Πρωτοσέλιδο

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ :ΔΕΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
Η στάση της κυβέρνησης είναι επικίνδυνη και γελοία. Πριν καταλήξει σε μία και μόνη δική της θέση δεν έχει νόημα οποιαδήποτε συζήτηση. Σκεφθείτε στην σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ , όπου η χώρα εκπροσωπείται από τον Πρωθυπουργό και τους υπουργούς Εξωτερικών και Άμυνας, άλλα να λένε οι Τσίπρας και Κοτζιάς και άλλα ο Καμμένος...

2. Η πορεία του ονοματολογικού ζητήματος είναι η επιτομή των προβλημάτων της ελληνικής διπλωματίας, αλλά και του τι ισχύει στις διεθνείς σχέσεις. Αναρωτηθήκαμε ποτέ γιατί, ενώ πίσω από το ψευδοκράτος βρίσκεται η Τουρκία, χώρα με πολλαπλάσια ισχύ, συγκριτικά με την ΠΓΔΜ, το ψευδοκράτος δεν το αναγνώρισε κανείς και δεν μετέχει σε διεθνείς οργανισμούς, ενώ την ΠΓΔΜ την έχουν αναγνωρίσει ως Μακεδονία, σχεδόν όλοι και μετέχει ως ισότιμο μέλος του ΟΗΕ, με το προσωρινό της όνομα; Τι συνέβη στην μία περίπτωση και τι στην άλλη; Ήταν το δίκαιο των θέσεών μας εξίσου αντιληπτό; Είχαμε την ίδια, σταθερή στάση στα ζητήματα από τότε που ανέκυψαν;

3. Όταν ο Τίτο ονόμασε το νοτιότερο ομόσπονδο κράτος της Γιουγκοσλαβίας, Μακεδονία, η Ελλάδα το αναγνώρισε στην πράξη, υπογράφοντας ξεχωριστή συμφωνία με αυτό, υπό το όνομα Μακεδονία, για θέματα δικαστικής συνδρομής, η οποία είχε τα χαρακτηριστικά διακρατικής συμφωνίας. Την ίδια συμφωνία υπέγραψε και με τα άλλα ομόσπονδα κράτη της Γιουγκοσλαβίας και δεν υπέγραψε, κακώς, μία και μόνη συμφωνία με την Ομοσπονδιακή Γιουγκοσλαβία, ώστε να αποφύγει τον σκόπελο. Αυτό συνέβη επί των πρώτων κυβερνήσεων του Κωνσταντίνου Καραμανλή του πρεσβύτερου.

4. Στα ελληνικά σχολικά βιβλία, ακόμη και μετά την μεταπολίτευση, επί υπουργού Παιδείας Γ. Ράλλη, στις ύστερες κυβερνήσεις του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αναφερόταν ότι στην Γιουγκοσλαβία κατοικούν, μεταξύ άλλων λαών και Μακεδόνες και ομιλείται, μεταξύ άλλων γλωσσών και η Μακεδονική γλώσσα.

5. Μετά την αποτυχημένη διαχείριση του θέματος από την κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, με υπουργό Εξωτερικών τον Αντώνη Σαμαρά(οι κυβερνήσεις είναι ενιαίες, υπό την ευθύνη του Πρωθυπουργού, όπως σωστά επισημαίνει σήμερα και ο Κυριάκος Μητσοτάκης), όπου χάθηκε η ευκαιρία για μία λύση αμοιβαία αποδεκτή και με ενιαία χρήση έναντι όλων, οδηγηθήκαμε στην επιβολή του εμπάργκο από τις κυβερνήσεις του Ανδρέα Παπανδρέου και, αργότερα, στην ενδιάμεση συμφωνία, η οποία επέβαλλε στους γείτονες να αφαιρέσουν το έμβλημα της Βεργίνας από την σημαία τους. Η ζημιά όμως, με την χιονοστιβάδα αναγνωρίσεων, ως Μακεδονία, είχε ξεκινήσει από το λάθος του 1992.

6. Το συλλαλητήριο του 1992, το οποίο συνδιοργανώθηκε από τα μεγάλα κόμματα του κοινοβουλίου(στο οποίο δεν υπήρχε κόμμα της φασιστικής ακροδεξιάς), τους δήμους και σχεδόν όλους τους μεγάλους επιστημονικούς, κοινωνικούς και συνδικαλιστικούς φορείς, υπό την ευθύνη των προσωπικοτήτων οι οποίες αποτελούσαν την Μακεδονική Επιτροπή, ενίσχυσε την προσπάθεια της χώρας μας και θα οδηγούσε σε αποδεκτή λύση, αν δεν ακολουθούσαν οι τραγικοί χειρισμοί της τότε κυβέρνησης. Τι κοινό άραγε, ως προς την προετοιμασία, τους στόχους και το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε στο εξωτερικό, έχει το τωρινό συλλαλητήριο με εκείνο; Ποιός ξέρει τον "Θερμαικό" που το διοργανώνει; Ποιός εγγυάται το μήνυμα που θα στείλουν οι ομιλητές; Ποιός και με ποιά νομιμοποίηση τους επέλεξε; Τι σημαίνει αυτό για την λειτουργία μιας σύγχρονης δημοκρατικής χώρας; Σε ποιανού τον μύλο ρίχνει νερό, ασχέτως προθέσεων; Προφανώς και είναι δικαίωμα του καθενός να μετέχει, αλλά είναι εξίσου δικαίωμα και των άλλων, να κρίνουμε. Ουδείς είναι περισσότερο ή λιγότερο πατριώτης. Αλλά, ας σκεφτούμε ψύχραιμα. Αν το μαζικότατο και καλά προετοιμασμένο συλλαλητήριο του 1992, το οποίο έστειλε και το σωστό μήνυμα, προσέφερε όσα προσέφερε, το τωρινό που θα (μας) οδηγήσει; Ποιός θα αναλάβει την ευθύνη; Τα απόνερα του Θερμαικού;

7. Το 2008, στο Βουκουρέστι, η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή του νεώτερου, αντέδρασε και έπραξε σωστά, στην πιθανή ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ, ως Μακεδονία και πρότεινε συμβιβαστική λύση σύνθετης ονομασίας, η οποία προφανώς θα εμπεριείχε και τον όρο Μακεδονία, υπό τρόπο που θα καθιστούσε το γειτονικό κράτος απολύτως διακριτό από την ελληνική περιφέρεια με το όνομα Μακεδονία. Νομικά όμως δεν είχε προετοιμάσει την στάση της αυτή, ίσως και στα πλαίσια της γενικότερης αμεριμνησίας που τον διέκρινε. Τι εννοώ; Εννοώ ότι παρόλο που δεν είχε ασκήσει veto, γιατί τελικά δεν χρειάσθηκε, αφού το δικαίωμα της αρνησηκυρίας ασκείται εναντίον αποφάσεως που έχει ληφθεί και τέτοια απόφαση δεν υπήρχε και συνεπώς δεν υπήρχε και veto, δημοσίως δήλωνε ότι το άσκησε. Στηριζόμενοι σε αυτό οι γείτονές μας και χρησιμοποιώντας και τα στοιχεία που ανέφερα στην 3η και 4η παράγραφο, πέτυχαν την καταδίκη μας στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, το οποίο είναι όργανο του ΟΗΕ. Αυτό ενέχει την ισχυρή πιθανότητα, αν οπισθοχωρήσουμε, χρονικά, από την θέση του 2008 για σύνθετη ονομασία, να οδηγηθούμε στον ΟΗΕ σε αναγνώριση με το όνομα Μακεδονία. Αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος από απροετοίμαστες κινήσεις, υπό την καθοδήγηση τυχαίων ανθρώπων, όπως το τωρινό συλλαλητήριο.

8. Επί της σημερινής πλέον πραγματικότητας για το ονοματολογικό: Ειλικρινά πιστεύει κανείς ότι όταν εμείς οι Έλλληνες μιλάμε για Βόρειο Ήπειρο ή Ανατολική Θράκη δείχνουμε αλυτρωτικές διαθέσεις; Όταν υπάρχει το Μεξικό και δίπλα σε αυτό η ομόσπονδη πολιτεία των ΗΠΑ Νέο Μεξικό, αυτό υποκρύπτει αλυτρωτικές τάσεις; Η Ουρουγουάη, η οποία επίσημα ονομάζεται Δημοκρατία Ανατολικά του (ποταμού) Ουρουγουάη, έχει αλυτρωτικές τάσεις στην απέναντι ....ακτή; Η Νέα Ζηλανδία; Οι αλυτρωτικές διαθέσεις βρίσκονται σε πλαστά στοιχεία διαμόρφωσης συνείδησης και σε επεκτατικά κριτήρια άσκησης πολιτικής και όχι σε ονόματα. Το όνομα, όταν είναι διακριτό, δεν ενέχει αλυτρωτισμό από μόνο του. Οι Τούρκοι, όταν εισέβαλλαν στην Κύπρο, δεν το έκαναν υπό το πρόσχημα ότι κάποια περιοχή της μεγαλονήσου ονομαζόταν Νότια Τουρκία !!!

9. Είναι αλήθεια οτι στην ΠΓΔΜ βρίσκονται, γεωγραφικά, τα απώτατα βόρεια όρια της Μακεδονίας. Είναι αλήθεια, όπως παραδέχθηκε και ο πρώτος τους πρόεδρος Γκλιγόρωφ, ότι γενεαλογικά είναι Σλάβοι και όχι Μακεδόνες. Σε απώτατο όμως χρόνο προφανώς και επέδρασαν πάνω τους στοιχεία των Μακεδόνων. Είναι επίσης γνωστό, ότι δεν έχουν σχέση με τον Μ. Αλέξανδρο. Έχουν όμως ίχνη από την κληρονομιά των Μακεδόνων όπως και τόσοι άλλοι λαοί πολύ πιο μακρινοί. Δεν είναι Μακεδόνες με την έννοια που δίνουμε εμείς στον όρο και ούτε η γλώσσα τους είναι μακεδονική, με την έννοια της γλώσσας που μιλούσαν οι αρχαίοι Μακεδόνες. Είναι μια "εθνότητα" και μια γλώσσα όμως και μακεδονίτικη, μαζί με άλλα στοιχεία, κυρίως σλαβικά, λόγω του τρόπου που (αυτο)συνδιαμορφώνεται, αλλά όχι Μακεδονική. Νομίζω ότι στα πλαίσια της σύνθετης ονομασίας θα πρέπει να εξεταστεί και το Άπω Μακεδονία και η συμπερίληψη, ως δεύτερων συνθετικών, των όρων μακεδονίτικος-κη στους αναγκαίους προσδιορισμούς.

10. Αν οι εσωτερικοί συσχετισμοί στην ΠΓΔΜ είναι αυτό που φαίνονται, νομίζω ότι υπάρχει ευκαιρία. Να συζητήσουμε μεταξύ μας πρώτα, τεκμηριωμένα και νηφάλια, τι το αλυτρωτικό υπάρχει στην εκπαίδευση και στην δημόσια ζωή τους και η απόσυρση αυτών να είναι η προυπόθεση για να πάμε σε διάλογο για σύνθετη ονομασία ενιαίας χρήσης. Ας μην ξεχνάμε ότι οι δυνατοί, στην προκειμένη περίπτωση, είμαστε εμείς και ότι αφού καταφέραμε να αποτρέψουμε την αναγνώριση του ψευδοκράτους και να ενταχθεί η Κύπρος στην Ευρωπαική Ένωση, απέναντι σε ισχυρότερο αντίπαλο, σημαίνει ότι στο θέμα της ΠΓΔΜ κάτι κάναμε λάθος ως τώρα..

Χρήστος Παπαστεργίου
Δ.Σύμβουλος Δ.Θεσσαλονίκης
Ιατρός


Newsletter

Σαν σήμερα...

0 | 

Εορτή των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. "Αναστενάρια". Τα αναστενάρια ξεκίνησαν στις αρχές του αιώνα από το χωριό Κωστί της επαρχίας Σωζοαγαθουπόλεως στην Ανατολική Ρωμυλία. Στο νομό Σερρών οι τόποι όπου τελούνται σήμερα είναι η Αγία Ελένη και η Κερκίνη. Η "πυροβασία" ή "ακαϊα" αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό του εθίμου που διανθίζεται από ενδιαφέρουσες μυσταγωγίες και ιεροπραξίες όπως, η τελετουργική θυσία των ζώων και η έκσταση των πιστών, με την αδιάλειπτη παρουσία της μουσικής από λαϊκούς οργανοπαίκτες. Η λαϊκή θρακική λατρεία των αναστεναρίων έχει διασωθεί από την αρχαιότητα και εκτός από τη βακχεία των αναστενάρηδων, διασώζει πολλά κατάλοιπα της διονυσιακής λατρείας. Η τελετή ξεκινά την παραμονή της εορτής των Κωνσταντίνου και Ελένης στις 20 Μαΐου. Την ημέρα αυτή γίνεται η θυσία του ζώου (Κουρμπάνι), καθώς και η μεταφορά των εικόνων (του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης) από την εκκλησία στο κονάκι του χωριού. Εκεί τελείται η αγρυπνία αλλά και η προετοιμασία των μυστών για την οιστροπληξία, που κορυφώνεται την επομένη ημέρα. Το πρωί της 21ης Μαΐου οι αναστενάρηδες μεταφέρουν τα εικονίσματα και τα εναποθέτουν στο αγίασμα, ένα τόπο ιερό. Το απόγευμα τελείται η πρώτη πάνδημος πυροβασία. Όταν σχηματισθεί η θράκα ειδοποιούνται οι αναστενάρηδες και υπό τους ήχους παραδοσιακών οργάνων φτάνουν σε πομπή και αρχίζουν τον κυκλικό χορό γύρω και πάνω από τη φωτιά. Ανάλογες τελετές, κλειστές αυτή τη φορά μέσα στο κονάκι, γίνονται και την ημέρα της εορτής του Αγίου Αθανασίου στις 18 Ιανουαρίου.

1859 | 

Έφτασαν στα Σέρρας αξιωματικοί του επιτελείου "του εν Βιτωλίοις Οθωμανικού στρατού ίνα ενεργήσωσι την κλήρωσιν των στρατευσίμων δια τα έτη 1859, 1860 και 1861". Ένας συνταγματάρχης επισκέφθηκε τον Υποπρόξενο Γεώργιο Δ. Κανακάρη και "ανέφερεν ότι η Υ. Πύλη έχουσα μεγάλην ανάγκην στρατού διέταξε το μέτρον τούτο και ότι οι μη αποδειχθησόμενοι κληρούχοι θέλουσιν εγγραφή εις το Τάγμα των Εφέδρων (Ρεδίφ), ούς η Πύλη θέλει προσκαλέσει εις τα όπλα εν καιρώ ανάγκης…".

1906 | 

Στο κέντρο της γέφυρας "Τσέλιος" πραγματοποιήθηκε η "επιχείρηση τιμωρίας" των Βουλγαροδιδασκάλων ή ο γιουχαϊσμός τους. Τη μέρα αυτή οι άνθρωποι του Ελληνικού Προξενείου Σερρών διοργάνωσαν σε συνεργασία με τις Ελληνικές Κοινοτικές αρχές και άλλους παράγοντες του εθνικού αγώνα συνεστίαση στην οποία παραβρέθηκαν και οι Βούλγαρου διδάσκαλοι. Η παρουσία τους όμως αποδοκιμάστηκε έντονα. Έκτοτε δεν τόλμησαν οι Βούλγαροι να μεταβούν για φαγητό ή για διασκέδαση σε κέντρα στην Ελληνική συνοικία "Βαρόσι" και να συμπεριφέρονται με αλαζονεία και πρόκληση.

1907 | 

Στο Ερνί-κιοϊ άγνωστοι Έλληνες φόνευσαν τον Βούλγαρο προεστό.

1910 | 

Τελέσθηκαν με μεγάλη επιτυχία οι ενδέκατοι στη σειρά ετήσιοι σχολικοί αθλητικοί αγώνες "εν τω περιβόλω της ημετέρας κοινότητος" παρουσία των τουρκικών και ελληνικών τοπικών αρχών. Συμμετείχαν μαθητές του Γυμνασίου, της Κεντρικής σχολής και της Αστικής σχολής Καμενικίων.

1925 | 

Ο "Μουσικοδραματικός θίασος Σανδή-Αμηρά" ανέβασε στο "Πάνθεον" το δράμα του Γκριμπάλτσερ "Το στοιχειό του πύργου" που "απαγορεύεται αυστηρώς εις τας εγκύους και τους νευρασθενικούς".

1927 | 

Αρχίζει να λειτουργεί δίπλα στις φυλακές ο καλοκαιρινός κινηματογράφος "Ορφέας" που προσφέρει δροσιά και θέαμα με φτηνό εισιτήριο. Η έναρξη των προβολών του θα γίνει με το έργο του Γκαίτε "Φάουστ".

1931 | 

Ξανακυκλοφόρησε πανηγυρικά, μετά τη διακοπή της πρώτης περιόδου, η εφημερίδα "Ελεύθερος Πολίτης" ως "καθημερινή εφημερίς εν Σέρραις -όργανον της Δημ. Νεολαίας του Νομού Σερρών, φιλελεύθερων αρχών" σε σχήμα 34Χ50 και με διευθυντή τον Πάνο Πιέρρο.

1931 | 

Άρχισαν στο Δημοτικό Γυμναστήριο Σερρών οι τριήμεροι Β΄ Παμακεδονικοί Αγώνες Στίβου αφιερωμένοι την επέτειο 25ετίας από την ίδρυση του "Ορφέα". (αριθ. διατάγματος Γ.Δ. Μακεδονίας 3707/23.3.1931)

1933 | 

Στο κινηματογράφο "Πάνθεον" προβάλλεται η ταινία "Μαντάμ Ντυμπαρύ" με τη μεγάλη τραγωδό Νόρμα Νταλματζ και τον Κόντραντ Νάγκελ. Στο "Κρόνιον" προβάλλεται η ταινία "Βερντέν".

1934 | 

Στο κινηματογράφο "Πάνθεον" παίζεται η ταινία "Έρως με μοτοσυκλέτα" με τη Μάγδα Σνάιντερ.

1937 | 

Εγκαινιάσθηκε για δεύτερη φορά η θερινή αίθουσα κινηματογράφου "Έσπερος" που άρχισε τη λειτουργία του τον Ιούνιο του 1936 με την ταινία "Μαύρα Ρόδα" (Λίλιαν Χάρβεϋ - Βίλλυ Φριτς), μετά την ανακαίνιση του από τον Αυστριακό αρχιτέκτονα Ράϊζερ. Ιδιοκτήτες του νέου αυτού κινηματογράφου είναι ο Περιστέρης Κωστόπουλος και ο Νικόλαος Κασάπης, που τον προηγούμενο χρόνο στην προσπάθειά τους να έχουν ένα δικό τους καλοκαιρινό κινηματογράφο, είχαν συνεργαστεί με το εξοχικό κέντρο του Χρήστου Καρεκλά μετατρέποντάς το για ένα μικρό χρονικό διάστημα σε αίθουσα κινηματογράφου, την οποία είχαν ονομάσει προσωρινά "Έσπερος".

1949 | 

Η εφημερίδα «ΕΜΠΡΟΣ» έγραφε: «Ο διευθυντής του υπουργείου Προνοίας κ. Θεοδωρίδης κατά την γενομένην περιοδείαν του ανά την Μακεδονίαν και Θράκην έθεσεν τας βάσεις της λειτουργίας των οικοκυρικών σχολών Αλιστράτης, Νέας Ζίχνης, Παλαιοκώμης, Πενταπόλεως, Ηρακλείας και Μαυροθαλάσσης του Νομού Σερρών».

1960 | 

Πέθανε ο Μακεδονομάχος Ιωάννης (Νάκη) Κούλα του Μιχαήλ.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες