιδο

Παιδική Χαρά και Παιδότοπος: Ένας Γόρδιος δεσμός της Αυτοδιοίκησης. - του Μιχάλη Σωτηρίου

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Ο  Γόρδιος, όπως είναι γνωστό, ήταν αρχαίος βασιλιάς της Φρυγίας και πατέρας του Μίδα. Ο μύθος του κόμπου (δεσμός), φτιαγμένου από φλοιό κρανιάς, βρισκόταν  ως θρησκευτικό σύμβολο ( του Διόνυσου -Σαβάζιου θεού ιππέα) φυλασσόμενο από Γορδιανούς  ιερείς στο παλάτι των βασιλέων της Φρυγίας. Πίσω από το σύμβολο αυτό υπήρχε ένας μύθος της Ανατολίας , γνωστού στην Μακεδονία, που εξυπηρετούσε την διαδοχή των βασιλέων με βάση την καταγωγή και όχι με βάση την κατάκτηση τόπων και εξουσίας που συναντάμε στους περισσότερους ελληνικούς μύθους. Γιατί το μυστικό της λύσης του δεσμού δινόταν από τους ιερείς στο βασιλικό διάδοχο.

Βέβαια, στην καθημερινή μας ζωή, η φράση Γόρδιος δεσμός σημαίνει ένα δύσκολο να λυθεί πρόβλημα. Και ένα τέτοιο πρόβλημα τείνει να γίνει, στην τοπική αυτοδιοίκηση, η δημιουργία και λειτουργία παιδότοπου και παιδικής χαράς.

Παιδότοπος, χαρακτηρίζεται ένας οριοθετημένος μη  κοινόχρηστος χώρος στο οποίο

παρέχεται αποκλειστικά ψυχαγωγία σε νήπια και παιδιά μέχρι δέκα ετών, με την παρουσία συνοδών και με επίβλεψη προσωπικού.

Παιδική Χαρά, χαρακτηρίζεται ένας οριοθετημένος κοινόχρηστος χώρος στα όρια μιας τοπικής  αυτοδιοικητικής αρχής. Παρέχει ψυχαγωγία σε νήπια και παιδιά μέχρι δεκατεσσάρων ετών.

Η νομοθεσία που σχετίζεται με τον παιδότοπο και την παιδική χαρά είναι: Υπουργ. Αποφάσεις  36873/ΦΕΚ 1364/Β/2007 , η 28492/ΦΕΚ 931/Β/2009,  η 15693/ΦΕΚ1096/ Β/2013 και η 27934/ΦΕΚ/Β/2029/2014. Επίσης, το ΦΕΚ 1690/Β/2009 και ο Ν.4474/ΦΕΚ 80/Α/2017 (άρθρο 28).

Αυτό και μόνο το γεγονός  προδιαθέτει για μια δύσκολη εφαρμογή. Όχι τόσο εξαιτίας των πολλών  προδιαγραφών που  απαιτούνται για τον εξοπλισμό και την υποδομή όσο γιατί η  ευθύνη για ό,τι συμβεί, σχεδόν αποκλειστικά, αποδίδει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επιπρόσθετα, απαιτεί την παρουσία προσωπικού στο ωράριο λειτουργίας. Έτσι, η Τοπική Αυτοδιοίκηση, σε όλη σχεδόν την Ελλάδα επέλεξε την καθυστέρηση αναδημιουργίας  των περισσότερων χώρων Παιδικής Χαράς, προβάλλοντας, κυρίως, λόγους οικονομικούς.

 

Στις αρχές του 2017, η Ανεξάρτητη Αρχή του Συνήγορου του Πολίτη απέστειλε στον Υπουργό Εσωτερικών εκτιμήσεις και προτάσεις για τη λειτουργία και την ασφάλεια των παιδικών χαρών. Βασιζόμενη στην προαναφερθείσα νομολογία και στο Ν.2101/1992, άρθρο 31 (Συμμόρφωση με τη Διεθνή Σύμβαση  για τα Δικαιώματα του Παιδιού).

Στη Διεθνή αυτή Σύμβαση επισημαίνεται το δικαίωμα των παιδιών στο ψυχαγωγικό παιγνίδι, στις δραστηριότητες κατά τον ελεύθερο χρόνο, στην πολιτιστική και καλλιτεχνική ζωή.

Οι χώροι ψυχαγωγικού παιγνιδιού χρειάζονται περίφραξη με πολύ συγκεκριμένες προδιαγραφές, όπως και ο εξοπλισμός του χώρου. Δεν επιτρέπεται ο αποκλεισμός του χώρου και ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει την μη ύπαρξη συγκεκριμένων κατευθύνσεων και προτύπων περίφραξης  και, κυρίως, φύλαξης παρά το ότι γενικώς αποδίδει, ρητά, την ευθύνη προστασίας  αυτών των χώρων στους Δήμους.

 Το σημαντικότερο είναι ότι, όπως οι ιερείς του Γόρδιου Δεσμού έδιναν τη λύση του προβλήματος στον διάδοχο, ο Συνήγορος του Πολίτη πρότεινε, πολύ συγκεκριμένους και πρακτικούς,  ένδεκα τρόπους αντιμετώπισης αυτού του προβλήματος, ακόμη και για Αυτοδιοικήσεις που έχουν πραγματικά οικονομικά προβλήματα . Ώστε, να γίνει καθημερινή πραγματικότητα  το δικαίωμα των παιδιών στο ψυχαγωγικό παιγνίδι. Γιατί το παιγνίδι συμβάλλει στην απρόσκοπτη ανάπτυξη της προσωπικότητας.

 

Για να γίνει, όμως, πραγματικότητα, θα πρέπει  οι αυτοδιοικητικές  αρχές και υπηρεσίες να κινηθούν γρήγορα, με βάση την υποχρέωση στα παιδιά, προβλέποντας την παρουσία εντεταλμένου υπαλλήλου μόνιμου ή συμβασιούχου κατά το ωράριο λειτουργίας κάθε παιδικής χαράς. Κάτι που, στις σημερινές συνθήκες (π.χ. οκτάμηνα) είναι εύκολο να γίνει, αν το προγραμματίζουν φυσικά.

Για να αποδειχθεί ότι και στη σύγχρονη εποχή δεν υπάρχουν δυσεπίλυτα προβλήματα που η αυτοδιοίκηση να μην μπορεί να τα λύσει. Εφ’ όσον έχει τη βούληση να δώσει προτεραιότητα και  χρησιμοποιώντας  τις κατευθύνσεις που υπάρχουν. Βέβαια, η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος  θα μπορούσε, ήδη, να είχε πάρει πρωτοβουλία πρότασης πιο απλής και ξεκάθαρης νομοθεσίας για τους παιδότοπους και τις παιδικές χαρές.

Φωτογραφίες:


Newsletter

Σαν σήμερα...

1600 | 

Γεννήθηκε ο Παπασυναδινός κατά πάσα πιθανότητα στο Μελικίτσι. Ο πατέρας του ήταν ένας από τους εξέχοντες ιερείς της μητρόπολης Σερρών. Κατείχε τη θέση του σακελάριου στην εκκλησιαστική ιεραρχία, αλλά οι γενικότερες δραστηριότητές του προσδίδουν κύρος και εξουσία. Ο αυταρχικός χαρακτήρας του πατριάρχη της οικογένειας προκαθορίζει και το μέλλον των παιδιών του μεταξύ αυτών και του Συναδινού. Ο Συναδινός όταν ήταν παιδάκι δέκα χρονών, ο πατέρας του τον έστειλε στο σχολείο στα Καλά Δένδρα, όπου ο ιερέας Παπαδήμος του έμαθε να διαβάζει και να γράφει. Όταν έκλεισε τα δεκαπέντε του, βρέθηκε στη πόλη των Σερρών για να μάθει ένα επάγγελμα. Αυτή η περίοδος εκμάθησης θα διαρκέσει μόνο ένα χρόνο. Την επόμενη χρονιά, στις 14 Απριλίου 1916, ο πατέρας του οργανώνει τον αρραβώνα του με την Αβραμπακίνα, κόρη του χρυσοχόου Κυριαζή. Στις 9 Νοεμβρίου του 1617 γίνεται ο γάμος στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στους Γουναράδες. Ο Συναδινός ήταν τότε μόλις 17 χρονών. Η Αβραμπακίνα θα γίνει η πιστή σύντροφος όλης του της ζωής και θα μοιραστεί μαζί του χαρές και λύπες που δυστυχώς οι δεύτερες ήταν πολύ περισσότερες. Νεόπαντρος ο Συναδινός συνεχίζει την εκπαίδευσή του κοντά στον ιερέα Παρθένιο, που εκείνη την εποχή δίδασκε στη Μητρόπολη. Σκοπός του να βελτιώσει τις γνωριμίες του για να μπει στην εκκλησιαστική ιεραρχία. Το Φλεβάρη του 1619 γεννιέται το πρώτο του παιδί η Ασανώ η οποία πεθαίνει σε εννέα μήνες. Το ένα μετά το άλλο όλα τα παιδιά που το ζευγάρι απόκτησε είχαν την τύχη της Ασανώς. Η μόνη παρηγοριά του Συναδινού απομένει η εκκλησιαστική του καριέρα. Γρήγορα γίνεται ιεροδιάκονος τον Δεκέμβριο του 1619 και χειροτονείται ιερέας τη Μεγάλη Πέμπτη του 1622. Γρήγορα ο νεαρός Συναδινός αρχίζει να ανεβαίνει τα σκαλιά της ιεραρχίας, έτσι διορίζεται από τον μητροπολίτη Άρχων του Ψαλτήρος Σερρών. Αγοράζει από τον μητροπολίτη Τιμόθεο 5 ενορίες για 600 άσπρα, γεγονός που δεν αποτελεί μόνο μια πρόοδο στην καριέρα του, αλλά και μια σημαντική οικονομική επένδυση για την εποχή. Η επόμενη δεκαετία βρίσκει τον Συναδινό στενά δεμένο με την πόλη. Κατοικεί πλέον στις Σέρρες, όπου το 1634 αγοράζει ένα σπίτι στο μαχαλά της Επίσκεψης. Το 1632 γίνεται λογοθέτης της εκκλησίας και το 1632 γίνεται λογοθέτης της εκκλησίας και το 1634 αναγορεύεται σε σκευοφύλακας. Στη συνέχεια όμως και για λόγους αδιευκρίνιστους που έχουν να κάνουν με εσωτερικές διαμάχες της εκκλησίας και συσχετισμούς, αναγκάζεται να αφήσει το αξίωμά του και να γίνει σακελάριος. Το τι ακριβώς συνέβη δεν το γνωρίζουμε. Δυσνόητα γεγονότα, ονόματα, ρόλοι, πρόσωπα τα οποία μας διαφεύγουν, συντελούν ώστε τον Μάρτιο του 1831 ο Συναδινός να βρεθεί σε άσχημη θέση και μάλιστα αφορισμένος από την εκκλησία των Σερρών. Τα χρόνια που ακολουθούν είναι ακόμη ταραγμένα και συσσωρεύουν κι άλλα προβλήματα πάνω του και η θέση του στην κοινότητα της πόλης έγινε πολύ εύθραυστη, αν όχι εχθρική. Στις 11 Ιουλίου του 1636 πεθαίνει ο πατέρας του Συναδινού. Τα χρόνια που ακολουθούν είναι ακόμη ποιο δύσκολα για την ζωή του Συναδινού, έτσι αναγκάζετε να φύγει για το Άγιο Όρος, όπου και παραμένει για έναν χρόνο περίπου. Οικογενειακές διαφορές που είχαν να κάνουν με κληρονομικά ζητήματα στα οποία είχαν εμπλακεί η εκκλησία και ο οικογενειακός του περίγυρος το οδηγούν μέχρι το Πατριαρχείο στην προσπάθεια του να βρει το δίκιο του. Το 1640 επιστρέφει από την Κωνσταντινούπολη απογοητευμένος από την εξέλιξη της υπόθεσής του. Τα ίχνη του Συναδινού χάνονται μετά το 1642, την εποχή που γράφει και τις μνήμες του στον πολύτιμο κώδικα που σώζεται στο Άγιο Όρος. Από διάφορα εκκλησιαστικά έγγραφα που έχουν διασωθεί και κάνουν μνεία το όνομα του φέρεται ότι συνεχίζει να παίζει ρόλο στη ζωή των Σερρών μέχρι το 1662 τουλάχιστον. Το "Χρονικό" του θεωρείται αξεπέραστη πηγή εκκλησιαστικών και ιστορικών πληροφοριών αλλά, το κυριότερο, χρονικό καταγραφής των καθημερινών συμβάντων στις Σέρρες στα μέσα του 17ου αιώνα.

1769 | 

Από έκθεση του Ενετικού Προξενείου Θεσσαλονίκης: «Τα νέα είναι ότι εξαιτίας του πολέμου της Μοσκοβίας γέμισε η περιοχή Σερρών από λιποτάκτας οι οποίοι ξεγυμνώνουν και φονεύουν όλους εκείνους που δεν έχουν καλήν συνοδείαν».

1918 | 

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος συνοδευόμενος από κλιμάκιο υπουργών ήλθε για δεύτερη φορά στην απελευθερωμένη πόλη των Σερρών ύστερα από την δίχρονη βουλγαρική κατοχή και περιδιάβηκε συγκινημένος τους δρόμους της.

1930 | 

Διεξήχθη ο τελικός του πρωταθλήματος Σερρών μεταξύ του «Ηρακλή» και του «Απόλλωνα», με νίκη του «Ηρακλή» και σκορ 2-1.

1931 | 

Στο κινηματογράφο «Κρόνιον» ο τενόρος Λέανδρος Καβαφάκης και η καρατερίστα Αγγέλα Σεβίλη είχαν την τιμητική τους βραδιά.

1935 | 

Το θερινό «Πάνθεον» αποχαιρέτησε τη σαιζόν με το «ωραιότερο και πλουσιώτερο πρόγραμμα» που εντυπωσίασε τους Σερραίους αφού προβάλλονταν: 1ον) Η μουσική ταινία «Τα χείλη μου προδίδουν» με τη Λίλιαν Χάρβεϋ και τον «γόητα τενόρον» Τζων Μπόλς, 2ον) «Ένα ωραιότατον πρωτότυπον Ζουρνάλ ομιλών Ελληνιστί» και 3ον) Την «Κατάλυσιν της επαναστάσεως της 3ης Μαρτίου 1935».

1935 | 

Στο «Πάνθεον» προβλήθηκε η ταινία «Τα χείλη μου προδίδουν» με την Λίλιαν Χάρβεϋ.

1964 | 

Ο όμιλος «Ορφέας» συμμετείχε με τη μικτή του χορωδία στο Φεστιβάλ Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Χρήστου Π. Σταματίου.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες