ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακριβαίνει το πετρέλαιο από 1η Γενάρη Τι ισχύει για τις Σέρρες

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο πολεοδομικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιβάλει από την 1η Ιανουαρίου 2021 πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο πολεοδομικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιβάλει από την 1η Ιανουαρίου 2021 πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης

Ακριβότερο κατά 4 λεπτά ανά λίτρο θα είναι από την 1η Ιανουαρίου 2021 το πετρέλαιο κίνησης (diesel) λόγω της επιβολής «πράσινου τέλους» από την κυβέρνηση.

Με τροπολογία που κατατέθηκε στο πολεοδομικό νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιβάλει από την 1η Ιανουαρίου 2021 πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης. Το πράσινο τέλος θα επιβάλλεται κατά τη θέση σε ανάλωση του diesel κίνησης, δηλαδή κατά τον τελωνισμό του και βεβαιώνεται και εισπράττεται από τις Τελωνειακές Αρχές της ΑΑΔΕ, μαζί με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ.

 

Στην πράξη η τιμή του diesel κίνησης θα αυξηθεί κατά 4 λεπτά το λίτρο. Η μέση τιμής διάθεσης του καύσιμου στα 4.132 πρατήρια όλης της χώρας είναι σήμερα στο 1,143 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 αυτή η τιμή θα αυξηθεί στο 1,147, εφόσον οι διεθνείς τιμές του καυσίμου παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.

Μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι επαγγελματικοί κλάδοι που χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης όπως π.χ. φορτηγατζήδες, τα τεχνικά έργα, οι αγρότες, οι επαγγελματίες της μεταποίησης, αλλά και όσοι ιδιώτες προχώρησαν την τελευταία πενταετία σε αγορά diesel αυτοκινήτων με κίνητρο το φθηνότερο καύσιμο.

Σε επίπεδο νομών η επιβολή τους πράσινου τέλους θα έχει μεγαλύτερη επίπτωση στους νομούς Κυκλάδων, Σάμου, Λέσβου, Δωδεκάνησου, Κεφαλλήνιας, Ευρυτανίας, Φωκίδος, Χίου και Κέρκυρας, στις οποίες ήδη το πετρέλαιο κίνησης διατίθεται μεταξύ 1,35 και 1,20 ευρώ ανά λίτρο.

Τα έσοδα από το πράσινο τέλος υπολογίζονται ετησίως σε 108,4 εκατ. ευρώ και θα διατίθενται για την επίτευξη των εθνικών στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου, την ενίσχυση των έργων ΑΠΕ, την αύξηση του ποσοστού διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά και για την κάλυψη κοινωφελών σκοπών, δαπανών μελετών και ερευνών στον τομέα της ενέργειας.

Το λααθρεμπόριο

Λόγω της επιβολής του πράσινου τέλους το κίνητρο για λαθρεμπόριο καυσίμων αυξάνεται. Γιατί; Το λαθρεμπόριο είναι η διάθεση στην κατανάλωση ενός προϊόντος χαμηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ως προϊόν υψηλότερου ΕΦΚ, κατά την οποία ο παραβάτης καρπώνεται τη διαφορά των φόρων / δασμών, η οποία είναι μεγάλη. Με το πράσινο τέλος αυτή η διαφορά διευρύνεται.

Στο diesel κίνησης η δυνατότητα για λαθρεμπόριο αφορά σε καύσιμα, που ενώ δηλώνονται ως εξαγωγές, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας. Αντιθέτως δεν είναι εύκολη η υποκατάσταση του πετρέλαιού κίνησης με ναυτιλιακό ή θέρμανσης, καθώς διαθέτει πολύ χαμηλό θείο και προσθήκη βιοντίζελ σε ποσοστό 7%.

Η τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης την Παρασκευή στους νομούς όλης της χώρας έχει ως εξής:

 
 
 

ΝΟΜΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ

1,129

ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΗΣ

1,12

ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

1,117

ΝΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

1,115

ΝΟΜΟΣ ΠΙΕΡΙΑΣ

1,114

ΝΟΜΟΣ ΗΜΑΘΙΑΣ

1,111

ΝΟΜΟΣ ΣΕΡΡΩΝ

1,11

ΝΟΜΟΣ ΔΡΑΜΑΣ

1,103