ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χ.Καστανίδης για Μετρό Θεσσαλονίκης: Χάνεται η δυνατότητα συμπερίληψής τους στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco

Νέα διαμάχη έχει ξεσπάσει μεταξύ των Ελλήνων αρχαιολόγων και της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, για το θέμα της απόσπασης αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Τι υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι - Τι απαντά το Υπουργείο Πολιτισμού

Νέα διαμάχη έχει ξεσπάσει μεταξύ των Ελλήνων αρχαιολόγων και της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, για το θέμα της απόσπασης αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Τι υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι - Τι απαντά το Υπουργείο Πολιτισμού

Με ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων υποστηρίζει ότι, εφόσον η υπουργός Πολιτισμού παραδέχτηκε στη Βουλή ότι το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης πήρε παράταση έως τον Μάρτιο του 2025 – «σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο 2025, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης», αναφέρει ο Σύλλογος – δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία για την απόσπαση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου.
Με επίκαιρη ερώτησή του ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χάρης Καστανίδης, ερωτά την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεται να προβεί, προκειμένου να παραμείνει το μνημειακό σύνολο του Σταθμού Βενιζέλου στο υπάρχον περιβάλλον και να διαφυλαχθεί η ακεραιότητα και αυθεντικότητά του;

Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΣΤΑΝΊΔΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΉ

Ο τεμαχισμός και η απομάκρυνση των αρχαιοτήτων από τη θέση τους εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα και αυθεντικότητά τους, αποκλείοντας έτσι τη δυνατότητα συμπερίληψής τους στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco, αφού δεν θα πληρούν πλέον τα προβλεπόμενα κριτήρια. Συνακόλουθα χάνεται η ευκαιρία ανάδειξης του μοναδικού αυτού ευρήματος που, σε συνδυασμό με υπόλοιπα ήδη χαρακτηρισμένα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, θα αύξανε τις τουριστικές ροές προς την πόλη.

Η διάλυση και μεταφορά αρχαιοτήτων είναι μία κατ’ εξαίρεσιν μέθοδος, η οποία εφαρμόζεται μόνον όταν δεν υπάρχει άλλη λύση, όπως προβλέπεται από το Χάρτη της Βενετίας, και πάντως είναι άγνωστη στη διεθνή πρακτική η απόσπαση ολόκληρου αρχαιολογικού χώρου 1.500 τ.μ., καθώς, πέραν των τεχνικών δυσχερειών, ακυρώνεται το αυθεντικό πνεύμα του μνημείου που νοείται μόνο σε συνδυασμό με το συγκεκριμένο περιβάλλον που δημιουργήθηκε.

Γίνεται εν γένει αντιληπτό ότι με τη βίαιη απόσπαση των σπουδαίων αυτών ευρημάτων διακινδυνεύεται η πολιτιστική κληρονομιά της πατρίδας μας.

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεται να προβεί, προκειμένου να παραμείνει το μνημειακό σύνολο του Σταθμού Βενιζέλου στο υπάρχον περιβάλλον και να διαφυλαχθεί η ακεραιότητα και αυθεντικότητά του;

Ο ερωτών βουλευτής

Χαράλαμπος Γ. Καστανίδης

Το επίμαχο σημείο της ομιλίας Μενδώνη:
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μοναδικό έργο εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει χρηματοδοτηθεί από 3 Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης, όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά. Έως σήμερα η Ελλάδα έχει εισπράξει συνολικά 637 εκατ. ευρώ και το ποσό αυτό μπορεί να ανέλθει κατά μέγιστο στα 852 εκατ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2023, οπότε και λήγει η περίοδος επιλεξιμότητας του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Για διαστρέβλωση μιλά το ΥΠΠΟΑ
Για διαστρέβλωση και, μάλιστα, για πολλοστή φορά, των λεγομένων της Λίνας Μενδώνη, κάνει λόγο με ανακοίνωσή του το γραφείο Τύπου του Υπουργείου Πολιτισμού.

«Επειδή για άλλη μία φορά διαστρεβλώνονται όσα είπε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, απαντώντας τη Δευτέρα, 7 Ιουνίου, στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ, Χάρη Καστανίδη, με θέμα ‘Κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου’, παραθέτουμε ακριβώς το κείμενο της δευτερολογίας της Υπουργού», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.

Και επισημαίνεται πως «αυτοί οι οποίοι επιλέγουν συγκεκριμένα σημεία, προκειμένου να παραποιήσουν την πραγματικότητα, προφανώς, εκτός των άλλων, αγνοούν και τους στοιχειώδεις κανόνες του ΕΣΠΑ».