Πρωτοσέλιδο

Βαρθολομαίος: Θα συνεχίσουμε μέχρι τέλους τη διεκδίκηση των ιερών κειμηλίων

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint

Κατονόμασε τις μονές, που υπέστησαν λεηλασίες πολιτιστικών αγαθών την περίοδο 1919-7 αλλά και αργότερα, όπως, την μονή Τιμίου Προδρόμου των Σερρών, της Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας της Ξάνθης και της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας του Παγγαίο

«Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε, μέχρι τέλους, την, με κάθε νόμιμο και ηθικό μέσο, διεκδίκηση των πατρώων θησαυρών μας» υπογράμμισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, σε εκδήλωση παρουσίασης έκδοσης, αφιερωμένης στα εκατό χρόνια από τη λεηλασία σπανίων ιστορικών κειμηλίων από τη μονή της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας του Παγγαίου, από Βούλγαρους επιδρομείς, κατά τη δεύτερη δεκαετία του 20αι.

 

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης απηύθυνε, επίσης, έκκληση προς τις ελληνικές κρατικές και πολιτικές αρχές να εντάξουν το αίτημα «της απροφασίστου επιστροφής όλων των, υπό των Βουλγάρων, αρπαγέντων θησαυρών, των μονών της Μακεδονίας» στις διμερείς επαφές, αλλά και στο νομικό πλαίσιο της ΕΕ.

 

Ο κ. Βαρθολομαίος ανέφερε ότι σπάνιας ιστορικής αξίας κειμήλια, αρχαία χειρόγραφα, αφιερώματα, εικόνες, κ.α. «θησαυροί πνευματικοί και πολιτιστικοί των Ελλήνων» οι οποίοι «αρπάγησαν, χωρίς φόβο Θεού» από μοναστήρια της Μακεδονίας, εκείνη την εποχή, «εφυγαδεύθησαν» στη γειτονική χώρα και είτε κρύπτονται σε μυστικές συλλογές, είτε εκτίθενται σε μουσεία «ως δείγματα ενός δήθεν Βουλγαροβυζαντικού πολιτισμού», ή και πουλήθηκαν παράνομα σε μουσεία και βιβλιοθήκες τρίτων χωρών.

Εξήρε, μάλιστα, τη στάση της Λουθηρανικής Θεολογικής Σχολής του Σικάγο, η οποία προ διετίας επέστρεψε μια Καινή Διαθήκη του 9ου αι., κειμήλιο της μονής της Παναγίας Εικοσιφοίνισσας (Κώδιξ 1424), που είχε αποκτήσει σε δημοπρασία και πρόσθεσε:

 

Αλλεπάλληλες εκκλήσεις 

 προς το πατριαρχείο της Σόφιας  

«Όλα τα υπόλοιπα κατακρατούνται ακόμη παρά πάσα έννοια δικαίου, πάντα νόμον ηθικής και παρά τις αλλεπάλληλες εκκλήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη προς την ανωτάτην πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της Βουλγαρίας και προς το πατριαρχείο της Σόφιας. Πρόκειται για μια μεγάλη πληγή στο σώμα της Ρωμιοσύνης, η οποία παραμένει ανοιχτή και βάσκουσα, επί ένα ολόκληρο αιώνα».

Ο κ. Βαρθολομαίος συνέχισε, λέγοντας ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, και άλλες πληγείσες μητροπόλεις, δε θα παραιτηθούν από τον στόχο της επιστροφής των όλων των κλεμμένων κειμηλίων και συνέχισε: «Οφειλετικώς, κρατούμε το θέμα ανοιχτό και δε θα πάψουμε να αγωνιζόμαστε μέχρι της πλήρους και τελείας διευθετήσεως του, δηλαδή, μέχρι να μας επιστραφεί και το τελευταίο εκ των διαρπαγέντων ιερών και οσίων».

Ο κ. Βαρθολομαίος, τοποθετήθηκε για το θέμα, σε ομιλία του, με αφορμή την παρουσίαση του τόμου, με τίτλο : «Η λεηλασία της Ιεράς Μονής της Εικοσιφοινίσσης» – 100 χρόνια από την κλοπή (1917-2017), σε κοινή εκδήλωση των μητροπόλεων Δράμας και Νεαπόλεως – Σταυρουπόλεως, στη μονή Λαζαριστών.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στον «υπό των ομόδοξων Βουλγάρων απηνή διωγμό καθ’ ημών, παλαιότερον, ένεκα τυφλού εθνοφυλετικού μίσους», συνέπεια του οποίου, όπως είπε, ήταν η φυσική εξόντωση πολλών Ελλήνων, αλλά και «η ανόσιος και ιερόσυλος καταλήστευσις, επί τη βάση επιμελώς καταρτισμένου και συστηματικώς εφαρμοσθέντος σχεδίου, ανεκτίμητων πνευματικών και πολιτιστικών θησαυρών από τους ναούς και τις μονές μας, εδώ, στην πολύπαθη Μακεδονία».

Κατονόμασε, μάλιστα, μονές, που υπέστησαν λεηλασίες πολιτιστικών αγαθών την περίοδο 1919-7 αλλά και αργότερα, όπως, την μονή Τιμίου Προδρόμου των Σερρών, της Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας της Ξάνθης και της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας του Παγγαίου Δράμας. 

ΕΠΕΤΕΙΑΚΟΣ ΤΟΜΟΣ

Αναφερόμενος, δε, στον επετειακό τόμο πρόσθεσε ότι «παρουσιάζεται με αδιάσειστα τεκμήρια, το κατά της Εικοσιφοινίσσης, ανήκουστο έγκλημα». Επεσήμανε, τέλος, ότι παρά το γεγονός ότι «η Βουλγαρία είναι, από ετών, μέλος της Ε.Ε.» και ότι η «τέως σχισματική» εκκλησία της έχει πια αποκατασταθεί «δια της μεγαλοτίμου συγχωρήσεως» του Οικουμενικού Πατριαρχείου, «ουδεμία ενέργεια χειρονομία έχει γίνει προς αποκατάσταση της ηθικής τάξεως και απόδοσης των ανοσίως συληθέντων».

«Και δεν πρόκειται, για ένα ούτως ειπείν, τυπικό μνημόσυνο των απολεσθέντων, αλλά για μια, μετ’ επιστήμης, μεγαλόφωνη καταγγελία του εγκλήματος ενώπιον όλου του πολιτισμένου κόσμου και μία επίσημη δήλωση» είπε ο κ. Βαρθολομαίος και συνέχισε:

«Ότι ουδόλως έχουμε παραιτηθεί των δικαίων μας και δεν προτιθέμεθα ποτέ να παραιτηθούμε, αλλά αντιθέτως είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε μέχρι τέλους, την με κάθε νόμιμο και ηθικό μέσο, τη διεκδίκηση των πατρώων θησαυρών μας, οι οποίοι είναι πάντοτε αναπόσπαστο κομμάτι της ψυχής μας».

«Εκφράζουμε, θερμή ευχή και παράκληση: Οι αρμόδιες κρατικές και πολιτικές αρχές της Ελλάδος να εντάξουν επιμελώς το αίτημα της απροφασίστου επιστροφής όλων των, υπό των Βουλγάρων, αρπαγέντων θησαυρών, των μονών της Μακεδονίας, στο πλαίσιο των διακομματικών επαφών και διακρατικών σχέσεων, ακόμη και στα νομικά πλαίσια της ενωμένης Ευρώπης» πρόσθεσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης.

 

 


Newsletter

Σαν σήμερα...

1907 | 

Τραυματίστηκε στο χωριό Θολό Σερρών ο σχισματικός Βογιατζής που κατάγονταν από την Κλεπούσνα.

1913 | 

Η 7η Ελληνική Μεραρχία ανακατέλαβε τη Νιγρίτα όπου και παρέμεινε για λίγο προκειμένου να συγκεντρωθούν όλα τα τμήματα στην πόλη. Την εσπέρα συνέλαβε ολόκληρο Βουλγαρικό τάγμα αιχμαλώτων.

1913 | 

Από το ημερολόγιο του Μητροπολίτη Σερρών Αποστόλου: «Εξακολουθούσιν αι συλλήψεις και ανακρίσεις των προκρίτων Ελλήνων πολιτών… Προς νότον της πόλεώς μας εφαίνοντο κατά την νύκτα φλόγες πυρπολουμένων μερών. Διεδόθη ότι καίεται η Νιγρίτα. Λέγεται ότι ήρξατο ο πόλεμος Βουλγαρίας και Ελλάδος ως και της Σερβίας. Πρόδηλον ότι ο Θεός εγκατέλειπε τους νέους συμμάχους. Πόλεμος λοιπόν ακήρυκτος, ή μάλλον κλεπτοπόλεμος. Το θέλημα του αγίου Θεού γενέσθω»… Εγνώσθη σήμερον, ότι εν τω χωρίω Σαρμουσακλή ο Βουλγαρικός στρατός μετά των κομιτατζήδων επανέλαβον όσα κακουργήματα διέπραξαν εν Βεζνίκω… Ολίγον μετά μεσημβρίαν ο εκ των ανωτέρων υπαλλήλων της Αστυνομίας Πόπωβ ήλθεν εις την Μητρόπολιν, συνοδευόμενος υπό πέντε στρατιωτών με εφ' όπλου λόγχην, και εζήτησε τον Μητροπολίτην (εμέ) και τους δύο νέους επισκόπους (τον βοηθόν επίσκοπόν μου και τον Αρχιδιάκονον). Μαθών δε ότι ησύχαζον, διέταξε τους στρατιώτας ίνα με παραλάβωσιν εις το Διοικητήριον, αφού εξυπνήσω. Τα παράδοξα τούτα εγνωστοποίησάν μοι οι υπάληλοι, μόλις εξεγερθέντι. Άμα τω ακούσματι συνέταξα επιστολήν και απέστειλα προς στρατηγόν Ιβάνωφ, όστις όμως αναγνούς αυτήν είπεν, ότι ουδέν δύναται πράξη. Ομοίαν επιστολήν συνέταξα και δια τον κ. Βούλκωφ. Μόλις ετελείωσα την επιστολήν ήλθεν ο Αστυνομικός Ποπώβ, προς τον οποίον είπον, ότι η υπό λογχοφόρων στρατιωτών απαγωγή Μητροπολίτου, μηδέν κακόν πράξαντος, είναι πρωτάκουστον πραξικόπημα εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία. Εάν η σεβαστή Κυβέρνησις έχη τι να μοι αναγγείλη, δύναται να πράξη τούτο εγγράφως ή διά διαγγελέως. «Θέλω να παραλάβω τον επίσκοπον Αμβρόσιον και τους δύο άλλους νέους επισκόπους», λέγει ο Ποπώβ. Τω απάντησα ότι ο επίσκοπος ασθενεί σήμερον και ότι αύριον, εάν αναρρώση, θα έλθη μόνος εις το Διοικητήριον. Όσον δ' αφορά τους δύο άλλους κληρικούς, ούτοι είναι καθηγηταί των θρησκευτικών μαθημάτων. Ο Ποπώβ ανεχώρησεν εκ της Μητροπόλεως, αλλ' οι στρατιώται παρέμειναν εν τη θύρα εις μηδένα επιτρέποντες την είσοδον. Αυτόχρημα κάθειρξις ημών…».

1913 | 

Η αναγγελία των αλλεπάλληλων νικών του Ελληνικού στρατού στο Κιλκίς, στη Δοϊράνη και στο Λαχανά καθώς και η ήττα και η φυγή της στρατιάς του Βούλγαρου Ιβάνωφ έδωσαν την αφορμή για την έναρξη των διώξεων Ελλήνων στην πόλη των Σερρών από στους διοικούντες Βούλγαρους. Ο Αστυνόμος Ποπώφ έθεσε σε κατοίκον περιορισμό στο Μητροπολιτικό μέγαρο τον Μητροπολίτη Απόστολο. Συνελήφθησαν και φυλακίσθηκαν ο Γυμνασιάρχης Παπαπαύλου, ο Ιατρός Χρυσάφης, ο Φαρμακοποιός Ν. Φωκάς και ο Διευθυντής του υποκαταστήματος της Τραπέζης της Ανατολής Σταμούλης Κων/νος.

1928 | 

Κυκλοφόρησε η εφημερίδα «Αγροτική Σάλπιγξ», ως «Ανεξάρτητος εβδομαδιαία εφημερίδα όργανον αγροτογεωργών Νομού Σερρών», σε σχήμα 51Χ38 εκατοστών, τετρασέλιδη αρχικά και κατόπιν δισέλιδη. Διευθυντής είχε τον Αντ. Χ. Ανδρέου και διαχειριστή τον Λεωνίδα Φλεριανός. Η εφημερίδα σταμάτησε να κυκλοφορεί στις 25 Δεκεμβρίου του ιδίου χρόνου.

1934 | 

Εμφανίστηκε στο «Κρόνιον» ο θίασος Αρντάνωφ-Πάολας Νικολέσκο σε οπερέτες και επιθεωρήσεις με χορεύτρια την Ίρμα Τσεχ.

1937 | 

Στο κινηματοθέατρο «Κρόνιον» δόθηκε η τρίτη μαθητική συναυλία - επίδειξη των σχολών βιολιού, πιάνου και τραγουδιού του Ωδείου Σερρών, υπό την διεύθυνση των καθηγητών Χρ. Σταματίου, Σωτ. Κασάρα και της Μαρί Ασικιάν.

1940 | 

(Πέμπτη) Εγκαινιάστηκε υπό τη διεύθυνση του «Φιλοπρόοδου επιχειρηματίου κ. Γ. Χρήστου» ο νέος καλοκαιρινός κινηματογράφος «Ρέξ». Είχε την είσοδό του από τη μεριά της Μεραρχίας και την οθόνη του προς τη μεριά του σημερινού δημοτικού γηπέδου. Βρισκόταν απέναντι από τον θερινό «Έσπερο» και διέθετε «… μεγάλην και επιβλητικήν σκηνήν, επίπλωσιν ευρωπαϊκήν και πλουσίαν διακόσμησιν…» και υποσχόταν στους φίλους του «σειράν ατελεύτητον νέων ταινιών».

1992 | 

Αδελφοποιούνται οι Δήμοι Σερρών και Ερμούπολης.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)

Τα πιο διαβασμένα

Τις τελευταίες 7 ημέρες