Οι “αφανείς πυλώνες” του Δημοτικού Σχολείου: Τα αιτήματα και οι αγωνίες του ΣΥ.Κ.Π.Ε. Σερρών
Με μια ολοκληρωμένη παρέμβαση, που αποτυπώνει με σαφήνεια την πραγματικότητα των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. Σερρών φέρνει στο φως χρόνιες δυσλειτουργίες, ανισότητες και πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά εκατοντάδες εκπαιδευτικοί. Πρόκειται για τους ανθρώπους που μετατρέπουν το σχολείο σε ζωντανό, πολυδιάστατο χώρο μάθησης: ξένες γλώσσες, καλλιτεχνικά, μουσική, προγραμματισμός, θεατρική αγωγή, φυσική αγωγή – μαθήματα που συμπληρώνουν το παιδαγωγικό μωσαϊκό αλλά συχνά αντιμετωπίζονται με όρους… δεύτερης κατηγορίας.
Με μια ολοκληρωμένη παρέμβαση, που αποτυπώνει με σαφήνεια την πραγματικότητα των ειδικοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. Σερρών φέρνει στο φως χρόνιες δυσλειτουργίες, ανισότητες και πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά εκατοντάδες εκπαιδευτικοί. Πρόκειται για τους ανθρώπους που μετατρέπουν το σχολείο σε ζωντανό, πολυδιάστατο χώρο μάθησης: ξένες γλώσσες, καλλιτεχνικά, μουσική, προγραμματισμός, θεατρική αγωγή, φυσική αγωγή – μαθήματα που συμπληρώνουν το παιδαγωγικό μωσαϊκό αλλά συχνά αντιμετωπίζονται με όρους… δεύτερης κατηγορίας.
Η καθημερινότητα των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων: δρόμοι, μετακινήσεις, χρόνος που “εξαφανίζεται”
Το πιο επείγον ζήτημα αφορά τις αδιάκοπες μετακινήσεις από σχολείο σε σχολείο. Εκπαιδευτικοί υπηρετούν ταυτόχρονα σε δύο, τρεις, ακόμη και πέντε σχολικές μονάδες – συχνά σε διαφορετικές περιοχές του νομού. Μετακινούνται με ιδιωτικά οχήματα, χωρίς συγκοινωνιακή κάλυψη και χωρίς να αναγνωρίζεται ο χρόνος μετακίνησης στο υπηρεσιακό τους ωράριο.
Ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. κάνει λόγο για υπέρμετρη επιβάρυνση, αλλά και για ζήτημα ασφάλειας, καθώς η καθημερινή οδήγηση αυξάνει την κόπωση και τον κίνδυνο ατυχημάτων. Ζητά υπολογισμό του χρόνου μετακίνησης, καλύτερο προγραμματισμό και αποφυγή «διπλών» τοποθετήσεων την ίδια ημέρα, εκτός συστεγαζόμενων σχολείων.
Ατελείωτες ώρες προσφοράς – αδήλωτες και αόρατες
Χορωδίες, θεατρικές παραστάσεις, ευρωπαϊκά προγράμματα, σχολικές γιορτές, ενημέρωση ιστοσελίδων, οπτικοακουστικό υλικό.
Πίσω από κάθε δραστηριότητα, πίσω από κάθε εκδήλωση που δίνει ζωή στο σχολείο, υπάρχει εργασία που δεν καταγράφεται πουθενά.
Ο Σύλλογος ζητά θεσμοθέτηση 1–2 ωρών διοικητικού έργου την εβδομάδα, ώστε –επιτέλους– να αναγνωριστεί η πραγματική διάσταση της προσφοράς των ειδικοτήτων.
Τοποθετήσεις χωρίς κοινό πλαίσιο – ζήτημα διαφάνειας
Σοβαρές επιφυλάξεις εκφράζονται και για τις διαδικασίες τοποθέτησης και διάθεσης των εκπαιδευτικών. Συχνά δεν δημοσιεύονται πίνακες μοριοδότησης, δεν προβλέπεται υποβολή προτιμήσεων και κυριαρχεί ανομοιομορφία από σχολείο σε σχολείο.
Ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. ζητά ένα ενιαίο, διαφανές και δίκαιο σύστημα, ώστε να αποφεύγονται ανασφάλειες, αδικίες και παρερμηνείες.Ωρολόγιο πρόγραμμα: όταν οι “ώρες ειδικοτήτων” φορτώνονται στο τέλος της ημέρας
Η συγκέντρωση των μαθημάτων ειδικοτήτων στις τελευταίες διδακτικές ώρες είναι μια πρακτική που ταλαιπωρεί μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η απόδοση των παιδιών πέφτει, το μάθημα υποβαθμίζεται και η ποιότητα της διδασκαλίας επηρεάζεται.
Ο Σύλλογος ζητά την εφαρμογή δίκαιης κατανομής, σύμφωνα με την αρχή της ισοτιμίας ανάμεσα σε όλα τα μαθήματα.
Το ιδιαίτερο πρόβλημα στα Νηπιαγωγεία – οι ΠΕ06 ανάμεσα σε δύο κόσμους
Οι εκπαιδευτικοί Αγγλικής Γλώσσας που υπηρετούν ταυτόχρονα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά καλούνται να “κουμπώσουν” δύο εντελώς διαφορετικά ωρολόγια προγράμματα. Ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. ζητά προσαρμογή των νηπιαγωγείων ώστε να επιτευχθεί ομαλός συντονισμός.
Τα διαχρονικά αιτήματα: μισθολογικά, οργανικές θέσεις, ενίσχυση ξένων γλωσσών
Ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. Σερρών υπενθυμίζει μια σειρά χρόνιων ζητημάτων που εκκρεμούν επί χρόνια:
-
Αναπροσαρμογή των μισθών που έχουν καθηλωθεί.
-
Δημιουργία οργανικών θέσεων για τις κοινές ειδικότητες, ώστε να μειωθεί η εργασιακή επισφάλεια.
-
Ενίσχυση της διδασκαλίας της β΄ ξένης γλώσσας, με περισσότερες ώρες και νωρίτερη έναρξη.
-
Σύνδεση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης με πιστοποίηση ΚΠγ.
-
Ισότιμη συμμετοχή στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
-
Αναμόρφωση του συστήματος αξιολόγησης, με λιγότερη γραφειοκρατία και μεγαλύτερη παιδαγωγική ουσία.
Υποδομές και οργάνωση: τα “μικρά” που γίνονται μεγάλα
Ο Σύλλογος επισημαίνει την ανάγκη:
-
συστηματικού ελέγχου και συντήρησης των σχολικών κτιρίων,
-
επαναλειτουργίας του κολυμβητηρίου μετά τον απαραίτητο στατικό έλεγχο,
-
καλύτερης λειτουργίας των σχολικών επιτροπών για τα υλικά που καθυστερούν (αναλώσιμα, πετρέλαιο, βιβλία).
Πολλά από τα παραπάνω, ενώ φαίνονται “τεχνικά”, επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα σχολείων και μαθητών.
Ένα κάλεσμα για δικαιοσύνη και ισοτιμία
Με τη δημόσια αυτή παρέμβαση, ο ΣΥ.Κ.Π.Ε. Σερρών επιχειρεί να δώσει φωνή σε έναν κλάδο που συχνά μένει στην αφάνεια, παρότι στηρίζει κρίσιμες πτυχές της σχολικής ζωής. Η ομαλή λειτουργία των σχολείων –όπως τονίζει το Δ.Σ.– περνά μέσα από την αναγνώριση του έργου και των αναγκών όλων των εκπαιδευτικών, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς “αόρατες” κατηγορίες.
Το μήνυμα του Συλλόγου είναι σαφές: ένα δημόσιο σχολείο δεν μπορεί να λειτουργεί με ανισότητες. Η ποιότητα της εκπαίδευσης απαιτεί δίκαιους κανόνες για όλους.