ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΣΕΡΡΑΣ ΕΦΥΓΕ …
Στις 10-5-2008 οργανώθηκε τιμητική εκδήλωση από την Ένωση Συγγραφέων Ν. Σερρών στις Σέρρες και παρουσίαση του έργου μου. Τότε γνώρισα τον Τάσο Σταμπούλογλου που μίλησε για το έργο μου. Στα επόμενα χρόνια παρακολουθούσα το έργο και την πορεία του. Όταν τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι με τη Λογοτεχνία της περιφέρειάς μας (στην οποία πολιτιστικά εντάσσω και τα Σέρρας) παρουσιάζω και τον Τάσο. Πληροφορήθηκα χθες 14 Νοεμβρίου τον θάνατό του στον Παρατηρητή των Σερρών. Αναδημοσιεύω ορισμένα αποσπάσματα από το κείμενο της εφημερίδας:
Στις 10-5-2008 οργανώθηκε τιμητική εκδήλωση από την Ένωση Συγγραφέων Ν. Σερρών στις Σέρρες και παρουσίαση του έργου μου. Τότε γνώρισα τον Τάσο Σταμπούλογλου που μίλησε για το έργο μου. Στα επόμενα χρόνια παρακολουθούσα το έργο και την πορεία του. Όταν τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι με τη Λογοτεχνία της περιφέρειάς μας (στην οποία πολιτιστικά εντάσσω και τα Σέρρας) παρουσιάζω και τον Τάσο. Πληροφορήθηκα χθες 14 Νοεμβρίου τον θάνατό του στον Παρατηρητή των Σερρών. Αναδημοσιεύω ορισμένα αποσπάσματα από το κείμενο της εφημερίδας:
«Γεννήθηκε στην Άνω Βροντού Σερρών το 1937. Πρωτοεμφανίστηκε στην ποίηση σε ηλικία μόλις δεκαεπτά ετών, το 1954, μέσα από μια ανθολογία Σερραίων λογοτεχνών που εκδόθηκε με πρωτοβουλία του Σταύρου Κοταμανίδη
Εξέδωσε δύο ποιητικές συλλογές και τιμήθηκε από τον λογοτεχνικό χώρο με ιδιαίτερη εκτίμηση, λαμβάνοντας ευνοϊκές κριτικές για το ρωμαλέο ύφος και την αισιοδοξία που διαπερνούν το έργο του. Το 1983 απέσπασε το πρώτο ποιητικό βραβείο σε διαγωνισμό του Δήμου Σερρών.
Δημοσίευσε πλήθος άρθρων και κριτικών σε περιοδικά και εφημερίδες γύρω από ζητήματα τέχνης.
Ο Τάσος Σταμπούλογλου συγκαταλέγεται στους ποιητές που πίστευαν βαθιά στη κοινωνική λειτουργία της τέχνης· ότι οφείλει, με εντιμότητα και προσωπική αξιοπρέπεια, να στηρίζει τις δυνάμεις που μπορούν να οικοδομήσουν έναν καλύτερο κόσμο απέναντι σε έναν που παρακμάζει και καταρρέει κάτω από το βάρος της ιστορικής πραγματικότητας. Αρχές που ακολούθησε με συνέπεια στον οικογενειακό και κοινωνικό του βίο».
Ο Τάσος εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές: - ΣΕ ΜΙΑ ΣΤΑΛΑ ΒΡΟΧΗΣ (εξαντλημένο) - ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ (εξαντλημένο) - ΤΟ ΣΤΕΡΝΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ποίηση 2005.
Επίσης το βιβλίο: Δ Ο Κ Ι Μ Ι Α - 99 μικρά κείμενα για την τέχνη, έκδοση περιοδικού ΓΙΑΤΙ, αριθμός 34, ΣΕΡΡΑΙ 2011
Από το ενδιαφέρον αυτό έργο ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:
«ΓΙΑΤΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ
ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΈΣ μας ρωτούν: Γιατί γράφετε; Η πιο κοινή απάντηση θα ήταν να τους πούμε ότι νοιώθουμε μια εσωτερική ανάγκη να εκφραστούμε, ότι γράφουμε και δημιουργούμε για τον εαυτό μας ή κάτι παρόμοιο. Είναι σίγουρο πως η τέτοια ερμηνεία για την καλλιτεχνική δημιουργία είναι λαθεμένη. Ακόμα και στην περίπτωση που ειλικρινά πιστεύουμε ότι γράφουμε για τον εαυτό μας και ότι δημιουργούμε για να ικανοποιήσουμε αυτή την εσωτερική μας ανάγκη, βρισκόμαστε μακριά από την αλήθεια. Είναι βέβαιο πως ένα έργο τέχνης απαιτεί μια συνειδητή εργασία και μια γνώση πλατιά του αντικειμένου της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αλλά και μια δημιουργία αυθόρμητη δεν μπορεί να μην περιέχει μέρος από τα παραπάνω στοιχεία. Στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Στο μυαλό και στη συνείδηση του δημιουργού είναι βέβαιο πως προϋπάρχει η γνώση και το ερέθισμα εκείνο που ανάβει τη φλόγα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο κάθε άνθρωπος έχει μέσα του δυνάμεις που για να ελευθερωθούν και να φανερωθούν χρειάζονται ορισμένα κίνητρα. Συνθήκες τέτοιες, που να βοηθούν την εκδήλωση και την έκφρασή τους σε συγκεκριμένη μορφή δράσης. Και η δημιουργία είναι, φυσικά, μια δυναμική μορφή δράσης. […] Αν ψάξουν μέσα τους θα βρουν τα αληθινά κίνητρα της δημιουργίας τους. Καμιά δράση στη ζωή δεν είναι άσκοπη και τυχαία. Η δράση είναι πάντα το κύριο χαρακτηριστικό των έμβυων όντων. Δράση για επιβίωση ή καλυτέρευση των συνθηκών, φυσικών και κοινωνικών. Είναι, επομένως, αναντίλεκτο ότι παντού υπάρχει κάποιο κίνητρο. Υλικό ή ηθικό. Άμεσο ή έμμεσο».
Ο Τάσος Σταμπούλογλου έτρεφε ιδιαίτερο σεβασμό για την Τέχνη. Μιλώντας για τον φίλο ποιητή Κώστα Καλοποδά είπε:
«Ο ποιητής σέβεται την τέχνη που υπηρετεί, δουλεύοντας με συνέπεια και υπομονή. Χωρίς θεατρινισμούς, χωρίς κραυγές. Δίχως τα λογιών-λογιών τεχνάσματα που χρησιμοποιούν οι θεατρίνοι της τέχνης για να τραβήξουν την προσοχή μας. Δεν έχει κουδούνια και στολίδια, ούτε όμως την εξεζητημένη απογύμνωση του λόγου».
Καλό ταξίδι Τάσο!
ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΞΑΝΘΗ, 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2025
Εξέδωσε δύο ποιητικές συλλογές και τιμήθηκε από τον λογοτεχνικό χώρο με ιδιαίτερη εκτίμηση, λαμβάνοντας ευνοϊκές κριτικές για το ρωμαλέο ύφος και την αισιοδοξία που διαπερνούν το έργο του. Το 1983 απέσπασε το πρώτο ποιητικό βραβείο σε διαγωνισμό του Δήμου Σερρών.
Δημοσίευσε πλήθος άρθρων και κριτικών σε περιοδικά και εφημερίδες γύρω από ζητήματα τέχνης.
Ο Τάσος Σταμπούλογλου συγκαταλέγεται στους ποιητές που πίστευαν βαθιά στη κοινωνική λειτουργία της τέχνης· ότι οφείλει, με εντιμότητα και προσωπική αξιοπρέπεια, να στηρίζει τις δυνάμεις που μπορούν να οικοδομήσουν έναν καλύτερο κόσμο απέναντι σε έναν που παρακμάζει και καταρρέει κάτω από το βάρος της ιστορικής πραγματικότητας. Αρχές που ακολούθησε με συνέπεια στον οικογενειακό και κοινωνικό του βίο».
Ο Τάσος εξέδωσε τις ποιητικές συλλογές: - ΣΕ ΜΙΑ ΣΤΑΛΑ ΒΡΟΧΗΣ (εξαντλημένο) - ΠΡΟΣΚΛΗΤΗΡΙΟ (εξαντλημένο) - ΤΟ ΣΤΕΡΝΟ ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ποίηση 2005.
Επίσης το βιβλίο: Δ Ο Κ Ι Μ Ι Α - 99 μικρά κείμενα για την τέχνη, έκδοση περιοδικού ΓΙΑΤΙ, αριθμός 34, ΣΕΡΡΑΙ 2011
Από το ενδιαφέρον αυτό έργο ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα:
«ΓΙΑΤΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ
ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΈΣ μας ρωτούν: Γιατί γράφετε; Η πιο κοινή απάντηση θα ήταν να τους πούμε ότι νοιώθουμε μια εσωτερική ανάγκη να εκφραστούμε, ότι γράφουμε και δημιουργούμε για τον εαυτό μας ή κάτι παρόμοιο. Είναι σίγουρο πως η τέτοια ερμηνεία για την καλλιτεχνική δημιουργία είναι λαθεμένη. Ακόμα και στην περίπτωση που ειλικρινά πιστεύουμε ότι γράφουμε για τον εαυτό μας και ότι δημιουργούμε για να ικανοποιήσουμε αυτή την εσωτερική μας ανάγκη, βρισκόμαστε μακριά από την αλήθεια. Είναι βέβαιο πως ένα έργο τέχνης απαιτεί μια συνειδητή εργασία και μια γνώση πλατιά του αντικειμένου της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αλλά και μια δημιουργία αυθόρμητη δεν μπορεί να μην περιέχει μέρος από τα παραπάνω στοιχεία. Στην τέχνη δεν υπάρχει παρθενογένεση. Στο μυαλό και στη συνείδηση του δημιουργού είναι βέβαιο πως προϋπάρχει η γνώση και το ερέθισμα εκείνο που ανάβει τη φλόγα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ο κάθε άνθρωπος έχει μέσα του δυνάμεις που για να ελευθερωθούν και να φανερωθούν χρειάζονται ορισμένα κίνητρα. Συνθήκες τέτοιες, που να βοηθούν την εκδήλωση και την έκφρασή τους σε συγκεκριμένη μορφή δράσης. Και η δημιουργία είναι, φυσικά, μια δυναμική μορφή δράσης. […] Αν ψάξουν μέσα τους θα βρουν τα αληθινά κίνητρα της δημιουργίας τους. Καμιά δράση στη ζωή δεν είναι άσκοπη και τυχαία. Η δράση είναι πάντα το κύριο χαρακτηριστικό των έμβυων όντων. Δράση για επιβίωση ή καλυτέρευση των συνθηκών, φυσικών και κοινωνικών. Είναι, επομένως, αναντίλεκτο ότι παντού υπάρχει κάποιο κίνητρο. Υλικό ή ηθικό. Άμεσο ή έμμεσο».
Ο Τάσος Σταμπούλογλου έτρεφε ιδιαίτερο σεβασμό για την Τέχνη. Μιλώντας για τον φίλο ποιητή Κώστα Καλοποδά είπε:
«Ο ποιητής σέβεται την τέχνη που υπηρετεί, δουλεύοντας με συνέπεια και υπομονή. Χωρίς θεατρινισμούς, χωρίς κραυγές. Δίχως τα λογιών-λογιών τεχνάσματα που χρησιμοποιούν οι θεατρίνοι της τέχνης για να τραβήξουν την προσοχή μας. Δεν έχει κουδούνια και στολίδια, ούτε όμως την εξεζητημένη απογύμνωση του λόγου».
Καλό ταξίδι Τάσο!
ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
ΞΑΝΘΗ, 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2025
#SerresParatiritis
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έρχεται στις Σέρρες η νέα μεγάλη συμπαραγωγή: Ένας σύγχρονος Άμλετ μέσα στα γραφεία μιας πολυεθνικής
NOUVELLE VAGUE ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ Τετάρτη 19 Νοεμβρίου στις 7.00 μ.μ. στο πλαίσιο της κινηματογραφικής λέσχης “Στιγμές της Πόλης”