Πρωτοσέλιδο

Ποιος έχει στον κυκλικό κόμβο την προτεραιότητα;

Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματωνprint
 Εμμανουήλ Χουρδάκης
Πολ. Μηχ/κός – Συγκοινωνιολόγος


Η αδράνεια των αρμοδίων, αιρετών και μη, να δώσουν λύση στο πρόβλημα της σωστής κυκλοφοριακής λειτουργίας, είναι φανερή.

 

Καλό είναι να γνωρίζουν οι οδηγοί οχημάτων, ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά τους, πλησιάζοντας σε κυκλικούς κόμβους

Πολλούς οδηγούς οχημάτων τους χαρακτηρίζει η αβεβαιότητα: Ισχύει στον κυκλικό κόμβο «Ο εκ δεξιών ερχόμενος έχει την προτεραιότητα», παράγραφος 5 του άρθρου 26 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

·         Το εισερχόμενο όχημα  στον κόμβο έχει την προτεραιότητα;

Απεναντίας εφαρμόζοντας  το άρθρο 26 παράγραφος 4, που αναφέρει ότι «στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση»,

·         Το εισερχόμενοόχημα υποχρεούται να περιμένει;

Το συμπέρασμα που προκύπτει από τα παραπάνωείναι ότι, μία κατάλληλη σήμανση καθορίζει την συμπεριφορά του οδηγού οχήματος.

Για να γνωρίσουν οι οδηγοί οχημάτων, ποια πρέπει να είναι η συμπεριφορά τους, πλησιάζοντας σε κυκλικούς κόμβους, πρέπει να αναφέρω τα παρακάτω.

Σήμανση του κυκλικού κόμβου μόνο με την πινακίδα Ρ – 1.

 (Ρ – 1)

Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας.

 

Η σήμανση των κυκλικών κόμβων με τη Ρ - 1 σε συνδυασμό με την πινακίδα Ρ – 53 παραπέμπει αυτομάτως στο άρθρο 26 παράγραφος 4, δηλαδήτο ευρισκόμενο όχημα  στον κόμβο έχει την προτεραιότητα. Το εισερχόμενοόχημα υποχρεούται να περιμένει.

Σήμανση του κυκλικού κόμβου μόνο με την πινακίδα Ρ – 53.

 (Ρ – 53)

Κυκλική υποχρεωτική διαδρομή.

Η σήμανση των κυκλικών κόμβων μόνο με την πινακίδα Ρ – 53 παραπέμπει αυτομάτως στο άρθρο 26 παράγραφος 5, δηλαδήτο εισερχόμενο όχημα  στον κόμβο έχει την προτεραιότητα.

 

Όταν πλησιάζετε τον κυκλικό κόμβο, ελαττώνετε την ταχύτητα του οχήματος σας και  προσαρμόζεστε για τυχόν ακινησία του οχήματός σας, εφ’ όσον υπάρχουν εντός του κύκλου οχήματα σε κίνηση, πεζοί στις διαβάσεις και ποδήλατα, που τους έχει παραχωρηθεί με ειδική ρύθμιση η προτεραιότητα από τα εισερχόμενα οχήματα.

Η ορατότητα που έχουν τα εισερχόμενα οχήματα στον κυκλικό κόμβο είναι πολύ καλή. Αυτό οδηγεί τους οδηγούς των εισερχομένων οχημάτων σε συνέχιση της πορείας των, εφ’ όσον βέβαια υπάρχει ο παρακάτω συνδυασμός σήμανσης.

 

Ο συνδυασμός της Ρ – 1 με τη Ρ – 53.

 

 (Ρ – 1)

Υποχρεωτική παραχώρηση προτεραιότητας.

 

 

 (Ρ – 53)

Κυκλική υποχρεωτική διαδρομή.

 

Οι κυριότεροι ισχύοντες κανονισμοί, στον κυκλικό κυκλοφοριακό κόμβο, είναι οι εξής:

 

  1. Ο γενικός κανονισμός - Άρθρο 26, παράγραφος 5 του (ΚΟΚ) «ο εκ δεξιών ερχόμενος έχει την προτεραιότητα» ισχύει μόνον, όταν δεν υπάρχει ο παραπάνω συνδυασμός, αλλά μόνο η Ρ – 53.
  2. Η κυκλοφορία στον κύκλο έχει την προτεραιότητα. Αποκτάται με τον παραπάνω ήδη αναφερόμενο συνδυασμό των δύο πινακίδων Ρ – 1 και Ρ – 53.
  3. Κατά την είσοδο του οχήματος στον κύκλο, δεν ανάβουμε φλας. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν ανάψουμε φλας, μπορεί ο επόμενος οδηγός οχήματος να υποθέσει, ότι το προπορευόμενο όχημα θα εγκαταλείψει τον κόμβο στην αμέσως επόμενη έξοδο.
  4. Κατά την έξοδο του οχήματοςαπό τον κύκλο, είναι υποχρεωτικό να ειδοποιείται το επόμενοόχημα,με την ένδειξη του φλας, ότι στη επόμενη έξοδο τοπροπορευόμενο όχημα θα εγκαταλείψει τον κυκλικό κόμβο.
  5. Εντός του κύκλου απαγορεύεται αυστηρώς η στάση και η στάθμευση παντός οχήματος.
  6. Η κίνηση πεζών, πεζών με ανήλικους,  εντός του κυκλικού κόμβου απαγορεύεται αυστηρά. Γι’ αυτούς υπάρχου οι διαβάσεις.
  7. Μεγάλα οχήματα, που έχουν δυσκολία κίνησης σε μικρούς κυκλικούς κόμβους, επιτρέπεται να χρησιμοποιούν όλο το εύρος του οδοστρώματος στον κύκλο, ακόμα και την ανάλογα κατασκευασμένη κεντρική κυκλική επιφάνεια.

 

 

Στις εισόδους – εξόδους του κυκλικού κόμβου υπάρχουν διαβάσεις πεζών και ίσως ποδηλατόδρομοι. Ο οδηγός οχήματος είναι υποχρεωμένος κατά την είσοδό και έξοδό του να λαμβάνει σοβαρά υπ’ όψιν του τον πεζό, αλλά και τον τυχόν ποδηλάτη και να παρέχει την προτεραιότητα στου αδύναμους αυτούς συμμετέχοντες στο κυκλοφοριακό γίγνεσθαι.

 

Εδώ θα τελειώσω, ελπίζοντας, ότι θα βρούνε τα παραπάνω ανταπόκριση και ίσως εφαρμογή.

 

Η επικοινωνία στον γράφοντα είναι δυνατή στο κιν. Τηλ. 6946 776027, στην Ηλεκτρονική Διεύθυνση mchourdakis@yahoo.gr και στο ατομικό μπλοκ κάτω από την ονομασία Δράση υπεύθυνου πολίτη.

 

                           Εμμανουήλ Χουρδάκης

                                                                  Πολ. Μηχ/κός – Συγκοινωνιολόγος

 


Newsletter

Σαν σήμερα...

1906 | 

Σφαγιάσθηκε στα χωράφια του από βουλγάρους κομιτατζίδες ο Στογιάννης Αγγέλου από την Καρλίκοβα, προύχοντας.

1928 | 

Οι Φιλελεύθεροι γιόρτασαν στις Σέρρες την εκλογική τους νίκη αλλά και την επανεμφάνιση του Βενιζέλου στην ενεργό πολιτική ζωή της χώρας. Σε σχετικό τους κάλεσμα ανέφεραν: «…σήμερον ώρα 8 μ.μ. εν τη πλατεία όπου θα ομιλήσουν προς τον λαόν οι βουλευταί του Νομού από του εξώστου της οικίας του βουλευτή κ. Δημοσθένη Μέλφου».

1932 | 

Στο κινηματογράφο «Κρόνιον» προβλήθηκε η ταινία «Γαμβρός από πείσμα».

1940 | 

Πραγματοποιήθηκε στον θερινό κινηματογράφο «Ρεξ» η πανηγυρική προβολή της ταινίας «Τα οχυρωματικά έργα - Η γραμμή Μεταξά» που ταυτόχρονα συμπληρώνονταν και από την ταινία του Σαντού «Τα μαργαριτάρια του θανάτου».

1999 | 

Έφυγε τα ξημερώματα (Σάββατο 5:30 π.μ.) από τη ζωή ο λογοτέχνης, ποιητής και μελετητής Ευάγγελος Ασπιώτης, αφήνοντας πίσω του μια μεγάλη πνευματική κληρονομιά για τα Σερραϊκά και όχι μόνο, γράμματα. Γεννήθηκε το 1921 στην Ερμούπολη της Σύρου. Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, την οποία σύντομα εγκατέλειψε για ν' αφοσιωθεί στα Νεοελληνικά Γράμματα. Υπήρξε μέλος του φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», της Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Ελληνικής Εταιρείας Χριστιανικών Γραμμάτων, της Εταιρείας Κυκλαδικών Μελετών, της Ιστορικής και Λαογραφικής Εταιρείας Σερρών - Μελενίκου και άλλων πνευματικών και πολιτιστικών συλλόγων. Από τον Απρίλιο του 1953 ζούσε και δημιουργούσε στις Σέρρες. Έχει εκδώσει επτά ποιητικές συλλογές και άλλες τόσες μελέτες. Πολλές άλλες εργασίες του είναι δημοσιευμένες σε εφημερίδες, ενώ ένα μεγάλο μέρος της δημιουργίας του είναι ανέκδοτο.
Ιστορικό ημερολόγιο των Σερρών
Επιμέλεια: Σ. Π. Αραμπατζής
(δημοσιογράφος ΕΡΑ Σερρών)