ΕΛΛΑΔΑ

Προχωρούν οι μελέτες και διαδικασίες για το μεγάλο διαγωνισμό του νέου αγωγού φυσικού αερίου από Σέρρες έως Κομοτηνή

Σε πλήρη εξέλιξη έχει ο ΔΕΣΦΑ τις απαραίτητες διαδικασίες για να μπορέσει το επόμενο διάστημα να βάλει σε τροχιά υλοποίησης τον αγωγό υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή, ο οποίος αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα το πρώτο τρίμηνο του 2027.

Σε πλήρη εξέλιξη έχει ο ΔΕΣΦΑ τις απαραίτητες διαδικασίες για να μπορέσει το επόμενο διάστημα να βάλει σε τροχιά υλοποίησης τον αγωγό υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή, ο οποίος αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα το πρώτο τρίμηνο του 2027.

Όπως εξηγούν πηγές από τον Διαχειριστή στο ypodomes.com, σε αυτή τη φάση το έργο βρίσκεται στο στάδιο της ωρίμανσης ενώ παράλληλα προχωρούν οι μελέτες και οι σχετικές αδειοδοτήσεις για να διεξαχθεί αμέσως μετά ο διαγωνισμός του έργου. Να σημειωθεί ότι οι περιβαλλοντικές μελέτες έχουν πάρει ήδη το πράσινο φως.

Ο τρέχων προϋπολογισμός ανέρχεται στα 310, 56 εκατ. ευρώ, με τον ΔΕΣΦΑ συγκεκριμένα να τοποθετεί την έναρξη λειτουργίας του έργου «διπλασιασμός του κλάδου υψηλής πίεσης Καρπερή – Κομοτηνή» τον Δεκέμβριο του 2026 και αντίστοιχα την ένταξη του στο σύστημα τρεις μήνες αργότερα, δηλαδή τον Μάρτιο του 2027.

Το έργο είναι προτεραιότητας για τον ΔΕΣΦΑ, καθώς θα αυξήσει τη δυνατότητα του ΕΣΦΑ να μεταφέρει πρόσθετες ροές φυσικού αερίου μεταξύ του Βόρειου και του Νότιου τμήματος του Συστήματος. Κύριος στόχος του είναι η εξάλειψη των σημείων συμφόρησης για την παροχή αδιάλειπτης δυναμικότητας στα νέα σημεία εισόδου και εξόδου του βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ, καθώς και η παροχή αδιάλειπτης πρόσβασης στο Εικονικό Σημείο Συναλλαγών . Η εξάλειψη των σημείων συμφόρησης θα αυξήσει τη ρευστότητα του ελληνικού ΕΣΣ και θα παράσχει σε όλους τους χρήστες του ΕΣΦΑ ισότιμη πρόσβαση σε όλα τα βόρεια σημεία εξόδου, αυξάνοντας με τέτοιο τρόπο τα οφέλη για την ελληνική αγορά.

Ο σχεδιασμός του βασίστηκε στο στόχο να καταστεί δυνατή η αδιάλειπτη (firm) δυναμικότητα έως 3bcma στο ΕΣΦΑ για εξαγωγή στον IGB, η μέγιστη δυναμικότητα του οποίου φτάνει τα 5bcma, αξιοποιώντας επίσης τη λειτουργία του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή, καθώς και για πρόσθετη εγχώρια κατανάλωση και προμήθεια.

Ο αγωγός θα είναι έτοιμος να δεχθεί υδρογόνο, εφόσον οι συνθήκες της αγοράς το απαιτήσουν και το επιτρέψουν, μπορεί να συνδεθεί στο μέλλον με το έργο ανάπτυξης του δικτύου (backbone) H2 στην Καρπερή και να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου στο ανατολικό τμήμα του δικτύου, όπου θα λειτουργούν μια βιομηχανία λιπασμάτων και δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής συνδυασμένου κύκλου ικανές να καταναλώνουν φυσικό αέριο σε υψηλά ποσοστά ανάμειξης με υδρογόνο.

Το έργο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
– Νέο αγωγό υψηλής πίεσης ονομαστικής διαμέτρου 30 ιντσών και γραμμικού μήκους 215 km

– Εγκαταστάσεις αγωγού κατά μήκος της διαδρομής του

– 9 Βαλβιδοστάσια (LVS)

– 4 σταθμούς Ξέστρου/ Ξεστροπαγίδας (SS).


Η όδευση του αγωγού θα εκκινήσει από το νέο σταθμό ξέστρου αποστολής (SCL) U-9510, εντός οικοπέδου υφιστάμενου σταθμού του ΔΕΣΦΑ, του αγροκτήματος Καρπερής του Δήμου Ηράκλειας και θα διέρχεται από τους Δήμους Ηράκλειας, Σερρών, Εμμανουήλ Παππά, Νέας Ζίχνης, Αμφίπολης, Προσοτσάνης, Δοξάτου, Καβάλας, Νέστου, Τοπείρου, Αβδήρων, Ιάσμου, Κομοτηνής και θα καταλήξει στο νέο βαλβιδοστάσιο και σταθμό ξέστρου (SCR) Κομοτηνής U-9660 στο Πάμφορο, που βρίσκεται περίπου 1,5 km νοτιοανατολικά της ΒΙΠΕ Κομοτηνής, στο Δήμο Μαρώνειας-Σαπών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πρόσθετες ροές φυσικού αερίου σχετίζονται με τα άλλα ενεργειακά έργα στην ευρύτερη περιοχή (δηλαδή IGB, FSRU στην Αλεξανδρούπολη).

Πηγή: 
ypodomes.com