ΕΛΛΑΔΑ

Μπλόκα και έξοδος Χριστουγέννων: Ουρές χιλιομέτρων με «σφραγίδα» της ΕΛ.ΑΣ.

Παρά το ξεκάθαρο μήνυμα των αγροτών ότι δεν επιθυμούν την ταλαιπωρία των πολιτών και παρά τις αποφάσεις τους να ανοίξουν τους δρόμους για τις ημέρες των Χριστουγέννων, χιλιάδες εκδρομείς βρέθηκαν αντιμέτωποι με ουρές χιλιομέτρων στα βασικά οδικά δίκτυα της χώρας. Το παράδοξο; Εκεί όπου τα μπλόκα άνοιξαν, η κυκλοφορία «έκλεισε» με απόφαση της Τροχαίας.

Παρά το ξεκάθαρο μήνυμα των αγροτών ότι δεν επιθυμούν την ταλαιπωρία των πολιτών και παρά τις αποφάσεις τους να ανοίξουν τους δρόμους για τις ημέρες των Χριστουγέννων, χιλιάδες εκδρομείς βρέθηκαν αντιμέτωποι με ουρές χιλιομέτρων στα βασικά οδικά δίκτυα της χώρας. Το παράδοξο; Εκεί όπου τα μπλόκα άνοιξαν, η κυκλοφορία «έκλεισε» με απόφαση της Τροχαίας.

Οι αγρότες άνοιξαν , η Τροχαία έκλεισε. Εκτροπές, παρακάμψεις και κοινωνικός αυτοματισμός σε πλήρη ανάπτυξη.Στην πράξη, η έξοδος των εκδρομέων πραγματοποιήθηκε μέσω εκτροπών της ΕΛ.ΑΣ., με παρακαμπτήριους που επιβλήθηκαν «για λόγους ασφάλειας», μετατρέποντας την κίνηση σε έναν κυκλοφοριακό λαβύρινθο.

Οι αγρότες άνοιξαν , η Τροχαία δεν έδωσε «πράσινο φως»

Σε κομβικά σημεία της χώρας, όπως Ριτσώνα, Κάστρο Βοιωτίας και Αμφίκλεια, οι αγρότες προχώρησαν σε αναδιάταξη των τρακτέρ, απελευθερώνοντας δύο λωρίδες κυκλοφορίας. Παρ’ όλα αυτά, η διέλευση από τα μπλόκα δεν επιτράπηκε, με την Τροχαία να κατευθύνει τα οχήματα σε παρακάμψεις δεκάδων λεπτών, ακόμη και μέσα από ορεινούς δρόμους.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Εθνικής Λαμίας – Αθηνών, όπου, σύμφωνα με καταγγελίες οδηγών, τα οχήματα θα μπορούσαν να περάσουν από το μπλόκο, αλλά αντ’ αυτού οδηγήθηκαν σε διαδρομές 40 λεπτών μέσω Παρνασσού, με πρόσχημα την «ασφάλεια».


Μοναδική εξαίρεση τα Μάλγαρα

Στα Μάλγαρα, μετά από τρεις εβδομάδες κινητοποιήσεων, οι αγρότες απελευθέρωσαν δύο λωρίδες προς Αθήνα, επιτρέποντας την ομαλή ροή. Εκεί, όπου υπήρξε ουσιαστική συνεννόηση, το πρόβλημα περιορίστηκε. Αντίθετα, όπου επικράτησε η γραμμή των μονομερών αποφάσεων της Τροχαίας, η κατάσταση εκτροχιάστηκε.


Ουρές και «τυφλές» εκτροπές

  • Σχηματάρι: ουρές χιλιομέτρων πριν καν ξεκινήσει το πρώτο κύμα εξόδου.

  • Θήβα – Ριτσώνα: ασφυκτική πίεση τόσο στην Εθνική όσο και στους παραδρόμους.

  • Θεσσαλία: κλειστός ο κόμβος Πλατύκαμπου, πλήρες μπλακάουτ στο μπλόκο Νίκαιας και στον Ε-65 από Καρδίτσα.

  • Πάτρα: κλειστή επ’ αόριστον η περιμετρική (μπλόκο Εγλυκάδας).

Οδηγοί που ακολούθησαν τις οδηγίες ή το GPS κατέληξαν ακόμη και σε χωματόδρομους, με προφανείς κινδύνους.


Βόρεια Ελλάδα: ανοιχτά με ευθύνη των αγροτών

Στη Μακεδονία και ειδικά στον Προμαχώνα Σερρών, οι δρόμοι παραμένουν ανοιχτοί, με τη συντονιστική των αγροτών να εγγυάται την απρόσκοπτη διέλευση. Το ίδιο ισχύει για Χαλκηδόνα και Δερβένι, ενώ στη Δυτική Μακεδονία τα μπλόκα έχουν ανακοινώσει ανοιχτή κυκλοφορία έως και τις 26 Δεκεμβρίου.


Κοινωνικός αυτοματισμός με κυβερνηκή υπογραφή

Την ώρα που οι αγρότες έκαναν βήματα αποκλιμάκωσης, η κρατική διαχείριση επέλεξε τη σύγκρουση. Αντί για συνεννόηση, επιβλήθηκαν αστυνομικές εκτροπές, δημιουργώντας την εικόνα ότι «φταίνε τα μπλόκα». Έτσι, καλλιεργείται συνειδητά ο κοινωνικός αυτοματισμός, με στόχο να στραφεί η κοινωνία απέναντι στις κινητοποιήσεις.

Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική:
Οι δρόμοι άνοιξαν από τους αγρότες.

 Οι ουρές δημιουργήθηκαν από τις επιλογές της Τροχαίας και της κυβέρνησης.

Κι αυτό το γνωρίζουν πλέον και οι ίδιοι οι πολίτες που ταλαιπωρούνται. Δεν στρέφονται εναντίον των μπλόκων· στρέφονται εναντίον μιας πολιτικής που αρνείται τον διάλογο και επενδύει στην ένταση.

Γράφει ο Πασχάλης Θ. Τόσιος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ