ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
∆ιαµόρφωση τιµών Μάστιγα για τον καταναλωτή
Οι κρυφές ανατιµήσεις των ειδών πρώτης ανάγκης
Οι κρυφές ανατιµήσεις των ειδών πρώτης ανάγκης

Μάστιγα για τον καταναλωτή έχουν καταντήσει οι κρυφές ανατιµήσεις των ειδών πρώτης ανάγκης απ’ τα καταστήµατα.
Έχει τεθεί σε εµπορική στρατηγική να µειώνεται η ποσότητα των πωλουµένων ειδών ή και η ποιότητα τους, ενώ οι
τιµές, αν δεν αυξάνονται, να παραµένουν οι ίδιες. Οι επικριτές τονίζουν ότι τέτοιες κινήσεις υπονοµεύουν τις
σχέσεις των πολυκαταστηµάτων µε τους προµηθευτές και τους πελάτες τους, κατηγορώντας τους για υποκρισία.
Μπερδεύεται η ποσότητα του προϊόντος µε τη συσκευασία, ενώ δεν αλλάζει η τιµή. Και επειδή µας έχει κυριεύσει η
ξενοµανία, δεν θα έλειπε και από τη χώρα µας η λέξη shrinkflation. Προέρχεται απ’ το αγγλικό shrink που σηµαίνει
συρρικνώνω και το inflation πληθωρισµός. Ο όρος καθιερώθηκε απ’ το 2009 µε τη χρηµατοπιστωτική και πετρελαϊκή κρίση
στην Ευρώπη, αλλά στη χώρα µας τα αποτελέσµατα της έγιναν αισθητά απ’ το 2021 καταγγέλλοντας τα απ’ τους πολίτες,
ότι µε αµείωτη ένταση συνεχίζονται. Έτσι προσδιορίζεται το φαινόµενο µείωσης της ποσότητας µε διατήρηση ή αύξησης
της τιµής.
«Σρινγκλέσιον» λοιπόν, το νέο φρούτο µάρκετινγκ, που επιδρά στον δέκτη τιµών καταναλωτή. Το προς διάθεσιν είδος
προσφέρεται στην ίδια συσκευασία, το βάρος αναγράφεται µε ψιλά γράµµατα, που ο αγοραστής δεν τα διαβάζει και του
δίδεται η ψευδαίσθηση ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει, αφού στις χάρτινες αεροστεγείς συσκευασίες καταφέρνουν µε κενό
αέρος, να φαίνονται γεµάτες και κανονικές.
Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ
Η πρακτική των πολυεθνικών και των παραγωγών να µικραίνουν τη συσκευασία και την ποσότητα του προϊόντος, χωρίς
προσαρµογή των τιµών, αύξησε το συνολικό µεικτό κέρδος των αλυσίδων πολυκαταστηµάτων κατά εκατοντάδες εκατοµµύρια
ευρώ που φανερώνει ότι θα µπορούσαν να διατηρήσουν τα κέρδη τους δίχως την αύξηση των τιµών.
Μόνον έτσι δεν θα αναγκάζονταν οι καταναλωτές να συµβιβάζονται και να µην αδειάζει το πορτοφόλι τους από το πρώτο
15νθήµερο, χωρίς να έχει εξασφαλισθεί η προµήθεια των απαραίτητων ειδών διατροφής και των άλλων δαπανών διαβίωσης
για όλο τον µήνα.
Έχει τεθεί σε εµπορική στρατηγική να µειώνεται η ποσότητα των πωλουµένων ειδών ή και η ποιότητα τους, ενώ οι
τιµές, αν δεν αυξάνονται, να παραµένουν οι ίδιες. Οι επικριτές τονίζουν ότι τέτοιες κινήσεις υπονοµεύουν τις
σχέσεις των πολυκαταστηµάτων µε τους προµηθευτές και τους πελάτες τους, κατηγορώντας τους για υποκρισία.
Μπερδεύεται η ποσότητα του προϊόντος µε τη συσκευασία, ενώ δεν αλλάζει η τιµή. Και επειδή µας έχει κυριεύσει η
ξενοµανία, δεν θα έλειπε και από τη χώρα µας η λέξη shrinkflation. Προέρχεται απ’ το αγγλικό shrink που σηµαίνει
συρρικνώνω και το inflation πληθωρισµός. Ο όρος καθιερώθηκε απ’ το 2009 µε τη χρηµατοπιστωτική και πετρελαϊκή κρίση
στην Ευρώπη, αλλά στη χώρα µας τα αποτελέσµατα της έγιναν αισθητά απ’ το 2021 καταγγέλλοντας τα απ’ τους πολίτες,
ότι µε αµείωτη ένταση συνεχίζονται. Έτσι προσδιορίζεται το φαινόµενο µείωσης της ποσότητας µε διατήρηση ή αύξησης
της τιµής.
«Σρινγκλέσιον» λοιπόν, το νέο φρούτο µάρκετινγκ, που επιδρά στον δέκτη τιµών καταναλωτή. Το προς διάθεσιν είδος
προσφέρεται στην ίδια συσκευασία, το βάρος αναγράφεται µε ψιλά γράµµατα, που ο αγοραστής δεν τα διαβάζει και του
δίδεται η ψευδαίσθηση ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει, αφού στις χάρτινες αεροστεγείς συσκευασίες καταφέρνουν µε κενό
αέρος, να φαίνονται γεµάτες και κανονικές.
Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥΣ
Η πρακτική των πολυεθνικών και των παραγωγών να µικραίνουν τη συσκευασία και την ποσότητα του προϊόντος, χωρίς
προσαρµογή των τιµών, αύξησε το συνολικό µεικτό κέρδος των αλυσίδων πολυκαταστηµάτων κατά εκατοντάδες εκατοµµύρια
ευρώ που φανερώνει ότι θα µπορούσαν να διατηρήσουν τα κέρδη τους δίχως την αύξηση των τιµών.
Μόνον έτσι δεν θα αναγκάζονταν οι καταναλωτές να συµβιβάζονται και να µην αδειάζει το πορτοφόλι τους από το πρώτο
15νθήµερο, χωρίς να έχει εξασφαλισθεί η προµήθεια των απαραίτητων ειδών διατροφής και των άλλων δαπανών διαβίωσης
για όλο τον µήνα.
#SerresParatiritis