Ο καλλιτέχνης αναδεικνύει το παράδοξο και το τυχαίο ως βασικά στοιχεία στη δημιουργική του διαδικασία
Θοδωρής Τράμπας - Διάλογος ανάμεσα στη φύση και την τεχνολογία
Θοδωρής Τράμπας - Διάλογος ανάμεσα στη φύση και την τεχνολογία

Κείμενο: Μάρνη Χατζηεμμανουήλ
Το έργο του εικαστικού – περφόρμερ Θοδωρή Τράμπα χαράζει βαθιά τα ιδεατά σύνορα της ψυχής που υποκύπτει αλλά συγχρόνως αντιστέκεται, των αισθήσεων και παραισθήσεων ενός κόσμου που επιβιώνει, αλλά και πάλι καταγγέλλεται. Το έργο του έχει τη δύναμη να απογειώνει και να απελευθερώνει, πυροδοτώντας στην καρδιά του θεατή στην ανάγκη να επαναστατήσει. Μέσα από τις καινούργιες φόρμες που προτείνει ο καλλιτέχνης, περιπλανιόμαστε σε νέα αισθήματα, νέες συγκινήσεις, νέες ελπίδες. «Η αντιπαράθεση που παρακολουθεί ο θεατής δεν είναι οπτική, αλλά ιδεολογική. Είναι ο διάλογος της φύσης με την τεχνολογία. Είναι το μέσο να τεθούν προβληματισμοί γύρω από την ανθρώπινη ταυτότητα και τον πολιτισμό», λέει ο Θοδωρής Τράμπας. «Με το έργο μου εστιάζω στη μελέτη της αρχετυπικής και πρωτόγονης κίνησης, αναζητώντας την αυθεντικότητα της ανθρώπινης έκφρασης, σε αντίθεση με τη στερεοτυπική κινησιολογία που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής».
Ο Θοδωρής Τράμπας αναδεικνύει το παράδοξο και το τυχαίο ως βασικά στοιχεία στη δημιουργική του διαδικασία. Το εικαστικό στοιχείο λειτουργεί όχι μόνο ως αισθητική εμπειρία αλλά και ως μέσο διαλόγου, καθώς το τυχαίο μετατρέπεται σε μια πρόκληση προς την κατανόηση της τέχνης και της ζωής. «Διερευνώ τα όρια και τις αντοχές που σχετίζονται με το σώμα, καθώς αυτό εκτίθεται σε κοινή θέα. Μέσω του αυτοσχεδιασμού και της ελεύθερης κίνησης, αφήνω την αναπνοή να εισχωρήσει μέσα σε κάθε κύτταρο, να ανασύρει μνήμες, να αφυπνίσει την ύπαρξή μας. Η δημιουργία ενός νέου έργου προϋποθέτει την ανάγκη μου να διερευνήσω και να εκφράσω σκέψεις και συναισθήματα που προκύπτουν από το περιβάλλον μου, από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες ή από προσωπικές μου αναζητήσεις».
Ο Θοδωρής Τράμπας γεννήθηκε στο Ντέβονπορτ της Αυστραλίας το 1991. Σπούδασε Ζωγραφική και Performance Art στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητές τον Γιάννη Ψυχοπαίδη και την Αιμιλία Μπουρίτη, αποφοιτώντας με άριστα το 2015. «Η ζωγραφική και η περφόρμανς μπορεί να φαίνονται αρχικά ως δύο ξεχωριστές μορφές τέχνης, αλλά στην ουσία τους συναντιούνται μέσα από τη σωματικότητα, τον χώρο και τη χειρονομία. Στην εικαστική περφόρμανς, αυτό το δέσιμο επιτυγχάνεται όταν η ζωγραφική γίνεται ζωντανή διαδικασία και η ίδια η πράξη της δημιουργίας ή της διάδρασης αποτελεί το καλλιτεχνικό έργο. Η περφόρμανς λειτουργεί ως καμβάς, όπου τα σώματα, τα υλικά και ο χώρος γίνονται το μέσο για να εξελιχθεί το έργο σε πραγματικό χρόνο».
την καλλιτεχνική του διαδρομή ορόσημο αποτελεί η συνεργασία του με το Ινστιτούτο Marina Abramović και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, με την καλλιτεχνική δράση Μέθοδος Abramović, η οποία διεξήχθη στο Μουσείο Μπενάκη το 2016. «Θέλω να βλέπω την τέχνη μου σε χώρους που έχουν τη δύναμη να προκαλούν αλληλεπίδραση, να εμπνέουν το κοινό και να θέτουν ερωτήματα, γι’ αυτό και παρουσιάζω έργα μου σε χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς, μουσεία, δημόσιους χώρους, διεθνείς διοργανώσεις», δηλώνει σχετικά.
Την επόμενη χρονιά, το έργο του Θοδωρή Τράμπα, το οποίο έχει ταξιδέψει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συμπεριλήφθηκε στο Contemporary Performance Almanac 2017. «Επιχειρώ να σχολιάσω τα φαινόμενα που επηρεάζουν τη σύγχρονη κοινωνία, τις σχέσεις εξουσίας, την ταυτότητα, την καταναλωτική κουλτούρα ή τις κοινωνικές ανισότητες. Η χρήση συμβολισμών είναι εργαλείο για τον καλλιτέχνη, καθώς επιτρέπει μια πιο σύνθετη και πολυδιάστατη προσέγγιση των θεμάτων, καλώντας το κοινό να ερμηνεύσει τα έργα με διαφορετικούς τρόπους. Μέσα από αυτή τη σύνθεση, τα έργα λειτουργούν ως καθρέφτες της κοινωνίας, ενθαρρύνοντας το κοινό να σκεφτεί και να προβληματιστεί για τα ζητήματα που απασχολούν την εποχή μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Με το έργο μου εστιάζω στη μελέτη της αρχετυπικής και πρωτόγονης κίνησης, αναζητώντας την αυθεντικότητα της ανθρώπινης έκφρασης, σε αντίθεση με τη στερεοτυπική κινησιολογία που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής.
Το έργο του εικαστικού – περφόρμερ Θοδωρή Τράμπα χαράζει βαθιά τα ιδεατά σύνορα της ψυχής που υποκύπτει αλλά συγχρόνως αντιστέκεται, των αισθήσεων και παραισθήσεων ενός κόσμου που επιβιώνει, αλλά και πάλι καταγγέλλεται. Το έργο του έχει τη δύναμη να απογειώνει και να απελευθερώνει, πυροδοτώντας στην καρδιά του θεατή στην ανάγκη να επαναστατήσει. Μέσα από τις καινούργιες φόρμες που προτείνει ο καλλιτέχνης, περιπλανιόμαστε σε νέα αισθήματα, νέες συγκινήσεις, νέες ελπίδες. «Η αντιπαράθεση που παρακολουθεί ο θεατής δεν είναι οπτική, αλλά ιδεολογική. Είναι ο διάλογος της φύσης με την τεχνολογία. Είναι το μέσο να τεθούν προβληματισμοί γύρω από την ανθρώπινη ταυτότητα και τον πολιτισμό», λέει ο Θοδωρής Τράμπας. «Με το έργο μου εστιάζω στη μελέτη της αρχετυπικής και πρωτόγονης κίνησης, αναζητώντας την αυθεντικότητα της ανθρώπινης έκφρασης, σε αντίθεση με τη στερεοτυπική κινησιολογία που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο τρόπο ζωής».
Ο Θοδωρής Τράμπας αναδεικνύει το παράδοξο και το τυχαίο ως βασικά στοιχεία στη δημιουργική του διαδικασία. Το εικαστικό στοιχείο λειτουργεί όχι μόνο ως αισθητική εμπειρία αλλά και ως μέσο διαλόγου, καθώς το τυχαίο μετατρέπεται σε μια πρόκληση προς την κατανόηση της τέχνης και της ζωής. «Διερευνώ τα όρια και τις αντοχές που σχετίζονται με το σώμα, καθώς αυτό εκτίθεται σε κοινή θέα. Μέσω του αυτοσχεδιασμού και της ελεύθερης κίνησης, αφήνω την αναπνοή να εισχωρήσει μέσα σε κάθε κύτταρο, να ανασύρει μνήμες, να αφυπνίσει την ύπαρξή μας. Η δημιουργία ενός νέου έργου προϋποθέτει την ανάγκη μου να διερευνήσω και να εκφράσω σκέψεις και συναισθήματα που προκύπτουν από το περιβάλλον μου, από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες ή από προσωπικές μου αναζητήσεις».
Ο Θοδωρής Τράμπας γεννήθηκε στο Ντέβονπορτ της Αυστραλίας το 1991. Σπούδασε Ζωγραφική και Performance Art στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητές τον Γιάννη Ψυχοπαίδη και την Αιμιλία Μπουρίτη, αποφοιτώντας με άριστα το 2015. «Η ζωγραφική και η περφόρμανς μπορεί να φαίνονται αρχικά ως δύο ξεχωριστές μορφές τέχνης, αλλά στην ουσία τους συναντιούνται μέσα από τη σωματικότητα, τον χώρο και τη χειρονομία. Στην εικαστική περφόρμανς, αυτό το δέσιμο επιτυγχάνεται όταν η ζωγραφική γίνεται ζωντανή διαδικασία και η ίδια η πράξη της δημιουργίας ή της διάδρασης αποτελεί το καλλιτεχνικό έργο. Η περφόρμανς λειτουργεί ως καμβάς, όπου τα σώματα, τα υλικά και ο χώρος γίνονται το μέσο για να εξελιχθεί το έργο σε πραγματικό χρόνο».
Στην καλλιτεχνική του διαδρομή ορόσημο αποτελεί η συνεργασία του με το Ινστιτούτο Marina Abramović και τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, με την καλλιτεχνική δράση Μέθοδος Abramović, η οποία διεξήχθη στο Μουσείο Μπενάκη το 2016. «Θέλω να βλέπω την τέχνη μου σε χώρους που έχουν τη δύναμη να προκαλούν αλληλεπίδραση, να εμπνέουν το κοινό και να θέτουν ερωτήματα, γι’ αυτό και παρουσιάζω έργα μου σε χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς, μουσεία, δημόσιους χώρους, διεθνείς διοργανώσεις», δηλώνει σχετικά.
Την επόμενη χρονιά, το έργο του Θοδωρή Τράμπα, το οποίο έχει ταξιδέψει τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συμπεριλήφθηκε στο Contemporary Performance Almanac 2017. «Επιχειρώ να σχολιάσω τα φαινόμενα που επηρεάζουν τη σύγχρονη κοινωνία, τις σχέσεις εξουσίας, την ταυτότητα, την καταναλωτική κουλτούρα ή τις κοινωνικές ανισότητες. Η χρήση συμβολισμών είναι εργαλείο για τον καλλιτέχνη, καθώς επιτρέπει μια πιο σύνθετη και πολυδιάστατη προσέγγιση των θεμάτων, καλώντας το κοινό να ερμηνεύσει τα έργα με διαφορετικούς τρόπους. Μέσα από αυτή τη σύνθεση, τα έργα λειτουργούν ως καθρέφτες της κοινωνίας, ενθαρρύνοντας το κοινό να σκεφτεί και να προβληματιστεί για τα ζητήματα που απασχολούν την εποχή μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πηγή: www.mataroa.gr