ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Χριστόφορος Μελλίδης: Επιδιώκω να ξαναζωντανέψω την παλιά πόλη των Σερρών πριν την αφανίσει η τσιμεντοποίηση

Σε ένα αγαπημένο του θέμα επιστρέφει ο ζωγράφος Χριστόφορος Μελλίδης. Καταπιάνεται πάλι με την αποτύπωση των παραδοσιακών εξώθυρων,

Σε ένα αγαπημένο του θέμα επιστρέφει ο ζωγράφος Χριστόφορος Μελλίδης. Καταπιάνεται πάλι με την αποτύπωση των παραδοσιακών εξώθυρων,

Σε ένα αγαπημένο του θέμα επιστρέφει ο ζωγράφος Χριστόφορος Μελλίδης.
Καταπιάνεται πάλι με την αποτύπωση των παραδοσιακών εξώθυρων,τις παραδοσιακές πόρτες στην πόλη αλλά και στα χωριά των Σερρών.
Εδώ τον βλέπουμε μπροστά από ένα έργο του με πόρτα στο Ροδολίβος Σερρών.
Εναύλειες θύρες και τα εξώθυρα οικοδομημάτων της πόλης και της περιοχής των Σερρών. Αφετηρία, τα μαρμάρινα μεγαλοπρεπή μονολιθικά θυρόφυλλα, που σφράγιζαν κατά την αρχαιότητα (τέλη 4ου ή αρχές 3ου αιώνα π.Χ.) ένα κατάγειο ταφικό μνημείο και που σήμερα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Σερρών. Σταθμοί αναφοράς του, η δίπτυχη θύρα με τα ζυγά και την αρμοκαλύπτρα. Η ξύλινη αύλειος ή αυλεία θύρα, δίφυλλη συνήθως και τοποθετημένη συχνά σε εσοχή. Η αρχιθύρα των ιδιωτικών και δημόσιων κτισμάτων με τα επιθύρια εξαρτήματα (ρόπτρο, κρικέλα, μάνδαλο κ.ά.).
 
Το βιβλίο 
 
Αφιερωμένο στους ανώνυμους λαϊκούς μαστόρους, ξυλουργούς, σιδεράδες, που έδωσαν ομορφιά στις προσόψεις των παλιών σπιτιών, είναι το βιβλίο του Χριστόφορου Μελλίδη, που  κυκλοφόρησε από το «Κέντρο Αρχιτεκτονικής Παράδοσης Σερρών». Τίτλος του, «Οι πόρτες των Σερρών». Περιλαμβάνει τριάντα πέντε σχέδια από πόρτες της πόλης των Σερρών και της περιοχής τους και αποτελεί την τρίτη εκδοτική δραστηριότητα του Χρ. Μελλίδη. Προηγήθηκαν οι «Παραδοσιακές βρύσες των Σερρών» (1982) και «Τα Νεοκλασικά των Σερρών» (1991).
 
Ο ζωγράφος 

 

Οπως σημειώνει ο Χρ. Μελλίδης: «η. Την όμορφη αυτή πόλη, με τα παραδοσιακά και νεοκλασικά της σπίτια, που γνώρισαν οι παλιοί και δε γνωρίζουν οι νέοι. Δυστυχώς, οι Σέρρες δεν ακολούθησαν το παράδειγμα άλλων πόλεων, που διέσωσαν και ανέδειξαν με αναπαλαιώσεις κομμάτια της παλαιάς τους πόλης. Στις Σέρρες, η καταστροφή υπήρξε ολοκληρωτική, δηλαδή ολόκληρες γειτονιές θυσιάστηκαν στο βωμό της αντιπαροχής. Η δική μου δουλειά ξεκίνησε πριν τρεις δεκαετίες περίπου. Συγκεκριμένα, φωτογραφίζω παραδοσιακά και νεοκλασικά σπίτια, παλιές βρύσες, παραδοσιακούς χωριάτικους φούρνους, αυλόπορτες και μοναστήρια».