ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μεγάλη η εξάρτηση του Νομού από τον πρωτογενή τομέα
Οι επιστήμονες μελέτησαν τελευταία στοιχεία της Eurostat σύμφωνα με τα οποία το 2008 στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού. Tη μεγαλύτερη εξάρτηση από τον πρωτογενή τομέα (ποσοστό ΑΠΑ στον πρωτογενή τομέα 15,4%, 13,7%, 13,5%, 10,9% και10,1% σε επίπεδο νομών παρουσιάζουν οι νομοί Πέλλας, Λάρισας, Ημαθίας, Σερρών και Πρέβεζας, ενώ οι νομοί Θεσσαλονίκης(1,5%) και Κοζάνης (2,8%) τη μικρότερη. Πάνω από 30% του συνολικού προϊόντος προήλθε από τον δευτερογενή τομέα στουςνομούς Κοζάνης (59,2%), Φλώρινας (51,8%), Κιλκίς (39,6%) και Μαγνησίας (34,3%), ενώ στουςνομούς Θεσπρωτίας και Έβρου ο δευτερογενής τομέας εμφανίζει τη μικρότερη συμμετοχή (10,3%και 13,5% αντίστοιχα).
Οι επιστήμονες μελέτησαν τελευταία στοιχεία της Eurostat σύμφωνα με τα οποία το 2008 στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού. Tη μεγαλύτερη εξάρτηση από τον πρωτογενή τομέα (ποσοστό ΑΠΑ στον πρωτογενή τομέα 15,4%, 13,7%, 13,5%, 10,9% και10,1% σε επίπεδο νομών παρουσιάζουν οι νομοί Πέλλας, Λάρισας, Ημαθίας, Σερρών και Πρέβεζας, ενώ οι νομοί Θεσσαλονίκης(1,5%) και Κοζάνης (2,8%) τη μικρότερη. Πάνω από 30% του συνολικού προϊόντος προήλθε από τον δευτερογενή τομέα στουςνομούς Κοζάνης (59,2%), Φλώρινας (51,8%), Κιλκίς (39,6%) και Μαγνησίας (34,3%), ενώ στουςνομούς Θεσπρωτίας και Έβρου ο δευτερογενής τομέας εμφανίζει τη μικρότερη συμμετοχή (10,3%και 13,5% αντίστοιχα).
Οι επιστήμονες μελέτησαν τελευταία στοιχεία της Eurostat σύμφωνα με τα οποία το 2008 στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας οδού. Tη μεγαλύτερη εξάρτηση από τον πρωτογενή τομέα (ποσοστό ΑΠΑ στον πρωτογενή τομέα 15,4%, 13,7%, 13,5%, 10,9% και10,1% σε επίπεδο νομών παρουσιάζουν οι νομοί Πέλλας, Λάρισας, Ημαθίας, Σερρών και Πρέβεζας, ενώ οι νομοί Θεσσαλονίκης(1,5%) και Κοζάνης (2,8%) τη μικρότερη. Πάνω από 30% του συνολικού προϊόντος προήλθε από τον δευτερογενή τομέα στουςνομούς Κοζάνης (59,2%), Φλώρινας (51,8%), Κιλκίς (39,6%) και Μαγνησίας (34,3%), ενώ στουςνομούς Θεσπρωτίας και Έβρου ο δευτερογενής τομέας εμφανίζει τη μικρότερη συμμετοχή (10,3%και 13,5% αντίστοιχα).
Οι νομοί Θεσπρωτίας και Έβρου χαρακτηρίζονται και από τα υψηλότεραποσοστά στον τριτογενή τομέα(81,2% και 81,3% αντίστοιχα), ενώ στους νομούς Κοζάνης (37,9%) και Φλώρινας (40,9%) τοποσοστό αυτό είναι το μικρότεροτης ζώνης και μικρότερο του 50%της συνολικής ΑΠΑ του νομού Τα παραπάνω στοιχεία προέκυψαν από τις τελευταίες μελέτεςπου έγιναν από το Παρατηρητήριοτης Εγνατίας Οδού ΑΕ, το οποίοεξετάζει κάθε χρόνο τη μεταβολήτων οικονομικών, παραγωγικώνκαι κυκλοφοριακών δεδομένωνστη ζώνη επιρροής της Εγνατίαςοδού και δημοσιεύτηκαν τη Δευτέρα στην εφ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
Η βελτίωση της διακίνησης του ανθρώπινου δυναμικού, των προϊόντων και της προσπελασιμότηταςτων αγορών εργασίας, και η μείωση του μεταφορικού κόστους,που επήλθαν με τη λειτουργίατου μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, έχουν επηρεάσειμια σειρά από δείκτες που αφορούν την οικονομική και όχι μόνοδραστηριότητα. Στους δείκτεςπου μελετήθηκαν από τους επιστήμονες του Παρατηρητηρίουπεριλαμβάνονται η τομεακή σύνθεση της απασχόλησης (πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενήςτομέας), το εργατικό δυναμικό, ητομεακή ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, το επίπεδο ανάπτυξηςκαι ευημερίας και το μέγεθος τηςαγοράς. Τα αποτελέσματα τηςμελέτης του Παρατηρητηρίου, μεβάση τα τελευταία στοιχεία πουείχε στη διάθεσή του, διαμορφώνονται ανά δείκτη ως εξής:Τομεακή σύνθεσηαπασχόλησηςΟ συγκεκριμένος δείκτης καταγράφει τη σύνθεση της απασχόλησης ανά περιφέρεια και ειδικότερα την ποσοστιαία κατανομήκατά τομέα παραγωγής καθώςκαι σε τρεις κλάδους: κατασκευές,μεταφορές και εμπόριο.
Η σύνθεση της απασχόλησης αποτελεί βασικό διαρθρωτικό χαρακτηριστικότης οικονομίας μιας περιοχής καιεπηρεάζεται, όπως αναφέρουν οιεπιστήμονες της Εγνατίας οδού,και από τη βελτίωση της διακίνησης του ανθρώπινου δυναμικούή της προσπελασιμότητας τωναγορών εργασίας.Οι επιστήμονεςμελέτησαν τελευταία στοιχεία τηςEurostat σύμφωνα με τα οποίατο 2008 στη ζώνη επιρροής τηςΕγνατίας οδού ο τριτογενής τομέας αντιπροσώπευε το 62,4%των απασχολούμενων. Ακολουθούν ο δευτερογενής τομέας με20,7% και ο πρωτογενής τομέας με 16,4%. Κατά την περίοδο20002008 ο αριθμός των απασχολούμενων στον πρωτογενήτομέα παρουσίασε σημαντικήμείωση 24,3%, αντίστοιχη με τημείωση της χώρας (25%). Στονδευτερογενή τομέα το ποσοστόαπασχολούμενων αυξήθηκε κατά8,24% (11,58% στη χώρα). Στοντριτογενή τομέα η αύξηση τωναπασχολούμενων έφθασε στο22,6%.Στον κλάδο των κατασκευώντο ποσοστό της απασχόλησηςστη ζώνη επιρροής της Εγνατίαςοδού το 2008 είναι περίπου 8%,ενώ στον κατασκευαστικό τομέα στο 28,8%. Στους κλάδουςεμπόριο και μεταφορές, για τουςοποίους τα διαθέσιμα στοιχείαείναι αθροιστικά, μεγαλύτερη συγκέντρωση παρουσιάζουν η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας(31,9%) και η περιφέρεια Ηπείρου(27,7%). Σε όλες της περιφέρειεςτης Εγνατίας παρατηρείται αύξηση των απασχολούμενων στοεμπόριο και τις μεταφορές από3,29% στη Δυτική Μακεδονίαέως 9,17% στη Θεσσαλία. ΣτηνΑνατολική Μακεδονία και Θράκη, την Ήπειρο και τη Θεσσαλίακυριαρχεί ο πρωτογενής τομέας.Στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία κυριαρχεί ο δευτερογενής τομέας.
Επίπεδο ανάπτυξηςκαι ευημερίαςΟ δείκτης προσδιορίζει το κατάκεφαλήν Ακαθάριστο ΕγχώριοΠροϊόν (κκΑΕΠ) ανά περιφέρειακαι νομό. Το κκΑΕΠ είναι βασικήσυνιστώσα του επιπέδου ανάπτυξης και ευημερίας μιας περιοχής,και όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες του Παρατηρητηρίουτης Εγνατίας οδού, η μείωση τουκόστους μεταφοράς και η αύξησητης κινητικότητας των συντελεστών παραγωγής και των προϊόντων μπορούν να συμβάλουνστην οικονομική και κοινωνικήσύγκλιση με το μέσο κκΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Το 2009το ΑΕΠ ανά κάτοικο της ζώνηςεπιρροής της Εγνατίας οδού ήταν16.168 ευρώ, χαμηλότερο κατά 4.332 ευρώ από το μέσο κκΑΕΠτης χώρας (20.500 ευρώ). Σε επίπεδο περιφέρειας, το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν είχαν η Δ.Μακεδονία και η Κεντρική Μακεδονία.
Οι νομοί Θεσπρωτίας και Έβρου χαρακτηρίζονται και από τα υψηλότεραποσοστά στον τριτογενή τομέα(81,2% και 81,3% αντίστοιχα), ενώ στους νομούς Κοζάνης (37,9%) και Φλώρινας (40,9%) τοποσοστό αυτό είναι το μικρότεροτης ζώνης και μικρότερο του 50%της συνολικής ΑΠΑ του νομού Τα παραπάνω στοιχεία προέκυψαν από τις τελευταίες μελέτεςπου έγιναν από το Παρατηρητήριοτης Εγνατίας Οδού ΑΕ, το οποίοεξετάζει κάθε χρόνο τη μεταβολήτων οικονομικών, παραγωγικώνκαι κυκλοφοριακών δεδομένωνστη ζώνη επιρροής της Εγνατίαςοδού και δημοσιεύτηκαν τη Δευτέρα στην εφ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
Η βελτίωση της διακίνησης του ανθρώπινου δυναμικού, των προϊόντων και της προσπελασιμότηταςτων αγορών εργασίας, και η μείωση του μεταφορικού κόστους,που επήλθαν με τη λειτουργίατου μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, έχουν επηρεάσειμια σειρά από δείκτες που αφορούν την οικονομική και όχι μόνοδραστηριότητα. Στους δείκτεςπου μελετήθηκαν από τους επιστήμονες του Παρατηρητηρίουπεριλαμβάνονται η τομεακή σύνθεση της απασχόλησης (πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενήςτομέας), το εργατικό δυναμικό, ητομεακή ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, το επίπεδο ανάπτυξηςκαι ευημερίας και το μέγεθος τηςαγοράς. Τα αποτελέσματα τηςμελέτης του Παρατηρητηρίου, μεβάση τα τελευταία στοιχεία πουείχε στη διάθεσή του, διαμορφώνονται ανά δείκτη ως εξής:Τομεακή σύνθεσηαπασχόλησηςΟ συγκεκριμένος δείκτης καταγράφει τη σύνθεση της απασχόλησης ανά περιφέρεια και ειδικότερα την ποσοστιαία κατανομήκατά τομέα παραγωγής καθώςκαι σε τρεις κλάδους: κατασκευές,μεταφορές και εμπόριο.
Η σύνθεση της απασχόλησης αποτελεί βασικό διαρθρωτικό χαρακτηριστικότης οικονομίας μιας περιοχής καιεπηρεάζεται, όπως αναφέρουν οιεπιστήμονες της Εγνατίας οδού,και από τη βελτίωση της διακίνησης του ανθρώπινου δυναμικούή της προσπελασιμότητας τωναγορών εργασίας.Οι επιστήμονεςμελέτησαν τελευταία στοιχεία τηςEurostat σύμφωνα με τα οποίατο 2008 στη ζώνη επιρροής τηςΕγνατίας οδού ο τριτογενής τομέας αντιπροσώπευε το 62,4%των απασχολούμενων. Ακολουθούν ο δευτερογενής τομέας με20,7% και ο πρωτογενής τομέας με 16,4%. Κατά την περίοδο20002008 ο αριθμός των απασχολούμενων στον πρωτογενήτομέα παρουσίασε σημαντικήμείωση 24,3%, αντίστοιχη με τημείωση της χώρας (25%). Στονδευτερογενή τομέα το ποσοστόαπασχολούμενων αυξήθηκε κατά8,24% (11,58% στη χώρα). Στοντριτογενή τομέα η αύξηση τωναπασχολούμενων έφθασε στο22,6%.Στον κλάδο των κατασκευώντο ποσοστό της απασχόλησηςστη ζώνη επιρροής της Εγνατίαςοδού το 2008 είναι περίπου 8%,ενώ στον κατασκευαστικό τομέα στο 28,8%. Στους κλάδουςεμπόριο και μεταφορές, για τουςοποίους τα διαθέσιμα στοιχείαείναι αθροιστικά, μεγαλύτερη συγκέντρωση παρουσιάζουν η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας(31,9%) και η περιφέρεια Ηπείρου(27,7%). Σε όλες της περιφέρειεςτης Εγνατίας παρατηρείται αύξηση των απασχολούμενων στοεμπόριο και τις μεταφορές από3,29% στη Δυτική Μακεδονίαέως 9,17% στη Θεσσαλία. ΣτηνΑνατολική Μακεδονία και Θράκη, την Ήπειρο και τη Θεσσαλίακυριαρχεί ο πρωτογενής τομέας.Στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία κυριαρχεί ο δευτερογενής τομέας.
Επίπεδο ανάπτυξηςκαι ευημερίαςΟ δείκτης προσδιορίζει το κατάκεφαλήν Ακαθάριστο ΕγχώριοΠροϊόν (κκΑΕΠ) ανά περιφέρειακαι νομό. Το κκΑΕΠ είναι βασικήσυνιστώσα του επιπέδου ανάπτυξης και ευημερίας μιας περιοχής,και όπως υποστηρίζουν οι επιστήμονες του Παρατηρητηρίουτης Εγνατίας οδού, η μείωση τουκόστους μεταφοράς και η αύξησητης κινητικότητας των συντελεστών παραγωγής και των προϊόντων μπορούν να συμβάλουνστην οικονομική και κοινωνικήσύγκλιση με το μέσο κκΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Το 2009το ΑΕΠ ανά κάτοικο της ζώνηςεπιρροής της Εγνατίας οδού ήταν16.168 ευρώ, χαμηλότερο κατά 4.332 ευρώ από το μέσο κκΑΕΠτης χώρας (20.500 ευρώ). Σε επίπεδο περιφέρειας, το μεγαλύτερο κατά κεφαλήν Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν είχαν η Δ.Μακεδονία και η Κεντρική Μακεδονία.
#SerresParatiritis