Πρωτοσέλιδο

Πασχάλης Θ.Τόσιος : Να ανοίξουμε ένα νέο κεφάλαιο στο βιβλίο της ιστορίας μας.

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
Η Μεταπολίτευση, βρήκε την Ελληνική κοινωνία σε βαθιά διαίρεση, με αποκλεισμένα τεράστια τμήματα του πληθυσμού.

Και κάναμε πολλά, αν όχι για να εξαλείψουμε αυτήν την πραγματικότητα, τουλάχιστον για να την αμβλύνουμε. 

Όμως, έγιναν και τραγικά σφάλματα. 

Σφάλματα και εκπτώσεις που οδήγησαν μέχρι και στην αλλοίωση των βασικών μας ορισμών για την κοινωνία. 

Φτάσαμε πολλές φορές να ονομάζουμε δικαιοσύνη τη σκανδαλώδη εύνοια. 

Κεκτημένα τα προνόμια των λίγων ισχυρών αλλά και των συντεχνιών. 

Δικαίωμα την πρόκληση εις βάρος των υπολοίπων. 

Πολιτισμό τον νεοπλουτισμό.

Υγιή επιχείρηση το κυνήγι του εύκολου κρατικοδίαιτου πλουτισμού. 

Την ανταγωνιστική παραγωγή την μετατρέψαμε στον ανταγωνισμό για μια κρατική ή ευρωπαϊκή επιδότηση.

Τη φοροδιαφυγή, έκφραση προσωπικής μαγκιάς.

Και δεν ήταν μεμονωμένες οι περιπτώσεις, ούτε σποραδικά φαινόμενα. 

Οι εξαιρέσεις από τον κανόνα έγιναν ο κανόνας.

Όμως μια κοινωνία δεν μπορεί να λειτουργήσει έτσι. 

Όχι, πάντως, σε όφελος των πολλών και με σταθερή αξία το κοινό καλό. 

Σήμερα, όλα αυτά τα φαινόμενα κάνουν τους περισσότερους συμπολίτες μας να ασφυκτιούν. 

Να αισθάνονται ότι  κανένας και ποτέ δε νοιάζεται πραγματικά γι” αυτούς.

Ότι δεν έχουν καμία προοπτική, παρά μόνο εάν αποφασίσουν και οι ίδιοι να κινηθούν με τον ίδιο τρόπο, αν γίνουν μέρος αυτού του συστήματος. 

Όλα αυτά άνθισαν πάνω στο γόνιμο έδαφος της αδιαφορίας.

Της αδιαφορίας και αλλαζονείας των κρατικών μηχανισμών απέναντι στο πρόβλημα του πολίτη.

Της αδιαφορίας του πολίτη για το αδιέξοδο του συμπολίτη του.

Της αδιαφορίας των πολιτικών για τις συνέπειες των αποφάσεων και των πράξεών τους.

Της αδιαφορίας των ψηφοφόρων για τα πεπραγμένα των κυβερνήσεών τους.

Και μέσα σε αυτήν την αδιαφορία, επιτελούνταν κάθε μέρα ένα μικρό στυγνό έγκλημα εις βάρος της Ελλάδας.

Κάθε παράλειψη, κάθε παρατυπία και κάθε παραλογισμός,

κάθε ρουσφέτι, κάθε πελατεία και κάθε παράνομος διορισμός, 

ήταν μια νέα πληγή για την κοινωνία μας. 

Πολλά μικρά βαρίδια, τα οποία αθροιστικά και σωρευτικά, έγιναν ασήκωτα.

Μέσα σε μια νοοτροπία – που ξεκινούσε από την ίδια την ηγεσία (πολιτική και οικονομική) της χώρας -, σταδιακού συμβιβασμού της κοινωνίας μας με όλα τα στρεβλά φαινόμενα».
Είναι δύσκολος ο δρόμος των προοδευτικών αξιών. Ανηφορικός.
Έχει και Σειρήνες, σε κάθε σπιθαμή της ανηφόρας, να μιλάνε για τον εύκολο δρόμο:
Να σου λένε «Γιατί να σηκώνεις ευθύνες άλλων; Κρύψου πίσω τους, κατηγόρησέ τους, εσύ κοίτα να γλυτώσεις.»
Να σου λένε «Μην συγκρούεσαι, το κεφάλι σου θα φας. Μείνε πίσω, άσε να καούν όλοι και βλέπεις μετά.»
Να σου λένε «Γιατί μιλάς; Βολέψου, πήγαινε με το ρεύμα, σκέψου την πάρτη σου».
Προσωπικά πάντα προτίμησα τον δύσκολο δρόμο.
Αν στον δύσκολο δρόμο έκανα λάθη – προσπάθησα πάντα να μείνω πιστός σε αυτόν.
Ακόμα κι αν με έφερε πολλές φορές κόντρα στο ρεύμα της συντήρησης και της αδράνειας.
Έχω μάθει να φωνάζω αυτά που πιστεύω.

Να τα λέω παντού με συνέπεια: στην παρέα, σε συνεντεύξεις, σε δηλώσεις
Και να παλεύω για αυτά, για να γίνουν πράξη οι αξίες μας, σήμερα.
Επιμένω μέχρι κεραίας στις δημοσιοποιημένες ξεκάθαρες θέσεις μου.
Όλοι όσοι μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες να πάρουμε στα χέρια μας την υπόθεση.
Κινηματικά, στη βάση.
Με συμμετοχή.
Να γίνουμε εμείς πρώτοι η Αλλαγή που οραματιζόμαστε.
Κάλο μας αγώνα και καλή χρονιά !!

Newsletter

Σαν σήμερα...

0 | 

Εορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. "Αναστενάρια". Τα αναστενάρια ξεκίνησαν στις αρχές του αιώνα από το χωριό Κωστί της επαρχίας Σωζοαγαθουπόλεως στην Ανατολική Ρωμυλία. Στο νομό Σερρών οι τόποι όπου τελούνται σήμερα είναι η Αγία Ελένη και η Κερκίνη. Η "πυροβασία" ή "ακαϊα" αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του εθίμου που διανθίζεται από ενδιαφέρουσες μυσταγωγίες και ιεροπραξίες όπως, η τελετουργική θυσία των ζώων και η έκσταση των πιστών, με την αδιάλειπτη παρουσία της μουσικής από λαϊκούς οργανοπαίκτες. Η λαϊκή θρακική λατρεία των αναστεναρίων έχει διασωθεί από την αρχαιότητα και εκτός από τη βακχεία των αναστενάρηδων, διασώζει πολλά κατάλοιπα της διονυσιακής λατρείας. Η τελετή ξεκινά την παραμονή της εορτής των Κωνσταντίνου και Ελένης στις 20 Μαΐου. Την ημέρα αυτή γίνεται η θυσία του ζώου (Κουρμπάνι), καθώς και η μεταφορά των εικόνων (του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης) από την εκκλησία στο κονάκι του χωριού. Εκεί τελείται η αγρυπνία αλλά και η προετοιμασία των μυστών για την οιστροπληξία, που κορυφώνεται την επομένη ημέρα. Το πρωί της 21ης Μαΐου οι αναστενάρηδες μεταφέρουν τα εικονίσματα και τα εναποθέτουν στο αγίασμα, ένα τόπο ιερό. Το απόγευμα τελείται η πρώτη πάνδημος πυροβασία. Όταν σχηματισθεί η θράκα ειδοποιούνται οι αναστενάρηδες και υπό τους ήχους παραδοσιακών οργάνων φτάνουν σε πομπή και αρχίζουν τον κυκλικό χορό γύρω και πάνω από τη φωτιά. Ανάλογες τελετές, κλειστές αυτή τη φορά μέσα στο κονάκι, γίνονται και την ημέρα της εορτής του Αγίου Αθανασίου στις 18 Ιανουαρίου.

1859 | 

Έφτασαν στα Σέρρας αξιωματικοί του επιτελείου "του εν Βιτωλίοις Οθωμανικού στρατού ίνα ενεργήσωσι την κλήρωσιν των στρατευσίμων δια τα έτη 1859, 1860 και 1861". Ένας συνταγματάρχης επισκέφθηκε τον Υποπρόξενο Γεώργιο Δ. Κανακάρη και "ανέφερεν ότι η Υ. Πύλη έχουσα μεγάλην ανάγκην στρατού διέταξε το μέτρον τούτο και ότι οι μη αποδειχθησόμενοι κληρούχοι θέλουσιν εγγραφή εις το Τάγμα των Εφέδρων (Ρεδίφ), ούς η Πύλη θέλει προσκαλέσει εις τα όπλα εν καιρώ ανάγκης…".

1906 | 

Στο κέντρο της γέφυρας "Τσέλιος" πραγματοποιήθηκε η "επιχείρηση τιμωρίας" των Βουλγαροδιδασκάλων ή ο γιουχαϊσμός τους. Τη μέρα αυτή οι άνθρωποι του Ελληνικού Προξενείου Σερρών διοργάνωσαν σε συνεργασία με τις Ελληνικές Κοινοτικές αρχές και άλλους παράγοντες του εθνικού αγώνα συνεστίαση στην οποία παραβρέθηκαν και οι Βούλγαρου διδάσκαλοι. Η παρουσία τους όμως αποδοκιμάστηκε έντονα. Έκτοτε δεν τόλμησαν οι Βούλγαροι να μεταβούν για φαγητό ή για διασκέδαση σε κέντρα στην Ελληνική συνοικία "Βαρόσι" και να συμπεριφέρονται με αλαζονεία και πρόκληση.

1907 | 

Στο Ερνί-κιοϊ άγνωστοι Έλληνες φόνευσαν τον Βούλγαρο προεστό.

1910 | 

Τελέσθηκαν με μεγάλη επιτυχία οι ενδέκατοι στη σειρά ετήσιοι σχολικοί αθλητικοί αγώνες "εν τω περιβόλω της ημετέρας κοινότητος" παρουσία των τουρκικών και ελληνικών τοπικών αρχών. Συμμετείχαν μαθητές του Γυμνασίου, της Κεντρικής σχολής και της Αστικής σχολής Καμενικίων.

1925 | 

Ο "Μουσικοδραματικός θίασος Σανδή-Αμηρά" ανέβασε στο "Πάνθεον" το δράμα του Γκριμπάλτσερ "Το στοιχειό του πύργου" που "απαγορεύεται αυστηρώς εις τας εγκύους και τους νευρασθενικούς".

1927 | 

Αρχίζει να λειτουργεί δίπλα στις φυλακές ο καλοκαιρινός κινηματογράφος "Ορφέας" που προσφέρει δροσιά και θέαμα με φτηνό εισιτήριο. Η έναρξη των προβολών του θα γίνει με το έργο του Γκαίτε "Φάουστ".

1931 | 

Ξανακυκλοφόρησε πανηγυρικά, μετά τη διακοπή της πρώτης περιόδου, η εφημερίδα "Ελεύθερος Πολίτης" ως "καθημερινή εφημερίς εν Σέρραις -όργανον της Δημ. Νεολαίας του Νομού Σερρών, φιλελεύθερων αρχών" σε σχήμα 34Χ50 και με διευθυντή τον Πάνο Πιέρρο.

1931 | 

Άρχισαν στο Δημοτικό Γυμναστήριο Σερρών οι τριήμεροι Β΄ Παμακεδονικοί Αγώνες Στίβου αφιερωμένοι την επέτειο 25ετίας από την ίδρυση του "Ορφέα". (αριθ. διατάγματος Γ.Δ. Μακεδονίας 3707/23.3.1931)

1933 | 

Στο κινηματογράφο "Πάνθεον" προβάλλεται η ταινία "Μαντάμ Ντυμπαρύ" με τη μεγάλη τραγωδό Νόρμα Νταλματζ και τον Κόντραντ Νάγκελ. Στο "Κρόνιον" προβάλλεται η ταινία "Βερντέν".

1934 | 

Στο κινηματογράφο "Πάνθεον" παίζεται η ταινία "Έρως με μοτοσυκλέτα" με τη Μάγδα Σνάιντερ.

1937 | 

Εγκαινιάσθηκε για δεύτερη φορά η θερινή αίθουσα κινηματογράφου "Έσπερος" που άρχισε τη λειτουργία του τον Ιούνιο του 1936 με την ταινία "Μαύρα Ρόδα" (Λίλιαν Χάρβεϋ - Βίλλυ Φριτς), μετά την ανακαίνιση του από τον Αυστριακό αρχιτέκτονα Ράϊζερ. Ιδιοκτήτες του νέου αυτού κινηματογράφου είναι ο Περιστέρης Κωστόπουλος και ο Νικόλαος Κασάπης, που τον προηγούμενο χρόνο στην προσπάθειά τους να έχουν ένα δικό τους καλοκαιρινό κινηματογράφο, είχαν συνεργαστεί με το εξοχικό κέντρο του Χρήστου Καρεκλά μετατρέποντάς το για ένα μικρό χρονικό διάστημα σε αίθουσα κινηματογράφου, την οποία είχαν ονομάσει προσωρινά "Έσπερος".

1949 | 

Η εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» έγραφε: «Ο διευθυντής του υπουργείου Προνοίας κ. Θεοδωρίδης κατά την γενομένην περιοδείαν του ανά την Μακεδονίαν και Θράκην έθεσεν τας βάσεις της λειτουργίας των οικοκυρικών σχολών Αλιστράτης, Νέας Ζίχνης, Παλαιοκώμης, Πενταπόλεως, Ηρακλείας και Μαυροθαλάσσης του Νομού Σερρών».

1960 | 

Πέθανε ο Μακεδονομάχος Ιωάννης (Νάκη) Κούλα του Μιχαήλ.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες