ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι πήλινες χορεύτριες από την Αμφίπολη
Ο πολιτισμός της αρχαίας Μακεδονίας ταξίδεψε ως την Ινδία μέσα από ήχους και χορευτικές φιγούρες - Σημαντικά ευρήματα που το επιβεβαιώνουν σε διεθνές συνέδριο στη Θεσσαλονίκη
Ο πολιτισμός της αρχαίας Μακεδονίας ταξίδεψε ως την Ινδία μέσα από ήχους και χορευτικές φιγούρες - Σημαντικά ευρήματα που το επιβεβαιώνουν σε διεθνές συνέδριο στη Θεσσαλονίκη

Μια εξίσου ενδιαφέρουσα εισήγηση είναι αυτή του μεταπτυχιακού φοιτητή Κλασικής Αρχαιολογίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Αριστόδημου Τσανακτσίδη και αφορά σε πήλινα ειδώλια χορεύτριας και τυμπανίστριας από το νεκροταφείο της Αμφίπολης Σερρών. Τα ειδώλια βρέθηκαν σε ταφικό βάθρο σε τμήμα του ανατολικού νεκροταφείου και χρονολογούνται στο τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα.
Αποτελούσαν προσφορές σε παιδική ταφή και όπως είπε ο κ. Τσανακτσίδης, «η χρήση και η ερμηνεία τους σχετίζεται με τα μουσικοχορευτικά δρώμενα της εποχής και της περιοχής», χωρίς να αποκλείεται η συσχέτισή τους με ανατολικές λατρείες όπως της Μητέρας των Θεών, του Άττι, κ.ά.
«Με το συνέδριο που συνδιοργανώνει και φιλοξενεί, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ενισχύει και προβάλει το ρόλο του ως θεματοφύλακας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μέσω της έρευνας. Το συνέδριο επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει το πολιτισμικό αποτύπωμα της εποχής του Μεγάλου Μακεδόνα Βασιλέα μέσω της εστίασης σε ακουστικές, αισθητηριακές και σωματικές πρακτικές, οι οποίες συνέβαλαν στη συγκρότηση της καθημερινότητας, της ταυτότητας και της κοινωνικής συνοχής τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά περιβάλλοντα. Υιοθετώντας μια διεπιστημονική προσέγγιση, οι 24 ανακοινώσεις του συνεδρίου επιδιώκουν να φωτίσουν τους τρόπους με τους οποίους πολιτισμικά νοήματα παράγονταν, επιτελούνταν και βιώνονταν μέσα από ήχους, κινήσεις και συμμετοχικές πρακτικές. Μέσα από αυτή την οπτική, η παραδοσιακή έμφαση της έρευνας στη στρατιωτική και πολιτική ιστορία "υποβιβάζεται", προς όφελος μιας πιο σύνθετης και ενσώματης κατανόησης του ελληνιστικού κόσμου, αναδεικνύοντας την πολιτισμική παραγωγή ως καίριο πεδίο διαπραγμάτευσης εξουσίας, ταυτότητας και δια-πολιτισμικής αλληλεπίδρασης», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του ΑΜΘ, Αναστασία Γκαδόλου.
Αποτελούσαν προσφορές σε παιδική ταφή και όπως είπε ο κ. Τσανακτσίδης, «η χρήση και η ερμηνεία τους σχετίζεται με τα μουσικοχορευτικά δρώμενα της εποχής και της περιοχής», χωρίς να αποκλείεται η συσχέτισή τους με ανατολικές λατρείες όπως της Μητέρας των Θεών, του Άττι, κ.ά.
«Με το συνέδριο που συνδιοργανώνει και φιλοξενεί, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης ενισχύει και προβάλει το ρόλο του ως θεματοφύλακας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μέσω της έρευνας. Το συνέδριο επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει το πολιτισμικό αποτύπωμα της εποχής του Μεγάλου Μακεδόνα Βασιλέα μέσω της εστίασης σε ακουστικές, αισθητηριακές και σωματικές πρακτικές, οι οποίες συνέβαλαν στη συγκρότηση της καθημερινότητας, της ταυτότητας και της κοινωνικής συνοχής τόσο σε δημόσια όσο και σε ιδιωτικά περιβάλλοντα. Υιοθετώντας μια διεπιστημονική προσέγγιση, οι 24 ανακοινώσεις του συνεδρίου επιδιώκουν να φωτίσουν τους τρόπους με τους οποίους πολιτισμικά νοήματα παράγονταν, επιτελούνταν και βιώνονταν μέσα από ήχους, κινήσεις και συμμετοχικές πρακτικές. Μέσα από αυτή την οπτική, η παραδοσιακή έμφαση της έρευνας στη στρατιωτική και πολιτική ιστορία "υποβιβάζεται", προς όφελος μιας πιο σύνθετης και ενσώματης κατανόησης του ελληνιστικού κόσμου, αναδεικνύοντας την πολιτισμική παραγωγή ως καίριο πεδίο διαπραγμάτευσης εξουσίας, ταυτότητας και δια-πολιτισμικής αλληλεπίδρασης», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια του ΑΜΘ, Αναστασία Γκαδόλου.
#SerresParatiritis