ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Επικίνδυνος» για οδική ασφάλεια ο κορωνοϊός

Αδειοι δρόμοι, μέσα μαζικής μεταφοράς με περιορισμένα δρομολόγια, ενώ οι περαστικοί αποτελούν πλέον είδος προς εξαφάνιση. Κάπως έτσι διαμορφώνεται η καθημερινότητά μας από την άφιξη του κορωνοϊού στη χώρα

Αδειοι δρόμοι, μέσα μαζικής μεταφοράς με περιορισμένα δρομολόγια, ενώ οι περαστικοί αποτελούν πλέον είδος προς εξαφάνιση. Κάπως έτσι διαμορφώνεται η καθημερινότητά μας από την άφιξη του κορωνοϊού στη χώρα

Αδειοι δρόμοι, μέσα μαζικής μεταφοράς με περιορισμένα δρομολόγια, ενώ οι περαστικοί αποτελούν πλέον είδος προς εξαφάνιση. Κάπως έτσι διαμορφώνεται η καθημερινότητά μας από την άφιξη του κορωνοϊού στη χώρα. Θα νόμιζε κανείς ότι υπό αυτές τις συνθήκες ο μόνος κερδισμένος είναι η οδική ασφάλεια, καθώς η λογική λέει ότι μειωμένη κυκλοφορία συνεπάγεται και μειωμένες πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα. Η πραγματικότητα όμως είναι εντελώς διαφορετική και αυτό γιατί έχει παρατηρηθεί ότι ο αναγκαστικός περιορισμός των κατοίκων στα σπίτια τους, οδηγεί σε ακραίες… οδικές συμπεριφορές. Οσο λιγότερα αυτοκίνητα κυκλοφορούν στους δρόμους τόσο περιορίζεται η εγρήγορση των χρηστών του δρόμου. Η ταχύτητα αυξάνεται αντιστρόφως ανάλογα με τον αριθμό των οχημάτων που κυκλοφορούν. Οι ειδικοί μάλιστα εξηγούν ότι η οδική μας συμπεριφορά επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ψυχολογία. Και όταν βλέπεις ότι έχεις να «αναμετρηθείς» με λιγότερους οδηγούς στον δρόμο, τόσο πιο... «ανέμελη» γίνεται η οδήγηση. Αποτέλεσμα είναι τα ατυχήματα που σημειώνονται στους δρόμους να είναι πολύ πιο επικίνδυνα, καθώς οι ταχύτητες που αναπτύσσονται είναι πολύ υψηλότερες.

Η ταχύτητα αποτελεί κύριο παράγοντα ατυχημάτων και όσο πιο αυξημένη είναι η ταχύτητα τόσο μεγαλύτερες συνέπειες έχει ένα πιθανό ατύχημα, εξηγεί στην «Κ» ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Παναγιώτης Παπαντωνίου. «Στα αστικά κέντρα είναι ακόμα χειρότερη η κατάσταση, γιατί από τη μία ερχόμαστε σε επαφή με ευάλωτους χρήστες του δρόμου όπως πεζοί και δικυκλιστές, από την άλλη δεν είμαστε μαθημένοι στις υψηλές ταχύτητες μέσα στον αστικό ιστό, με αποτέλεσμα οποιαδήποτε σύγκρουση να είναι πολύ πιο επικίνδυνη», συμπληρώνει. Σε συνάρτηση μάλιστα με την επιβάρυνση του εθνικού συστήματος υγείας λόγω της επιδημίας, η δυνατότητα περίθαλψης ενός τραυματία είναι πολύ δυσχερέστερη από ό,τι ήταν στο παρελθόν.

 

Οι αυξημένες ανάγκες εφοδιασμού της αγοράς και οι ιδιαίτερες συνθήκες στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας επιβαρύνουν και διαμορφώνουν διαφορετικές συνθήκες στους δρόμους, όπως επισημαίνει το «Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς». Ταυτόχρονα σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» ότι «ο κόσμος διακατέχεται από έντονο στρες και ψυχολογική πίεση λόγω της πανδημίας», γεγονός το οποίο επίσης αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα.