ΕΛΛΑΔΑ

Νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης: Οι δήμοι χρειάζονται πόρους ,όχι λευκή επιταγή

Ο νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης επιχειρεί να μεταφέρει περισσότερες αρμοδιότητες στους δήμους, από τη διαχείριση τοπικών αγορών και δημοτικών καλλιεργειών μέχρι ζητήματα τουριστικής ανάπτυξης και αξιοποίησης δημόσιων χώρων. Η ανάγκη ενίσχυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι πραγματική και διαχρονική.

Ο νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης επιχειρεί να μεταφέρει περισσότερες αρμοδιότητες στους δήμους, από τη διαχείριση τοπικών αγορών και δημοτικών καλλιεργειών μέχρι ζητήματα τουριστικής ανάπτυξης και αξιοποίησης δημόσιων χώρων. Η ανάγκη ενίσχυσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι πραγματική και διαχρονική.

Οι δήμοι δεν μπορούν να λειτουργούν με διαρκή υποστελέχωση, ελλιπή χρηματοδότηση και υπηρεσίες στα όρια της κατάρρευσης. Αν το κράτος ζητά περισσότερες ευθύνες από την Αυτοδιοίκηση, οφείλει να δώσει και τους αντίστοιχους πόρους.

Όμως εδώ αρχίζει και η μεγάλη συζήτηση.

Γιατί η ενίσχυση των δήμων δεν μπορεί να μετατραπεί σε μια νέα ανεξέλεγκτη «βιομηχανία» διαχείρισης δημοσίου χρήματος χωρίς αυστηρούς κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας. Η εμπειρία των τελευταίων χρόνων έχει δημιουργήσει σοβαρά ερωτήματα στην κοινωνία για τον τρόπο με τον οποίο ασκείται η διοίκηση σε πολλούς δήμους της χώρας, ιδιαίτερα μέσα από την εκτεταμένη χρήση των απευθείας αναθέσεων.

Σε αρκετές περιπτώσεις, οι απευθείας αναθέσεις από έκτακτο εργαλείο ανάγκης μετατράπηκαν σχεδόν σε μόνιμο μοντέλο διοίκησης. Δημιουργήθηκε έτσι ένα κλίμα αδιαφάνειας, εξαρτήσεων και πελατειακών σχέσεων που τραυματίζει την αξιοπιστία της Αυτοδιοίκησης στα μάτια των πολιτών.

Γι’ αυτό και η συζήτηση δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στο «δώστε περισσότερα χρήματα στους δήμους».
Το πραγματικό ζητούμενο είναι:

  • περισσότερες αρμοδιότητες με ξεκάθαρους ελεγκτικούς μηχανισμούς,
  • ουσιαστική διαφάνεια στη διαχείριση δημόσιου χρήματος,
  • περιορισμός της καταχρηστικής λογικής των απευθείας αναθέσεων,
  • ενίσχυση τεχνικών και οικονομικών υπηρεσιών,
  • δημόσια λογοδοσία για κάθε ευρώ που δαπανάται.

Διαφορετικά, υπάρχει ο κίνδυνος η αποκέντρωση να εξελιχθεί όχι σε εργαλείο ανάπτυξης, αλλά σε ένα ακόμη πεδίο αναπαραγωγής της κακοδιοίκησης και της τοπικής εξουσιαστικής αυθαιρεσίας.

Η Αυτοδιοίκηση χρειάζεται ενίσχυση.Αλλά χρειάζεται ταυτόχρονα και κανόνες.
Γιατί οι πόροι χωρίς διαφάνεια δεν οδηγούν πάντα στην ανάπτυξη , πολλές φορές οδηγούν απλώς σε μεγαλύτερη σπατάλη και βαθύτερη απαξίωση των θεσμών.


Καθημερινός Παρατηρητής

 

 

 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΕΛΛΑΔΑ
«Πανσέληνος της Φράουλας»: Το πρώτο μεγάλο φεγγάρι του καλοκαιριού φωτίζει τον νυχτερινό ουρανό στα τέλη Ιουνίου
ΕΛΛΑΔΑ
Πανελλαδικές 2026: Πτώση των βάσεων στα «ρετιρέ» των σχολών – Τι δείχνουν οι πρώτες εκτιμήσεις
ΕΛΛΑΔΑ
ΑΔΕΔΥ Σερρών: Ζητά συνάντηση με τον Υπουργό Υποδομών για τα διόδια – Στη δημοσιότητα η επιστολή των φορέων
ΕΛΛΑΔΑ
Αστυπάλαια ξανά στη μόδα - Στους κορυφαίους «κρυμμένους θησαυρούς» της Ευρώπης για το 2026
ΕΛΛΑΔΑ
ΑΠΘ: Διαψεύδονται τα σενάρια για τέλος διαμονής στις Φοιτητικές Εστίες – Παράταση έως 15 Ιουλίου
ΕΛΛΑΔΑ
Ισχυρή σεισμική δόνηση στην Εύβοια – Αισθητή και στην Αττική
ΕΛΛΑΔΑ
ΟΠΕΚΕΠΕ: Όταν διώκονται οι ελεγκτές και προστατεύονται οι μηχανισμοί
ΕΛΛΑΔΑ
Οι ανατιμήσεις στον καφέ αλλάζουν τις καθημερινές συνήθειες των πολιτών «Πικρή» η νέα πραγματικότητα για καταναλωτές και επιχειρήσεις