ΚΟΣΜΟΣ
Labubu: Ψυχολόγος προειδοποιεί – Τι συμβολίζουν πραγματικά τα viral τερατάκια;
Τα Labubu δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι, δεν είναι μόνο μόδα ή συλλογή - Είναι μια σιωπηλή επιστροφή στα παιδικά τους χρόνια
Τα Labubu δεν είναι απλώς ένα παιχνίδι, δεν είναι μόνο μόδα ή συλλογή - Είναι μια σιωπηλή επιστροφή στα παιδικά τους χρόνια

Έχουν τριχωτό σώμα, χαμόγελο μέχρι τα αυτιά και μια εμφάνιση που ισορροπεί ανάμεσα στο γλυκό και το αλλόκοτο. Τα Labubu έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμιο pop φαινόμενο, μαγεύοντας συλλέκτες και χρήστες των social media σε κάθε γωνιά του κόσμου.
Δημιουργήθηκαν από τον Kasing Lung και ανήκουν στη σειρά The Monsters της κινεζικής εταιρείας POP MART. Κυκλοφορούν σε «τυφλές συσκευασίες» (blind boxes), όπου ο αγοραστής δεν γνωρίζει ποιο σχέδιο περιέχεται, κάτι που ενισχύει το στοιχείο της έκπληξης και έχει εκτοξεύσει τη συλλεκτική τους αξία.
Αυτό που μοιάζει με αθώο παιδικό παιχνίδι, έχει μετατραπεί σε αντικείμενο εμμονής για χιλιάδες ενήλικες. Και όπως προειδοποιεί η ψυχολόγος Tracy King, τα Labubu κουβαλούν συμβολισμούς που αγγίζουν βαθιά ψυχολογικά ζητήματα, ειδικά για τη Gen Z.
«Δεν είναι απλά ένα παιχνίδι»
Η Tracy King μιλά για ένα αναπάντεχο φαινόμενο: τη συναισθηματική σύνδεση που δημιουργούν αυτά τα τερατάκια. Αν και σχεδιάστηκαν για παιδιά, ολοένα και περισσότεροι ενήλικες τα αγοράζουν. Όχι για παιχνίδι, αλλά για παρηγοριά.
Η Madison Burgess, σε άρθρο της στο Tyla, αναζήτησε τη ρίζα αυτής της εμμονής και συνομίλησε με την King. Η ίδια βλέπει την εξάπλωση τέτοιων συλλεκτικών αντικειμένων ως μια «ψυχολογική αντίδραση στο περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει η Gen Z».
Απόδραση μέσω του αλλόκοτου
«Εξωτερικά είναι παιχνιδιάρικα και διασκεδαστικά. Όμως σε ψυχολογικό επίπεδο, λειτουργούν ως σύμβολα. Προσφέρουν στιγμές παρηγοριάς, ελέγχου και ταυτότητας μέσα σε έναν απρόβλεπτο κόσμο», αναφέρει η King. Η σύγχρονη ζωή για τους νέους, λέει, μοιάζει με ένα «δωμάτιο απόδρασης χωρίς σαφείς οδηγίες», αντί για τη σταδιακή επαγγελματική άνοδο που προσδοκούσαν οι προηγούμενες γενιές.
«Παλαιότερα υπήρχε μια αίσθηση γραμμικής εξέλιξης – δούλευες, ανέβαινες, ένιωθες ασφάλεια. Σήμερα, όλα μοιάζουν ρευστά. Οι κανόνες αλλάζουν διαρκώς, και ο στόχος δεν είναι πάντα ορατός».
Η ταυτότητα ως προϊόν επιλογής
Η King τονίζει πως η Gen Z μεγάλωσε σε έναν ψηφιακό κόσμο, όπου η ταυτότητα δεν θεωρείται δεδομένη αλλά διαμορφώνεται διαρκώς. Τα Labubu -όπως και άλλα μικρά αντικείμενα με έντονη αισθητική ταυτότητα- γίνονται συμβολικά μέσα προσωπικής έκφρασης.
«Οι μικρές χαρές, οι ήπιες αισθητικές εμπειρίες και τα αντικείμενα που σχετίζονται με την προσωπική αφήγηση αποκτούν βαθύτερο νόημα», εξηγεί. «Στο Instagram και στο TikTok, τέτοια αντικείμενα λειτουργούν σαν προβολές χαρακτήρα, διάθεσης και ψυχικής κατάστασης».
Επιστροφή στην παιδική ηλικία
Για πολλούς, η αγορά ενός Labubu δεν είναι μόνο μόδα ή συλλογή. Είναι μια σιωπηλή επιστροφή στα παιδικά τους χρόνια. «Τα απαλά, παιχνιδιάρικα αντικείμενα προκαλούν αισθήματα ασφάλειας, φροντίδας και νοσταλγίας — συχνά ως απάντηση σε εμπειρίες που διακόπηκαν ή έλειψαν στην παιδική ηλικία», λέει η King. «Είναι αυτό που στην ψυχολογία ονομάζουμε “θεραπεία του εσωτερικού παιδιού”».
Η King πιστεύει ότι το φαινόμενο των μικρών συλλεκτικών αντικειμένων δεν είναι εφήμερο. «Όσο η κοινωνία γίνεται πιο κατακερματισμένη και απαιτητική, οι άνθρωποι θα αναζητούν μικρούς, προσβάσιμους τρόπους να νιώσουν καλύτερα. Αυτή η κουλτούρα δεν είναι μια επιφανειακή μόδα. Είναι μια μορφή ψυχικής αντίδρασης στην εξάντληση και την αποσύνδεση της σύγχρονης ζωής».
Πηγή: in.gr
Δημιουργήθηκαν από τον Kasing Lung και ανήκουν στη σειρά The Monsters της κινεζικής εταιρείας POP MART. Κυκλοφορούν σε «τυφλές συσκευασίες» (blind boxes), όπου ο αγοραστής δεν γνωρίζει ποιο σχέδιο περιέχεται, κάτι που ενισχύει το στοιχείο της έκπληξης και έχει εκτοξεύσει τη συλλεκτική τους αξία.
Αυτό που μοιάζει με αθώο παιδικό παιχνίδι, έχει μετατραπεί σε αντικείμενο εμμονής για χιλιάδες ενήλικες. Και όπως προειδοποιεί η ψυχολόγος Tracy King, τα Labubu κουβαλούν συμβολισμούς που αγγίζουν βαθιά ψυχολογικά ζητήματα, ειδικά για τη Gen Z.
«Δεν είναι απλά ένα παιχνίδι»
Η Tracy King μιλά για ένα αναπάντεχο φαινόμενο: τη συναισθηματική σύνδεση που δημιουργούν αυτά τα τερατάκια. Αν και σχεδιάστηκαν για παιδιά, ολοένα και περισσότεροι ενήλικες τα αγοράζουν. Όχι για παιχνίδι, αλλά για παρηγοριά.
Η Madison Burgess, σε άρθρο της στο Tyla, αναζήτησε τη ρίζα αυτής της εμμονής και συνομίλησε με την King. Η ίδια βλέπει την εξάπλωση τέτοιων συλλεκτικών αντικειμένων ως μια «ψυχολογική αντίδραση στο περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνει η Gen Z».
Απόδραση μέσω του αλλόκοτου
«Εξωτερικά είναι παιχνιδιάρικα και διασκεδαστικά. Όμως σε ψυχολογικό επίπεδο, λειτουργούν ως σύμβολα. Προσφέρουν στιγμές παρηγοριάς, ελέγχου και ταυτότητας μέσα σε έναν απρόβλεπτο κόσμο», αναφέρει η King. Η σύγχρονη ζωή για τους νέους, λέει, μοιάζει με ένα «δωμάτιο απόδρασης χωρίς σαφείς οδηγίες», αντί για τη σταδιακή επαγγελματική άνοδο που προσδοκούσαν οι προηγούμενες γενιές.
«Παλαιότερα υπήρχε μια αίσθηση γραμμικής εξέλιξης – δούλευες, ανέβαινες, ένιωθες ασφάλεια. Σήμερα, όλα μοιάζουν ρευστά. Οι κανόνες αλλάζουν διαρκώς, και ο στόχος δεν είναι πάντα ορατός».
Η ταυτότητα ως προϊόν επιλογής
Η King τονίζει πως η Gen Z μεγάλωσε σε έναν ψηφιακό κόσμο, όπου η ταυτότητα δεν θεωρείται δεδομένη αλλά διαμορφώνεται διαρκώς. Τα Labubu -όπως και άλλα μικρά αντικείμενα με έντονη αισθητική ταυτότητα- γίνονται συμβολικά μέσα προσωπικής έκφρασης.
«Οι μικρές χαρές, οι ήπιες αισθητικές εμπειρίες και τα αντικείμενα που σχετίζονται με την προσωπική αφήγηση αποκτούν βαθύτερο νόημα», εξηγεί. «Στο Instagram και στο TikTok, τέτοια αντικείμενα λειτουργούν σαν προβολές χαρακτήρα, διάθεσης και ψυχικής κατάστασης».
Επιστροφή στην παιδική ηλικία
Για πολλούς, η αγορά ενός Labubu δεν είναι μόνο μόδα ή συλλογή. Είναι μια σιωπηλή επιστροφή στα παιδικά τους χρόνια. «Τα απαλά, παιχνιδιάρικα αντικείμενα προκαλούν αισθήματα ασφάλειας, φροντίδας και νοσταλγίας — συχνά ως απάντηση σε εμπειρίες που διακόπηκαν ή έλειψαν στην παιδική ηλικία», λέει η King. «Είναι αυτό που στην ψυχολογία ονομάζουμε “θεραπεία του εσωτερικού παιδιού”».
Η King πιστεύει ότι το φαινόμενο των μικρών συλλεκτικών αντικειμένων δεν είναι εφήμερο. «Όσο η κοινωνία γίνεται πιο κατακερματισμένη και απαιτητική, οι άνθρωποι θα αναζητούν μικρούς, προσβάσιμους τρόπους να νιώσουν καλύτερα. Αυτή η κουλτούρα δεν είναι μια επιφανειακή μόδα. Είναι μια μορφή ψυχικής αντίδρασης στην εξάντληση και την αποσύνδεση της σύγχρονης ζωής».
Πηγή: in.gr
#SerresParatiritis
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ισραήλ: Πρώην και νυν μέλη της Κνέσετ, συμμετείχαν σε οργανωμένο δίκτυο παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης

Βόρεια Μακεδονία: Αφαιρείται η «μακεδονική εθνική ταυτότητα και γλώσσα» από την Εκθεση Προόδου της ΕΕ