ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νικόλαος Χριστόπουλος, τα ταξίδια του αταξίδευτου

Σ’ όλη τη διάρκεια του βίου του ο λαϊκός ζωγράφος Νίκος Χριστόπουλος δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το γενέθλιο τόπο του,τον Βόλο.Μια περιοχή με πλούσια παράδοση που τίμησε τους δημιουργούς της 

Σ’ όλη τη διάρκεια του βίου του ο λαϊκός ζωγράφος Νίκος Χριστόπουλος δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το γενέθλιο τόπο του,τον Βόλο.Μια περιοχή με πλούσια παράδοση που τίμησε τους δημιουργούς της 

 Σ’ όλη τη διάρκεια του βίου του ο λαϊκός ζωγράφος Νίκος Χριστόπουλος δεν απομακρύνθηκε ποτέ από το γενέθλιο τόπο του,τον Βόλο.Μια περιοχή με πλούσια παράδοση που τίμησε τους δημιουργούς της 

  Πραγματικά αυτές υπήρξαν όλες κι όλες οι διαδρομές του Χριστόπουλου γύρω  γύρω από τον Βόλο, ενώ οι θαλάσσιοι πλόες του, με σκοπό πάντοτε το ψάρεμα, δεν ξεμάκρυναν από τα όρια του Παγασητικού κόλπου, με αφετηρία πάντοτε τα Πευκάκια όπου βρίσκονταν το σπίτι και η οικογενειακή επιχείρηση, ο γνωστός ταρσανάς (ανελκυστήριο – επισκευαστήριο πλεούμενων) που δραστηριοποιείται ανελλιπώς ως τις μέρες μας.

Δικαιολογημένα λοιπόν ο Κίτσος Μακρής τον χαρακτηρίζει «ζωγράφο του ταρσανά» και «αταξείδευτοταξειδευτή» στα ομώνυμα άρθρα του (3), επισημαίνοντας σε αυτά ότι κι αν ο λαϊκός καλλιτέχνης δεν είχε ταξιδέψει πραγματικά, ταξίδευε σε τόπους μακρινούς με την ψυχή του και αρμένιζε με τα έργα του «στο πέλαγος της λαϊκής ψυχής» (4). Από τα πρώτα χρόνια του βίου του, ως τις δυσμές του παρέμεινε συνειδητά αμετακίνητος στον τόπο του, αφού είχε τις συχνές κι ελκυστικές νοερές – καλλιτεχνικές διεξόδους του. Έτσι ως θερμός και πιστός λάτρης της γενέθλιας γης, ένα σημαντικό μέρος του έργου του χαρακτηρίζεται από το στοιχείο της εντοπιότητας.

Τα πλεούμενα που φιλοτεχνεί στους πίνακες του ο Χριστόπουλος είναι όλα υπαρκτά, είτε σύγχρονά του, είτε παλιότερων εποχών. Τα πρώτα τα είχε δει ο ίδιος στο λιμάνι του Βόλου, ενώ τα άλλα τα γνώριζε από απεικονίσεις σε διάφορα έντυπα  ). Στις λεζάντες των πινάκων καταγράφεται σχεδόν πάντοτε ο τύπος (ιστιοφορία-σκαρί) και το όνομα του σκάφους, συχνά δε και άλλες πληροφορίες σχετικά με τον πλοιοκτήτη την δραστηριότητα και την προέλευση του εικονιζόμενου σκαριού (6). Ακόμη κι όταν ελλείπουν τα στοιχεία «ταυτότητας» του πλεούμενου σίγουρα αυτό ανταποκρίνεται στο υπαρκτό πρότυπό του. Σχετικά με την προέλευση συναντούμε  στους πίνακες του Χριστόπουλου μια πανελλαδική κάλυψη.

Στόλος από όλη την Ελλάδα

Αναφέρουμε ενδεικτικά: Λόβερ Γαλαξιδιώτικο, Μπάρκο Μυκονιάτικο, Μπομπάρδα Αμοργιανή, Νάβα Πατρινή, Τσερνίκι Μυτιληνιό, ΤσαλούπαΥδρέικη, και άλλα, σε μια πανδαισία τόπων και τύπων. Συγκεντρώνεται δηλαδή ένας πανελλήνιος στόλος απ’ όλους σχεδόν τους ναυτότοπους της πατρίδας. Πώς λοιπόν από αυτή την καταγραφή ν’ αφήσει εκτός ο Χριστόπουλος την ιδιαίτερη πατρίδα του, που άλλωστε έχει να επιδείξει σημαντική διαχρονική ναυτική παράδοση και δραστηριότητα σε όλες της τις εκφάνσεις; Αδύνατον να μείνει ο Βόλος και η Μαγνησία γενικότερα έξω από την γκάμα των ζωγραφικών του ενδιαφερόντων, γι’ αυτό και αποτύπωσε με το χρωστήρα του αρκετά ντόπια σκαριά.