ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου: Συγκίνηση στο τελευταίο αντίο

Υπήρξε ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών

Υπήρξε ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών

Πολλοί εξέφρασαν την επιθυμία να μιλήσουν για τον Βασίλη Παπαβασιλείου στην κηδεία του και τους οφείλονται ευχαριστίες γι’ αυτό. Ωστόσο, η ρητή επιθυμία του εκλιπόντος, που δεν μπορεί παρά να γίνει απολύτως σεβαστή, ήταν να τον αποχαιρετήσει εκ μέρους όλων, αυστηρά και μόνο, ο φίλος του  Παντελής Μπουκάλας.

Όσοι επιθυμούν να τιμήσουν τη μνήμη του Βασίλη Παπαβασιλείου μπορούν, αντί στεφάνου, να ενισχύσουν οικονομικά την ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΕΙΟ ΣΤΕΓΗ – Μονάδα Χρονίων Παθήσεων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (Δημ. Μαρούλη 36, 62122 Σέρρες, τηλ.: 2321021516), με κατάθεσή τους στους εξής τραπεζικούς λογαριασμούς:

ΕΘΝΙΚΗ IBAN: GR1301104650000046529609 078

ΠΕΙΡΑΙΩΣ IBAN: GR5801722570005257105577 477

EUROBANK IBAN: GR45 0260 1310 0007 0020 1057 567.


Η οικογένεια-οι συνεργάτες.
Δημοσιεύουμε σημερα αντί για άλλο κατευόδιο την παρακατω παλαιότερη συνέντευξη του στο δημοσιογράφο Στέφανο Λεμονίδη. Μιλά για τον Πανσερραϊκό, τη σχεση του με τις Σέρρες, τη  ζωή, την καριέρα, τις χαμένες ευκαιρίες στο θέατρο..

Καταγωγή από Ανατολική Θράκη, από Αδριανούπολη, και από τον Πόντο, γεννήθηκε το 1949 στη Θεσσαλονίκη, παιδί του εμφυλίου και η ιστορία του γάμου των γονιών του βουτηγμένη στον εμφύλιο. Οι μνήμες από τις Σέρρες πέρασαν σε ταινία;
Την εβδομάδα που θα γινόταν ο γάμος, στο χωριό Πορόια, την Δευτέρα μπήκαν στο χωριό αντάρτες και έγιναν συμπλοκές. Σκοτώθηκαν και αντάρτες και χωροφύλακες και την ταφή τους έκανε ο παππούς μου, Αρχιμανδρίτης Βασίλειος, στον οποίο οφείλω το ότι έγινα φιλαναγνώστης. Την Κυριακή που θα γινόταν ο γάμος στον Άγιο Μηνά στη Θεσσαλονίκη, είχαμε ένα αυτοκίνητο. Πήγε πρώτα τον γαμπρό για να περιμένει και μετά θα πήγαινε τη νύφη. Στο ύψος όμως Ερμού και Ελευθερίου Βενιζέλου, εκεί που σκοτώσαν μετά τον Λαμπράκη, υπήρχε μπλόκο αστυνομικών που τους σταμάτησε. Τι είχε συμβεί; είχε βρεθεί στη θάλασσα το πτώμα του Πολκ. Μετά από χρόνια είπα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο την ιστορία με τίτλο “μια εβδομάδα μες στον εμφύλιο πόλεμο” και μου απάντησε “πω, πω , τι μου λες. Θα το γυρίσω σε ταινία”. Ο πατέρας μου με είδε πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη μετά από τέσσερις μήνες. Ήταν στο μέτωπο με τον εθνικό στρατό. Είμαι στην ουρά της φοβερής δεκαετίας, όπου καθορίστηκε τι θα είναι η Ελλάδα. Κουβαλάς χωρίς να το καταλάβεις την εποχή”

Οπαδός του Πανσερραϊκού;
Έγινε η συγχώνευση Ηρακλή και Απόλλωνα στην εφηβεία και ήταν μεγάλο γεγονός για την πόλη, με πρόεδρο έναν βιομήχανο με ρύζια. Ο Βαγγέλης Χατζηαθανασιάδης με το ρύζι «Μάγειρος». Κεντρικός παράγοντας του ελληνικού ποδοσφαίρου, σεβαστή προσωπικότητα. Έμπαινε στο γήπεδο και σηκώνονταν οι φίλαθλοι σε ένδειξη τιμής. Προπονητής ήταν ο μακαρίτης Αντώνης Γεωργιάδης και είχε μια φουρνιά ταλαντούχων παικτών. Και με την άνοδο στην Α’ Εθνική εξασφάλισαν την ποιότητα του ποδοσφαίρου στην πόλη και στην περιοχή. Και τώρα καμαρώνουμε αυτήν την εποχή για τον Πανσερρραϊκό και τον Απόλλωνα Παραλιμνίου. Τότε ήταν αλλιώς το ποδόσφαιρο και ως το τέλος της δεκαετίας του ‘80 οι Σέρρες ήταν ποδοσφαιρομάνα. Ο Παναγιώτης Κελεσίδης μάς έφερνε φρούτα στο σπίτι. Είχε πάει στον Ολυμπιακό, τον είδε η μάνα μου στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και του είπε «πώς πάει ο Πανσερραϊκός;». Της εξήγησε ότι άλλαξε ομάδα και πήγε στον Ολυμπιακό.

Η καλύτερη ποδοσφαιρική παράσταση που είδατε;
Το ματς Πανσερραϊκός - Βύζας Μεγάρων 4-0 με Ελβετό διαιτητή. Αυτό δεν ήταν θέαμα επαρχιακής ομάδας. Μεθυστικό το θέαμα με λιοντάρια που κάλπαζαν. Η δικαίωση όλης της προσπάθειας σε κατάμεστο γήπεδο. Στον ίδιο χώρο, στον αντίποδα, είδα το ματς Δόξα Δράμας - Αιγάλεω 3-2. Ευχαριστηθήκαμε μια άλλη παράσταση, σε ένα άλλο σκηνικό. Για μια θέση στην Α’ Εθνική. Υπό συνθήκες χιονοπτώσεως και σε χιονοσκεπές γήπεδο έγιναν πράματα και θάματα ικανά να ζεστάνουν τους φιλάθλους που ήταν στην εξέδρα. Πήγα μαζί με τον Θοδωρή Γκόνη, εργαζόμασταν στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών. Αφού καταναλώσαμε 15 τσίπουρα ο καθένας. Έληξε με τον εξής τρόπο. Με οφσάιντ που σφυρίχτηκε πίσω από τη σέντρα, με έναν παίκτη του Αιγάλεω που έφευγε μόνος. Με αποτέλεσμα οι παίκτες να σωριαστούν στο χιόνι. Πλάνο του Αγγελόπουλου. Έντεκα παίκτες ξαπλωμένοι στο χιόνι. Κι εκεί ένας Δραμινός θεατής που υπέφερε από το κρύο, παρότι είχαμε ανάψει φωτιές, φώναξε «παίξε μπάλα ρε χωριό, ε χωριό». Είπε ο Δραμινός τον Αιγαλεώτη «χωριό».

Είδαμε τις παραστάσεις σας «Του κουτρούλη ο γάμος» και «Ελένη». Η δεύτερη σάς σημάδεψε τη ζωή;
Ξεκίνησε το 1999, με τη μορφή ενός αναλογίου στην Πνύκα, μια προσωπογραφία του Γιάννη Ρίτσου και μετά ανέβηκε μόνη της το 2001, στο Θέατρο του Αρμένη, στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, και μετά από οκτώ χρόνια παίχτηκε σε ανοιχτούς χώρους και έκανε 220 παραστάσεις, με τελευταίο σταθμό το Θέατρο Φρυνίχου. Πήγε σε Λουξεμβούργο, Λιόν, Κύπρο.

Ποια είναι η... ανταμοιβή σας;
Στη φάση της σοφίας ή του δημιουργικού ξεμωράματος που λέω εγώ, η ευχαρίστηση είναι ότι πολλά παιδιά θέλουν να δουλέψουν μαζί μου.

Γίνατε και επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στη Φιλοσοφική Σχολή, με πρόταση του συλλόγου των καθηγητών. Είναι μεγάλη τιμή. Αναζωπυρώθηκε η σχέση του πανεπιστημίου με τις δραματικές σχολές. Γι’ αυτό και πήραν εμένα και την Καλογεροπούλου, δύο ανθρώπους της θεατροπραξίας. Έκανα πέρυσι εξάμηνο μάθημα και μάλλον θα κάνω και φέτος.'

Τι είναι πολιτισμός;
Είναι ο οδοκαθαριστής, ο άνθρωπος που τιμώ και καθαρίζει το δρόμο. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι τέχνες. Πολιτισμός είναι η γραφειοκρατία του Υπουργείου Πολιτισμού. Και δεν μπορούν να πουν έχω μια γραμματεία πολιτισμού. Γιατί υπάρχει και το μέτωπο της τρέχουσας καλλιτεχνικής δημιουργίας. Όπως είπε και η Μελίνα «ζηλεύω τον Λανγκ. Μη χτυπάτε όλοι μαζί. Δεν είμαι και στην πιο διανοουμενίστικη κυβέρνηση του κόσμου». Ο Λανγκ είχε πει «δεν έγινα υπουργός πολιτισμού για να αφήσω τα γούστα μου στον προθάλαμο του γραφείου μου». Άρα μέσω του γούστου, ασκώ την προαιώνια λειτουργία που λέγετε διάκριση. Ο Γάλλος όμως έχει απο πίσω του, την παράδοση που του εξασφαλίζει το αρχαιότερο δημόσιο θέατρο του κόσμου, την Κομεντί Φρανσές του 1680. Εμείς αποκτήσαμε εθνικό θέατρο το 1932 γιατί το Βασιλικό που έκανε ο Γεώργιος το 1901 άντεξε έξι χρόνια. Και κρατικό Βορείου Ελλάδας το 1961..

σ.σ. Η ταφή έγινε στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.

Ανάμεσα στα πρόσωπα που παρέστησαν για τον τελευταίο αποχαιρετισμό ήταν η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο Ευάγγελος Βενιζέλος, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ο Γιάννης Μπέζος, η Κοραλία Καράντη, η Μαριάννα Κάλμπαρη, ο Θοδωρής Κατσαφάδος, ο Χρήστος Χωμενίδης, η Γωγώ Μπρέμπου, ο Σταμάτης Φασουλής και ο Χρήστος Λούλης.